از سر انگشتان فارس ۸۵ هنر می‌بارد، اما چه سود؟!

«خبرجنوب» نوشت: 85 رشته صنایع دستی و هنرهای سنتی در فارس فعال است؛ رشته هایی که نیمی از آنها در خطر انقراض هستند البته اگر مورد حمایت هایی چون بازاریابی و تبلیغات و حتی آموزش قرار نگیرد.

تا یک دهه اخیر 120 رشته صنایع دستی در استان فارس وجود داشته که هم اینک از این تعداد بیش از ۸۵ رشته فعال است و مابقی منسوخ و یا در حال منسوخ شدن هستند .هنرهایی که هر یک معرف بخشی از فرهنگ و آداب و رسوم مردم فارس هستند.

در حال حاضر و در راستای برنامه‌های حمایتی ، آموزش های تخصصی در رشته‌های خاتم، قلم‌زنی، منبت، کار روی چوب، سفال‌گری، شیشه‌گری، کاشی‌کاری سنتی و دست‌بافت های داری در فارس آغاز شده است.

در این رابطه حیدرعلی زاهدیان نژاد معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس به خبرنگار ما گفت: آموزش های تخصصی رایگان برای 10 رشته صنایع دستی در فارس به زودی آغاز می شود.

به گفته وی با برنامه ریزی های انجام شده در این دوره آموزشی بیش از 80 نفر به صورت رایگان با هنرهای دست ساز و سنتی این استان آشنا می شوند.

معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی فارس با اشاره به اینکه آموزش های تخصصی در این حوزه یکی از ضروریات است، افزود: با توجه به در خطر بودن برخی از رشته های بومی دوره های آموزشی صنایع دستی با رویکرد احیا و ترویج این هنرها و در مناطق مختلف روستایی و شهری برگزار خواهد شد.زاهدیان نژاد اضافه کرد: دست کم در 10 شهرستان فارس این دوره های تخصصی برگزار می شود.

وی افزود: این رشته شامل ساخت سازهای سنتی،قلاب بافی ، دست بافت های داری به ویژه گلیم با تکنیک های مختلف، نگارگری و تذهیب است.

وی درادامه این گفت و گو با بیان اینکه برای دو رشته صنایع دستی بومی و شاخص شیرازهم دوره های آموزشی استاد پروری در نظر گرفته شده است، افزود: در این دوره نیز 5 نفر از هنرمندان رشته های صنایع دستی زیر نظر استادان با تجربه و دانشگاهی آموزش های تکمیلی می بینند و هدف احیا و حفظ این هنرهاست که به احتمال زیاد یکی از این رشته ها قلم زنی خواهد بود.

زاهدیان نژاد گفت: در حال حاضر کارگاه های صنایع دستی بومی در شهرستان های شیراز، بوانات، میمند، استهبان و سپیدان فعال شده است و بنا داریم در این شهرستان یک یا دو رشته شاخص را احیا کرده و به عنوان جاذبه گردشگری جدید آن شهرستان معرفی کنیم.

وی در این رابطه به ذکر مثالی پرداخت و گفت: گیوه دوزی کوار و یا شیشه گری میمند قابلیت تبدیل شدن به یک جاذبه گردشگری را دارند که با زنده سازی و فعال شدن کارگاه ها می تواند تاثیر به سزایی در معرفی و شناخت داشته های فرهنگی این مناطق به گردشگران بگذارد.

زاهدیان نژاد در ادامه این گفت و گو به احیاء ۱۵ رشته منسوخ شده در استان اشاره کرد و گفت: این رشته‌ها شامل شیشه گری فوتی سنتی، اویی بافی، چین بافی، جاجیم بافی، طلا سازی سنتی، شیشه درمه بافی و رشته دوره چین بافی است.

وی افزود: دلوچه دوزی کازرون، مسگری و چاقو سازی نی ریز، معرق، معرق کاشی، دواتگری و رشته میناکاری وجاجیم‌های عشایر فارس و هنر نقاره سازی بخش دیگری از این رشته‌ها است.

خانه «مکتب شیراز» راه اندازی شود
در ادامه این گفت و گو سلمان گورنگی، رییس کمسیون تخصصی گردشگری ، صنایع دستی و فرش دست بافت اتاق تعاون فارس گفت: فارس یک استان هنرخیز است و در حوزه صنایع دستی قدمت بسیار بالایی دارد و باید تلاش ها برای معرفی این استان در ابعاد ملی وبین المللی صورت گیرد.

گورنگی با اشاره به اینکه آموزش و احیا هنرهای اصیل و سنتی فارس همواره مورد تاکید است، گفت: جا دارد برای حفظ این داشته های فرهنگی اقدامات گسترده ای صورت گیرد و بی شک یکی ازاین اقدمات ضروری راه اندازی خانه مکتب شیراز است.

وی در این رابطه توضیح داد: شیراز شهری گردشگری است و راه اندازی خانه مکتب شیراز با توجه به اینکه مکاتب خاص هنری و صنایع دستی در این شهر وجود دارد یک ضرورت محسوب می شود.


گورنگی اضافه کرد: در این خانه می توان علاوه بر آموزش و احیا هنرهای خاص و اصیل شیراز مکانی هم برای حضور گردشگران داخلی و خارجی باشد.

این مدرس دانشگاه در ادامه افزود: هم اکنون فارس نیازمند یک مجمع تخصصی در حوزه های گردشگری و صنایع دستی است.

گورنگی با بیان اینکه تشکیل نشدن این مجمع حلقه مفقود در توسعه صنایع دستی و گردشگری است، افزود: جا دارد هرچه سریع تر این مجمع تخصصی با حضور فعالین و صاحب نظران صنایع دستی و گردشگری فارس تشکیل شود.

به گفته وی گردشگری موتور محرک حوزه صنایع دستی به شمار می آید و این حوزه تخصصی از گردشگری جدا نیست.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 808647

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =