یلنا چرننکو (Yelena Chernenko) رئیس بخش سیاست خارجی روزنامه کمرسانت در تحلیلی به این موضوع پرداخته است که روسیه چه پیام هایی را از نشست امنیتی مونیخ گرفته است.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پایگاه اینترنتی کمرسانت چرننکو در مقاله ای با عنوان « رویارویی محترمانه روسيه و غرب ادامه خواهد یافت» نوشت:  دیروز فعالیت همایش امنیتی بين‌المللي در مونیخ به پایان رسید. این همایش بطور بارز نشان می‌دهد کدام مسائل بين‌المللي امروز بیش از همه جامعه اروپایی و آتلانتیک را نگران می‌کند.

امسال سبب‌های بسیاری برای نگرانی موجود بود. ایشینگر صدر همایش در سخنرانی افتتاحیه اعلام نمود "جهان زیاده از حد به لبه پرتگاه نزدیک شده" و خطر رویارویی جهانی موجود است. بنظر دیپلمات برجسته آلمانی، رویارویی خاورمیانه یا آغاز درگیری در نتیجه حادثه غیر عمدی بین روسيه و غرب می‌تواند باعث آن شود. هرچند در خود همایش شدت یافتن تشنج مشاهده نمی‌شد.

این تصور بروز کرد که ایراد گرفتن متقابل از یکدیگر وارد بخش الزامی دستور کار همایش شده است. مسکو دوباره به "تجزیه کریمه" و "مداخله در منطقه دونباس"، دخالت در انتخابات ایالات متحده و کشورهای اروپایی، حمایت از رژیم جنایی اسد در سوریه، نقض قراردادهای تسلیحاتی و حملات سایبری متهم شد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، رئیس هیئت روس، طبق معمول ایرادهای متقابلی از غرب گرفت: تقویت گروه‌های نظامی و استقرار زیرساخت نظامی در مرزهای شرقی ناتو، بهم زدن ثبات راهبردی از راه ساخت پدافند ضد موشکی آمریکا، خط سرنگونی رژیم‌های نامطلوب و تلاش برای وادار کردن کشورهای واقع بین روسيه و اتحادیه اروپا به انتخاب یک طرف (یا شرق یا غرب) باعث ناخرسندی مسکو مي‌شود.

هرچند هر دو طرف از ضرورت توجه به نگرانی‌های یکدیگر سخن می‌راندند ولی آشکارا آماده توجه به این مسائل نبودند. طرف غربی اتهامات روسيه را "جعلی" و تبلیغات و لاوروف اتهامات غرب را "وراجی" و اثبات نشده می‌نامید.

وزیر امور خارجه آلمان در ملاقات با سرگئی لاوروف و نمایندگان محافل تجاری آلمانی اعلام نمود درصورت نیل به توافق در مورد استقرار نیروهای حافظ صلح در شرق اوکراین اتحادیه اروپا می‌تواند بتدریج مجازاتهای روسيه را رفع کند. هرچند یک شخصیت نماینده اتحادیه اروپا که نخواست نامش افشا شود گفت سخنان گابریل موضع اتحادیه اروپا را منعکس نمی‌کند.

مسئله به این بستگی دارد که نیروهای حافظ صلح به چه شکل در منطقه مستقر شوند. آیا آنها در خط تماس نیروها حضور خواهند یافت یا مرز روسیه و اوکراین را هم کنترل می‌کنند. توماش والاشک مدیر مرکز کارنگی اروپا گفت اتحادیه اروپا نگران این است که مسکو اجازه نخواهد داد نیروهای حافظ صلح تمام اراضی منطقه دونباس را تحت کنترل قرار دهند. مشکل اصلی عدم اعتماد است که اجازه نمی‌دهد در موردی به توافق رسیده یا توافقات رعایت شود. اما سفیر اسبق ایالات متحده در اوکراین به روزنامه کمرسانت گفت هر صحبت از رفع مجازاتها ماهیت فرضی دارد و اساس واقعی برای از میان برداشتن محدودیت‌ها موجود نیست.

نمایندگان غرب در همایش می‌گفتند آمریکا و اتحادیه اروپا از امور مربوط به اوکراین خسته نشده‌اند. ولی در واقع اوضاع ظاهر دیگری داشت. به پوروشنکو رئیس‌جمهور اوکراين برای اظهار نظر 15 دقیقه مهلت داده شد، محل جلسه نیمه خالی بود و کسی از وی سئوال نکرد. سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه 40 دقیقه برای اظهار نظر وقت داشت، از او سه سئوال شد و در محل جای سوزن انداختن نبود. ولی این امر البته نشانه رشد محبت به روسيه نیست.

49261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 5 =