ایرنا نوشت: نشست «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا و «ولادیمیر پوتین» همتای روسیه ای او در بحبوحه نگرانی متحدان غربی آمریکا در باره توافقات احتمالی دو طرف و تحت الشعاع تحقیقات درباره دخالت احتمالی مسکو در انتخابات سال 2016 آمریکا، آغاز شد.

نشست امروز(دوشنبه-25تیر)ترامپ و پوتین به میزبانی «سائولی نینیسته» رئیس جمهوری فنلاند در هلسینکی پایتخت این کشور برگزار می شود.

انتظار می رود دو طرف در باره احتمال تمدید یا گسترش پیمان کنترل تسلیحاتی امضا شده در دولت «باراک اوباما» رئیس جمهوری پیشین آمریکا موسوم به نیو استارت مذاکره کنند. مهلت این پیمان در سال 2021 پایان می یابد و کاهش تسلیحات هسته ای در هر دو کشور را هدف قرار می دهد.

نشست ترامپ و پوتین

ادعای دخالت روسیه در انتخابات سال 2016 آمریکا، مسائل اوکراین، سوریه، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی و تحریم های اقتصادی آمریکا علیه روسیه از موضوعات احتمالی دیگر مورد مذاکره سران دو کشور است.

پوتین و ترامپ قبلا هم مذاکرات کوتاهی در سال 2017 در حاشیه اجلاس گروه بیست و سازمان همکاری‌های اقتصادی آسیا-پاسفیک (APEC) داشته اند.

«مایک پمپئو» و «سرگئی لاوروف» وزیران امور خارجه آمریکا و روسیه مذاکرات جداگانه ای خواهند داشت.

بنابر اعلام سی ان ان روسای جمهوری آمریکا و روسیه از سوی رئیس جمهوری فنلاند در کاخ ریاست جمهوری مورد استقبال قرار گرفته و پس از امضای دفتر یادبود به سالن اصلی مذاکرات می روند.

هلسینکی پیشتر نیز در سال 1975میزبان نشست های روسای جمهوری و مقامات و رهبران روسیه سابق از جمله «جرالد فورد» رئیس جمهور سابق آمریکا و «لئونید ایلیچ برژنف»سیاستمدار و رهبر شوروی سابق، «جورج بوش» رئیس جمهوری آمریکا و «میخائیل گورباچف» رئیس پیشین اتحاد جماهیر شوروی سابق در سال 1990 و آخرین بار در سال 1997 بین «بیل کلینتون» و «بوریس یلتسین»نخستین رئیس جمهور منتخب روسیه بوده است.

بر اساس گزارش برخی رسانه ها، هنوز معلوم نیست که ترامپ و پوتین در پایان نشست خود بیانیه پایانی داشته باشند یا نه.
حدود دو هزار خبرنگار از 60 کشور قرار است اخبار مربوط به این نشست را پوشش دهند.

ترامپ شامگاه یکشنبه بعد از دیدار از انگلیس و اسکاتلند به همراه همسرش «ملانیا» وارد فنلاند شد.

رییس جمهوری فنلاند و همسرش صبح روز دوشنبه در اقامتگاه رسمی خود میزبان دونالد ترامپ و همسرش ملانیا بود.

براساس برنامه زمانی اعلام شده کاخ سفید، نشست رو در روی ترامپ و پوتین ساعت 13:20دقیقه (10:20 ) به وقت محلی شروع و یک ساعت و نیم ادامه می یابد. کنفرانس خبری مشترک سران دو کشور ساعت 16:50 به وقت محلی (18:20به وقت تهران ) برگزار می شود.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790341

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =