خطر ازدواج‌های رنگی برای جوانان و خانواده

«خبرجنوب» نوشت: کاهش ازدواج جوانان، افزایش مشکلات ازدواج و بی ثباتی ازدواج ها اصلی ترین موضوعاتی بود که در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان مطرح شد.

استاندار فارس در اين رابطه با اشاره به برخي آموزه هاي ديني در خصوص ازدواج گفت: بر طبق كلام پيامبر (ص) يكي از نقاط مثبت ازدواج آن است كه وقتي ازدواج صورت مي گيرد تقيد ايجاد مي شود كه همين تقيد باعث كاهش آسيب هاي اجتماعي مي شود و هر كس براي گسترش ازدواج در جامعه تلاش كند جاي تقدير دارد.

اسماعيل تبادار افزود: اگر بخواهيم در خصوص عواملي كه باعث كاهش ازدواج مي شود بررسي انجام دهيم شايد يكي از اين عوامل بيكاري باشد كه باعث مي شود جوانان از ازدواج پرهيز كنند.

وي تصريح كرد: ما نبايد در اين حوزه با خودمان رودربايستي داشته باشيم، ‌يكي ديگر از مواردي كه باعث مخاطراتي در ازدواج جوانان مي شود وجود ازدواج هاي قرمز، ‌سفيد، ‌آبي و رنگي است كه زمينه بي تكلفي جوانان را فراهم آورده كه بايد آسيب شناسي مناسبي بر روي اين موضوع صورت گيرد.

استاندار فارس ادامه داد: يكي از مواردي كه مي توان به دلايل عدم تمايل جوانان به ازدواج پي برد آمارگيري و طرح اين سوال از يك جامعه آماري محدود از جوانان است و همين سوال را مي توان از تعداد از آن هايي كه طلاق گرفته اند نيز پرسيد كه علت طلاق آن ها چه بوده است.

اسماعيل تبادار اظهار كرد: نكته ديگري كه بايد به آن توجه كنيم آن است كه ما نبايد فكر كنيم در همه علوم عالم به تمام معنا هستيم و هيچ كس جز ما به مسایل آگاه نيست.

استاندار فارس با تاكيد بر استفاده از ظرفيت سمن ها در حوزه ازدواج گفت: در اين راستا تنها كافي است كه به فعالان اين سمن ها بگوييد كه افراد را به ازدواج و پايداري زندگي ترغيب كنند.

وي با انتقاد از برخي تبليغات در خصوص ازدواج ها و كمك هاي خيريه در اين زمينه گفت: در خيرات بهتر است موضوع را به صورت پنهاني انجام دهيم زماني كه ما يك جشن ازدواج را براي اين افراد برگزار مي كنيم بعد از ماه عسل اولين مطلبي كه دختر به پسر مي گويد اين است كه با گدايي زندگي را آغاز كرديم و در حالي كه ما فكر مي كنيم اگر جشن هاي ازدواج برگزار كنيم خوب است و اشكالي ندارد؛ اگر مي خواهيد به كسي هم كمك كنيد در خفا اين كار را انجام دهيد تا ثواب بيشتري داشته باشد؟

استاندار فارس خواستار عدم تبليغات در خصوص كمك به امر ازدواج توسط دستگاه هاي مختلف شد و گفت: در برخي موارد بهتر است كه كارها در خلوت انجام شود و بهتر است در راستاي حفظ كرامت افراد جشن هاي ازدواج گروهي را كمتر كنيم و در كنار آن سمن هاي مربوطه را فعال كنيم و حداقل تبليغات را در خصوص اين كمك ها انجام دهيم و اگر قرار است پولي براي كمك به افراد پرداخت شود اين كار در خفا انجام گردد مگر آن كه دنبال اهداف ديگري باشيم.

وي تصريح كرد: يكي از مسایل نگران كننده در اين حوزه ناپايداري در نظام خانواده است و با توجه به اين كه سلامت جامعه به سلامت خانواده وابستگي دارد بايد فارغ از آن كه وظيفه چه كسي است سرچشمه اين مشكلات را پيدا كنيم و براي رفع هر آسيب اجتماعي يك هم افزايي ميان بخش هاي مختلف وجود داشته باشد.

استاندار فارس با گلايه از مدت زمان كوتاه باز بودن سايت ثبت دريافت وام ازدواج و گلايه زوج ها در این خصوص خواستار رفع اين مشكل از جانب بانك مركزي شد.

استاندار فارس خواستار توجه به دستيابي به راهكارهاي مشخص و كاربردي از اين جلسات شد و افزود: اگر ما با اهداف مشترك حداقل هايي را در دستور كار قرار دهيم كه حداقل فرداي ما از امروز بهتر باشد اين بهترین حاصل برگزاري اين جلسات مي تواند باشد.

معاون فرهنگي و امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان فارس نيز در اين جلسه ضمن ارايه گزارشي از وضعيت ازدواج طي 8 سال اخير در فارس و كاهش روزافزون ازدواج جوانان فارس طي اين مدت گفت: در حالي كه در سال 89 تعداد 54 هزار و 396 مورد ازدواج در استان ثبت شده است اين رقم سال 96 به 36 هزار و 522 مورد كاهش يافته است و در سال گذشته نيز نسبت ثبت ازدواج در استان نسبت به سال پيش از آن 14 و شش دهم درصد كاهش را نشان مي دهد.

علي رضايي اضافه كرد: همچنين درحالي كه در سال 89 به ازای هر يك هزار نفر جمعيت استان 12 ازدواج داشتيم سال گذشته اين رقم به ازای هر يك هزار نفر به 3/7 نفر كاهش يافته است و سن ازدواج پسران به 4/28 سال و دختران به 3/23 سال رسيده است.

وي افزود: از نظر آماري سال گذشته به ترتيب شيراز، ‌ممسني،‌ كازرون و فراشبند بيشترين ثبت ازدواج را داشتند.

وي با اشاره به برخي اقدامات اين حوزه در زمينه ازدواج جوانان از جمله برگزاري جشن هاي ازدواج آسان از برگزاري جشنواره هاي مربوط به هفته ازدواج از 20 تا 27 مرداد به مناسبت پيوند امام علي (ع) و حضرت زهرا (س) به عنوان برنامه هاي اين حوزه خبر داد.

ریيس شوراي هماهنگي بانك هاي فارس نيز در اين جلسه گفت: سال گذشته 65 هزار نفر يعني 32 هزار و 500 زوج از تسهيلات ازدواج استفاده كردند كه با اين حساب 90 درصد از مزدوجين استان تسهيلات ازدواج خود را دريافت كرده اند.

عبدالناصر بذرافشان افزود: امسال نيز در 3 ماهه اول سال 15 هزار نفر يعني 7500 زوج تسهيلات خود را دريافت كرده اند كه ميزان اين تسهيلات براي هر نفر 15 ميليون تومان است.

مدير كل كميته امداد امام خميني (ره) فارس نيز در اين جلسه گفت: سال گذشته در راستاي ترويج ازدواج كارگاه هاي آموزشي را برگزار كرديم و 5 هزار سبد جهيزيه شامل 17 قلم كالاي ايراني و در كنار آن وام هاي 3 تا 5 ميليوني را ميان افراد نيازمند تحت پوشش خود توزيع كرديم و تمامي افرادي كه در صف انتظار مي بودند را پوشش داده و به صفر رسانديم و امسال نيز در طول 3 ماه اول سال 1662 جهيزيه را توزيع كرديم و تعداد كساني كه در صف دريافت اين تسهيلات بودند به صفر رسيد.

محمد بذرافشان افزود: اما يكي از مواردي كه بايد در ازدواج مدنظر قرار گيرد ماندگاري ازدواج است. درست است كه بايد به سمت تسهيل ازدواج برويم اما بايد براي ماندگاري ازدواج ها هم تلاش كنيم و در اين راه بايد به مشاوره هاي بعد از ازدواج هم توجه شود و مي توان از ظرفيت شهرداري ها نيز استفاده كرد و بايد از نظر علمي بي ميلي جوانان به ازدواج را بررسي كنيم.

مدير كل بهزيستي فارس نيز در اين جلسه گفت: بهزيستي متولي آسيب هاي اجتماعي است و هر دستگاهي كه در اين زمينه كار خود را به درستي انجام ندهد تبديل به يك آسيب اجتماعي مي شود كه ما بايد تا آخر عمر فرد به او خدمت ارايه دهيم، يكي از نكاتي كه باید در اين راستا به آن توجه كنيم كه هر كسي نمي تواند يك مركز راه اندازي كند و مشاوره ارايه بدهد اين نياز به تخصص خاص خود دارد.

مرتضي موسوي افزود: در بحث طلاق بيشترين آمار مربوط به يك سال اول ازدواج است كه يكي از عوامل اصلي طلاق را نبود مهارت مناسب در انتخاب مي دانيم كه با آموزش هاي قبل از ازدواج مي توان تا حدود زيادي اين مشكل را رفع كرد.

اما يكي ديگر از دستورات اين جلسه در خصوص سند سلامت جوانان بود كه مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

حيدرعلي كامياب مديركل ورزش و جوانان فارس در اين جلسه گفت: اولين خانه جوان كشور سال 95 در شيراز به بهره برداري رسيد و تا دهه فجر امسال نيز 6 خانه جوان شهرستان هاي فارس نيز به بهره برداري مي رسد.

رئيس ستاد ساماندهي جوانان فارس در اين بخش از جلسه نيز گفت: در اجراي اين سند بايد ابتدا ديد كه تعريف آن ارشادي است تا تكليفي چرا كه اگر تكليفي باشد الزام آور است و هر ارگان مكلف مي شود كه اقدامات تعريف شده در حوزه خود را اجرا كند اما اگر اين سند تنها ارشادي باشد ترديد دارم كه عملياتي شود.

اسماعيل تبادار افزود: البته اين دليلي نيست كه سند در دستور كار قرار نگيرد اما شك دارم كه در دستور كار دستگاه هاي مختلف قرار گيرد.

استاندار فارس با تاكيد بر يكپارچه سازي حوزه هاي مختلف از جمله حوزه سلامت گفت: در گذشته ما بحث يكپارچه سازي در عرصه فرهنگي و تبليغاتي را نيز داشتيم چرا كه متولي اين امور به طور خاص مشخص نيست و همه در حوزه فرهنگي كار مي كنند و مشكل جامعه در حوزه فرهنگي هم همين تعدد نهادهاي مربوطه است و اگر همه متوليان فرهنگي يكپارچه سازي شود بسياري از مشكلات حوزه فرهنگي برطرف مي شود و يكپارچه سازي و هم افزايي به نفع همه است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 792197

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 8 =