۰ نفر
۲۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۵

ضیاءالدین دری، کارگردان پیشکسوت سینما و تلویزیون و خالق آثاری چون «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی»، پس از یک دوره بیماری و انجام عمل پیوند کبد، دارفانی را وداع گفت.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ضیاءالدین دری کارگردان سینما و تلویزیون که مدتی برای درمان بیماری کبدی در بیمارستان بستری شده بود، صبح امروز، جمعه ۲۶ مرداد دارفانی را وداع گفت. مرگ این کارگردان کهنه‌کار با درگذشت عزت‌الله انتظامی آقای بازیگر سینمای ایران هم‌زمان شده است. 

نوید، فرزند ضیاءالدین دری، خبر درگذشت این هنرمند پیشکسوت را تایید کرد.

سابقه‌ سینمایی، درخشش در تلویزیون
ضیاءالدین دری سابقه کارگردانی، نویسندگی و تهیه‌کنندگی در سینما و تلویزیون ایران را داشت و کار خود را از تلویزیون آغاز کرد و بعدها چند فیلم هم برای سینما ساخت اما مهم‌ترین آثارش، سریال‌های الف ویژه‌ای بود که برای تلویزیون ساخت.

«کمند خاطرات» اولین سریالی بود که این سینماگر معروف در سال 1369 برای تلویزیون ساخت و بعدها با سوژه‌ای سیاسی- اجتماعی در تاریخ معاصر ایران به سراغ پروژه «کیف انگلیسی» رفت؛ سریالی که دو ستاره سینما یعنی لیلا حاتمی و علی مصفا برای اولین بار با آن به تلویزیون آمدند و از جمله ماندگارترین سریال‌های تلویزیون بود. دری این سریال را در سال 1378 ساخت.

لیلا حاتمی و علی مصفا برای نخستین بار در سریال «کیف انگلیسی» به کارگردانی ضیاءالدین دری به تلویزیون آمدند

هفت سال بعد، یعنی در سال 1385، سیدضیاالدین دری به سراغ ساخت پروژه ویژه دیگری باز هم با سوژه‌ای از تاریخ معاصر ایران رفت و «کلاه پهلوی» را در طول 5سال برای شبکه اول تلویزیون ایران ساخت؛ سریالی پُربازیگر که بحث‌های زیادی را برانگیخت.

ضیاالدین دری در تمام این سال‌ها کار در سینما را هم بارها و بارها تجربه کرد؛ «صاعقه»، «سینما سینماست»، «باد و شقایق»، «لژیون»، «عشق ممنوع» و «من و دبورا» کارهایی بودند که او کارگردانی و نویسندگی آن‌ها را بر عهده داشت که از این میان فیلم‌های «عشق ممنوع» و «من و دبورا» هیچگاه به اکران عمومی نرسیدند.

ضیاءالدین دری

همچنان «کیف انگلیسی» و «کلاه پهلوی» مشهورترین آثار به‌جا مانده از ضیاءالدین دری هستند. این هنرمند چندی پیش عمل سنگین پیوند کبد را در شیراز از سر گذرانده بود و دوران نقاهت را سپری می‌کرد که صبح امروز درگذشت.

241241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 797554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • س A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    43 24
    روحش شاد و در آرامش...
  • بی نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    25 19
    ای بابا امروز صبح که بیدار شدیم خبر فوت عزت الله انتظامی و حالا هم خبر فوت ضیاءالدین دری، چه روز غم انگیزی خدا رحمشون کنه
  • افسانه IR ۰۸:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    24 24
    خدا بیامرزدش
  • اکبر IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    24 31
    روحشون شاد کیف انگلیسی رو هر بار ببینم حال میکنم با فضا و داستان سریال
  • بی نام A1 ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    12 43
    خدا رحمت کن خدمات ارزشمندی به سریال سازی ایران کرد با دو پروژه کیف انگلیسی و کلاه پهلوی
  • رضا ۰۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۶
    13 40
    خدا رحمتش كنه.. ان شاا... ك تو كيف انگليسي و كلاه پهلوي انصاف رو رعايت كردنو الان راحت ب ديداره خدا ميرن