سنگ‌اندازی برای سوزن‌دوزان ایران‌شهر/ زینب نوروزی: سازمان میراث‌فرهنگی نمی‌گذارد بیمه شویم!

زینب نوروزی، استاد سوزن‌دوری در جدیدترین پست اینستاگرامی‌اش به گلایه از سازمان میراث ایران‌شهر پرداخته و از نوشته‌اش برمی‌آید که این هنرمند از بیمه‌نشدن تعدادی از سوزن‌دوزان شاکی است و سازمان میراث را مقصر این ماجرا می‌داند.

فاطیما فردوس: تمامی ندارد؛ چالش‌ها و مشکلات صنعت‌گرانی که در نقاط مختلف مشغول به‌کار هستند و محدودیت‌ها و سختی‌های کار، آنها را تا مرز رهایی از هنرشان می‌کشاند. سوزن‌دوزی هم نه تنها از این مشکل فارغ است که زنان کارآفرین و سوزن‌دور سیستان و بلوچستان را بیش از پیش درگیر چالش‌ها کرده است. جدیدترین این مشکلات به پست اخیر اینستاگرام زینب نوروزی، کارآفرین و استاد سوزن‌دوزی برمی‌گردد که در صفحه خود نوشته بود: «برسد به دست مدیرکل میراث سیستان و بلوچستان: با کارشکنی و فرصت‌سوزی رئیس میراث فرهنگی ایران‌شهر و علی‌رغم پیگیری، همدلی و حمایت تامین اجتماعی ایران‌شهر و معاونت صنایع دستی استان، فرصت بیمه‌شدن چند نفر از سوزن‌دوزان کارگاه دختران مهتاب از دست رفت. برای بیان برخی از رفتارها و عملکردهای چندماهه اخیر اداره میراث ایران‌شهر از شبکه‌های اجتماعی استفاده خواهم کرد تا ثابت شود در برابر این رفتارها، تبعیض‌ها و عقده‌گشایی‌ها، سکوت من دائمی نیست.» از این پست برمی‌آمد که این هنرمند سوزن‌دوزی از بیمه‌نشدن تعدادی از سوزن‌دوزان شاکی است و سازمان میراث را مقصر این ماجرا می‌داند.

زینب: «مشکل از میراث است نه تامین اجتماعی»

روایت زینب نوروزی به اینجا ختم می‌شود؛ «معلوم نیست مشکل میراث با ما چیست؟» این استاد سوزن‌دوزی در توضیح این ماجرا به «خبرآنلاین» می‌گوید: «چند سالی است که بیمه صنعت‌گران را قطع کرده‌اند و حالا بعد از چند سال لطف تامین اجتماعی شامل حال ایران‌شهر شده و به من خبر دادند که ده نفر از صنعت‌گران می‌توانند بیمه شوند. از بیمه با من تماس گرفتند و گفتند سهمیه بسیار کم است و ببین چه کسی واقعا نیاز به بیمه دارد و اسامی را به ما اعلام کن. ما هم ۳، ۴ نفر را معرفی کردیم ولی بعد متوجه شدیم که کارت شناسایی‌شان اعتبار ندارد. سازمان تامین اجتماعی هم سه ماه فشار از طرف استان را تحمل کرد تا کارت شناسایی این چند نفر تمدید شود و نهایت همکاری را با ما داشتند. از طرفی سازمان میراث هم باید پرونده این چند نفر را تایید می‌کرد و برای تامین اجتماعی می‌فرستاد ولی هر بار که من برای پیگیری رفتم، گفتند سیستم قطع است و ده روز همین را می‌گفتند در صورتی که سیستم قطع نبود.»

نوروزی در ادامه می‌گوید: «در واقع میراث استان مقصر نیست؛ مقصر میراث ایران‌شهر است که پرونده‌ها را نفرستاده است. حالا مشخص نیست مشکلشان با ما چیست؟ بعد از این ماجرا هم رئيس میراث ایران‌شهر با تامین اجتماعی تماس گرفته و گفته بود چرا به زینب نوروزی خبر بیمه‌شدن ده نفر را داده‌اید ولی به من که رئیس هستم چیزی نگفته‌اید؟ اصلا چرا این چند نفر را برای بیمه تایید کرده‌اید؟» در واقع اینطور که از حرف‌های زینب برمی‌آید، تامین اجتماعی مشکلی برای بیمه‌کردن ندارد ولی سازمان میراث ایران‌شهر با آن مخالفت می‌کند. «سازمان میراث ایران‌شهر با من مشکل دارد و نمی‌خواهد کاری برای من انجام دهد. میراث فقط مجوز شرکت تعاونی ما را داده و احتمالا به‌خاطر همین است که دارد سنگ‌اندازی می‌کند. من اصلا مجوز و تعاونی نمی‌خواهم. خودم کار کنم انقدر به مشکل نمی‌خورم.»

میراث سیستان: «پیگیری می‌کنم!»

پس از روایت زینب، عیسی زهی، معاون سازمان میراث فرهنگی و صنایع دستی سیستان و بلوچستان نیز در این مورد به «خبرآنلاین» گفت: «ای کاش خانم نوروزی با من تماس می‌گرفتند تا این ماجرا را پیگیری کنیم. من جسته گریخته چیزهایی شنیده بودم اما خود خانم نوروزی مستقیما به من منتقل نکردند تا پیگیر ماجرا باشم. ما نمی‌توانیم و مجوز نداریم که صنعت‌گری را بیمه کنیم اما ظاهرا می‌شود از طریق تامین اجتماعی چند نفر را بیمه کرد. از سال ۸۹ تا ۹۳ صنعت‌گرانمان را بیمه می‌کردیم ولی از سال ۹۳ به بعد با توجه به شرایطی که به‌وجود آمد، بیمه‌کردن صنعت‌گران منتفی شد. تا پیش از این هم که بیمه می‌کردیم استقبال کمی از آن می‌شد و انتظار ما را برآورده نکرد. دلیل آنهم عدم شناخت صنعت‌گران به بیمه‌ها بود که بعد از سال ۹۳، متوجه شدند که بیمه‌ها چقدر کاربردی هستند. البته برای بیمه‌شدن باید به مراکز فنی‌وحرفه‌ای می‌رفتند و آزمون می‌دادند که این مراحل برای آنها سخت و دشوار بود. با این حال من در اسرع وقت با خانم نوروزی تماس می‌گیرم و مشکل را پیگیری می‌کنم.»

تامین اجتماعی ایران‌شهر: «ما بی‌تقصیریم»

در ادامه این ماجرا، زارعی، معاون تامین اجتماعی ایران‌شهر نیز با اشاره به اینکه در این ماجرا، مشکل و کم‌کاری‌ای از سوی تامین اجتماعی نیست، به خبرآنلاین می‌گوید: «از مهر سال ۹۳ به‌دلیل اینکه بیمه مربوط به صنعت‌گران از سوی دولت تامین‌ اعتبار نشد، متوقف شد ولی با توجه به پیگیری‌های مستمر، برای ده نفر به ما مجوز دادند و با توجه به شناختی که از سوزن‌دوزها داشتیم، با خانم نوروزی ارتباط گرفتیم تا چند نفر را به ما برای بیمه معرفی کنند. روند بیمه‌کردن هم این است که میراث فرهنگی باید آن را تایید کند. در واقع ما قبل از ارجاع به میراث فرهنگی، به خانم نوروزی گفتیم و آن‌هم به دلیل شناختمان بود ولی انگار میراث فرهنگی قبول نکرده است. به هر صورت تامین اجتماعی نقشی در این مشکلات ندارد. برای ما فرقی نمی‌کند چه کسی را بیمه کنیم، برای ما مهم است کسی را که بیمه می‌کنیم، به آن نیاز داشته باشد و پرونده‌های او تایید شده باشد. در این جریان تامین اجتماعی مشکلی ندارد و به‌نظر می‌رسد مشکل اصلی از سمت میراث فرهنگی ایران‌شهر است.»

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813077

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =