ایسنا نوشت: رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در یادداشتی با تبریک آغاز سال تحصیلی جدید گفت که هیچ نهادی حق ندارد دانشجویی را به صرف فعالیت‌های دانشجویی از تحصیل محروم کند.

متن یادداشت محمدرضا عارف که در صفحه شخصی خود در اینستاگرام و به مناسبت آغاز سال تحصیلی مدارس و مراکز آموزش عالی منتشر کرده است، به شرح زیر است:

«آغاز سال تحصیلی جدید را به دانش‌آموزان، معلمان، دانشجویان و استادان عزیز تبریک می‌گویم.

بر این باورم که اگر به دنبال شکل‌دادن جامعه‌ای سالم، عقلانی، با عطوفت و یکپارچه هستیم، نقطه آغاز آن تربیت صحیح اجتماعی دانش‌آموزانی است که شکل‌دهندگان اصلی جامعه فردا خواهند بود. به همین دلیل نقش معلمان و مربیان آموزش و پرورش، بسیار مهم، حیاتی و تاثیرگذار است.

کشور ما از دیرباز به داشتن نعمت وجود معلمان شریف، متعهد، عالم و کوشا به خود می‌بالیده و این نعمتی است که باید آن را قدر دانست و در راه توسعه جامعه از آن بهره برد.

امیدوارم مدیران عالی وزارت آموزش و پرورش، توجه به مطالبات، خواسته‌ها و وضعیت معلمان را با جدیت پیگیری کنند، تا این قشر فهیم با دلگرمی بیشتری امر تعلیم و تربیت نسل آینده ما را دنبال کند.

و اما دانشگاه که منشاء تحولات عظیم در جامعه است. دانشگاه نهادی است که در کنار نقش‌آفرینی در توسعه علمی هر کشور، جایگاهی رفیع و بی‌بدیل را در توسعه اجتماعی، فرهنگی، سیاسی و حتی اقتصادی، از آن خود کرده است.  اما متاسفانه باید بگویم که مرجعیت دانشگاه و دانشگاهیان به مانند گذشته نیست و باید آسیب‌شناسی شود که چرا دانشگاهی که زمانی رهبریِ تحولات را بر عهده داشت امروزه در رخوت و سکون به سر می‌برد. چرا تشکلهای دانشجویی به مانند گذشته پایگاه بالایی در بین دانشجویان ندارند. به نظر من جنبش دانشجویی در مقطع فعلی نتوانست همسو با جنبش اجتماعی نقش هدایت‌گری را داشته باشد. یکی از دلایل رکود فعالیت‌های دانشجویی متاسفانه هزینه‌دار بودن اینگونه فعالیت هاست.

هیچ نهادی حق ندارد دانشجویی را به صرف فعالیت های دانشجویی از تحصیل محروم کند. هیچ نهادی حق ندارد نقد نهادهای حاکمیتی توسط دانشجویان را به عنوان براندازی تلقی کند. دست‌هایی در کار بود که مرجعیت دانشگاه و دانشگاهیان را در جامعه کمرنگ کنند که متاسفانه تا حدودی موفق شده‌اند.

جنبش دانشجویی اگر روشن و واقع‌بین باشد، می‌تواند تا حدود زیادی نقش مرجعیت خود را مجددا احیا کند. باید بتواند هم زبان با جامعه، شرایط زمانی و مکانی را درک کند و نیازهای واقعی جامعه را دریابد و شعارهای خود را مطابق با آن نیازها تطبیق بدهد. جنبش دانشجویی معطوف به قدرت نیست. در عین حال که برای روی کار آمدن قدرتِ سالم تلاش می‌کند، همواره به عنوان نقاد قدرت باقی می‌‏ماند تا جلوی خودکامگی را بگیرد. ‌

دانشگاهیان باید به شعارها و معیارهای اصیل انقلاب پایبند باشند. دانشجو باید بتواند ضمن پیگیری مواضع انقلاب،‌‏ آرمان‌‏ها و اهداف، اگر هم نقد می‌‏کند در همین چارچوب حرکت کند.»

 

29215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۱
    0 1
    صحیح است صحیح است.....