۰ نفر
۱۴ مهر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۵
ایران شریک اول تجاری عراق خواهد شد

شنبه با جلسه سران قوا و اعطا اختیارات به بانک مرکزی جهت دخالت در بازار ارز آغاز شد و بر طبق شایعات بانک مرکزی با ترزیق ۷۰ میلیون دلار به بازار موفق شد ارز را به محدوده ده هزار تومان برگرداند، از طرف دیگر پیمان سپاری ارزی مورد حمایت حاکمیت قرارگرفت و مقرر شد که مشوقهایی را برای صادرکنندگانی که ارز خود را به کشور بازمی گردانند در نظر گرفته شود.

متعاقب آن دولت تصمیم گرفت تا به خارجیانی که ۲۵۰ هزار دلار به کشور وارد نمایند اقامت ۵ ساله بدهد و ورود هر میزان ارز نیز مجاز باشد،حکم دیوان لاهه به نفع ایران و الزام امریکا به تسهیل در خرید دارو، تجهیزات پزشکی، مواد غذایی و قطعات هواپیما نیز مزید علت شد تا بی اعتمادی جامعه کمی فروکش نماید وقیمت ارز در محدوده ۱۳ هزار تومان تثبیت شود، البته خوش بینی نسبت به تصویب لایحه "اف ای تی اف"و انتخاب رییس جمهور و نخست وزیر عراق از جریان همسو با ایران ومقاومت نیز به امیدواری جامعه کمک نموده وکنترل اوضاع اقتصادی کشور برای دولت امکان پذیر شده است.

همزمان با این اتفاقات شلیک ۶ موشک به مواضع داعش درابوکمال سوریه نیز باعث احتیاط همسایگان در شیطنت بر علیه ایران و دخالت در بازار ارز شده است.

همزمان با اتفاقات مثبت فوق، ادامه اعتصاب رانندگان کامیون و کاهش قابل توجه صادرات کشور به کشورهای همسایه خصوصا عراق باعث نگرانی شده و تلاش های اتاق مشترک جهت ملاقات با رییس کل بانک مرکزی و گمرگ برای یافتن راهکارهای عملی جهت بازگشت ارز صادراتی از عراق واصلاح ارزش پایه کالاها بی نتیجه مانده است.

آمار ۶ ماهه صادرات حکایت از صادرات ۴/۵ میلیارد دلاری کشور به عراق دارد که در صورت حذف سهم ۴۴۵ میلیون دلاری برق از آمار فوق باز شاهد افزایش ۳۱ درصدی صادرات کالایی هستیم، این افزایش صادرات در حوزه فلزات، محصولات شیمیایی، لوازم ساختمانی،
محصولات کشاورزی اتفاق افتاده است واگر این روند افزایشی ادامه پیدا نماید ما از چین وترکیه سبقت گرفته وبه شریک اول تجاری عراق تبدیل خواهیم شد.

این هفته دهها مصاحبه در مورد عراق، ارز وبازار حهانی نفت با رادیو اقتصاد ورادیو گفتگو، خبرگزاری واحد مرکزی خبر،خبرگزاری ایسنا، فاینانشیال تایمز لندن ،روزنامه تعادل، صمت، آرمان، مردم سالاری و.... داشتم وگفتگویم با واحد مرکزی خبر با استقبال شبکه های تلویزیونی قرار گرفت وبارها تکرار شد.

دوشنبه صبح در "کنفرانس استیل پرایس" که در محل هتل استقلال با حضور شرکتهای بزرگ فولادی برگزار میشد شرکت کردم واطلاعات مفیدی از وضعیت معادن وصنایع فولادی بدست اوردم.

ظرفیت ها و فرصت های بازار عراق را برای حاضران تشریح کردم وانان را به حضور مستقیم در بازار عراق تشویق کردم.

در نشست هیات مدیره برنامه های یکساله اتاق مورد بحث وگفتگو قرار گرفت واولویت پروژه ها به تصویب رسید.

ضمنا برگزاری مجمع سالانه در تاریخ ۲۲ مهر وتجدید انتخابات کمیسیونهای صنعت، انرژی، حمل ونقل و صنایع غذایی نیز به اطلاعات هیات مدیره رسانده شد وصورتهای مالی ۱۵ ماهه مورد تصویب وتایید هیات مدیره قرار گرفت.

پیرو نشستی که با آقای شافعی داشتیم قرار بود این هفته با دبیرکل و معاونت بین الملل اتاق در رابطه با برنامه های آینده اتاق نشست داشته باشیم که به علت برخورد با جلسه مجلس در رابطه با امور کشاورزی به هفته آینده موکول شد.

ضمنا با هماهنگی اتاق ایران مقرر شد نسبت به دعوت از روسای اتاقهای اربیل، سلیمانیه، کرکوک و موصل اقدام نماییم.

برد شیرین پرسپولیس در خانه حریف روحیه بخش وغرور انگیز بود و فوتبال سه شب را لذت بخش تر کرد.

طبق این هفته نیز ملاقاتهای فراوانی با اعضا اتاق مشترک و علاقمندان تجارت با عراق داشتم و در حد مقدورات خودم سعی کردم راهنمایی و مساعدت نمایم.

پیگیری ها در رابطه پروژه گاز مایع، خدمات شهری و همکاری در زمینه ابزار وتجهیزات کشاورزی در حال به بارنشستن است و لذا انگیزه من برای کار با عراق روز به روز بیشتر شده و به آینده روابط با عراق بسیار امیدوارم. والسلام

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 809992

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =