۰ نفر
۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۰

وحید غروی، مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین المللی در گفت و گو با خبرآنلاین به بررسی اقدام اخیر ترامپ در مورد برجام پرداخته است.

محمد اکبری: ترامپ در حالی خروج خود از برجام را اعلام کرد که سخنرانی او شامل تهدیدهای سنگین و برگشت تحریمهای گذشته بود. اما اروپایی ها با ابراز تاسف از این شرایط بیان کردند که از برجام خارج نخواهند شد. دلیل اهمیت برجام برای اروپایی ها چیست؟ با اعلام تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از برجام، موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و سایر مقامهای اروپایی از تصمیم خود برای تداوم اجرای برجام بدون حضور امریکا سخن به میان اوردند. دلایل تمایل بروکسل برای ادامه توافق هسته ای باایران چیست؟

وحید غروی مدرس دانشگاه و کارشناس مسائل بین‌المللی در تحلیل شرایط پیش رو به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: ترامپ تحت تاثیر متحدان ضد ایرانیش مانند اسراییل و عربستان سعودی و نیز دستیاران نزدیکش مانند جان بولتون و پمپئو و کلا لابی صهیونیستی داخل آمریکا، این تصمیم را گرفت در حالیکه متحدان اروپائیش نهایت تلاش خود را کردند تا او را از ترک برجام منصرف نمایند. 

لحن تند و نفرت پراکنانه و دور از نزاکت دیپلماتیک رییس جمهور آمریکا را که حتی وقعی به رایزنی‌های سران اروپا ننهاد باید با موضع گیری متین، منطقی و معقولانه رییس جمهور ایران مورد مقایسه قرار گیرد.

ترامپ با پشت کردن به یک توافق بین‌المللی که بزرگترین قدرتهای جهانی پای آن را امضا کرده بودند، پرستیژ آمریکا را در سطح جهان به شدت خدشه دار کرد. سران انگلیس، فرانسه و آلمان از این تصمیم اظهار تاسف نمودند. موضعگیری دولت ایران در این مقطع حساس بسیار درست و سنجیده بود. ماندن در برجامی که مهر تایید شورای امنیت ملل متحد را نیز دارد و پنج قدرت جهانی از آن حمایت میکنند، وزن سیاسی ایران را در نظام بین الملل بالا می برد.

طبیعتا رفتار اروپایی‌ها بویژه در خصوص سرمایه‌گذاری‌ها و رفع معضلات بانکی باید به گونه‌ای باشد که ایران را راضی کند تا به ماندنش در برجام ادامه دهد.

غروی در نهایت افزود: اروپایی ها باید با وضع قوانینی در مقابله با تحریم های آمریکا علیه شرکت های اروپایی طرف معامله با ایران، بتوانند اعتماد ایران را جلب کنند. در غیر این صورت با گشوده نشدن معضلات بانکی و سنگینی تحریم‌های یک جانبه آمریکا و بی تفاوتی اروپائی‌ها، دولت ایران چاره ای جز ترک برجام نخواهد داشت.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 775659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =