۰ نفر
۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۷

زمانی که جامعه از بسته بودن رهایی می‏یابد و هر روز تمایل به حرکت در فضای بازتری نسبت به گذشته پیدا می‏کند همه سلایق و گرایش‏های موجود در آن به خود حق می‏دهند تا دیدگاه‏هایشان را ترویج کنند و بعضاً به هر نحو مقتضی حاکم سازند.

زمانی که جامعه از بسته بودن رهایی می‏یابد و هر روز تمایل به حرکت در فضای بازتری نسبت به گذشته پیدا می‏کند همه سلایق و گرایش‏های موجود در آن به خود حق می‏دهند تا دیدگاه‏هایشان را ترویج کنند و بعضاً به هر نحو مقتضی حاکم سازند. در میان آحاد و اقشار مختلف تمایل به کندی و تندی وجود دارد، بردباری و شتاب‏زدگی را می‏توان سراغ گرفت، سطحی‏گرایی و عمیق بودن را شاهدیم. بی‏تفاوتی و عصبیت و...خصوصیات متضادی‏اند که در صورت مدیریت نشدن جامعه را به‏ شدت ملتهب می‏سازند.
جایگاه‏های ملی ونیروهای مرجع و وزین همواره تلاش می‏کنند مانع بروز تضادهای حاد و دو قطبی شوند و سلایق دور از یکدیگر را به نقطه اعتدال نزدیک سازند؛ در غیر این صورت هر حادثه‏ای می‏تواند به صف‏آرایی‏های ناگوار بینجامد؛ زیرا علاوه بر تحریک‏ پذیری شدید نیروهای از اعتدال دور شده بعضاً مشکلات روزمره آستانه تحمل‏ها را پایین می‏آورد.در چنین شرایطی فعل و انفعالات چندوجهی جامعه بسیار سخت و شکننده خواهد شد و مدیریت آن نیازمند حلم و حکمت فراوان است.
جمعه این هفته خطیب محترم نمازجمعه تهران حجت الاسلام سید احمد خاتمی با لحنی هیجانی خطاب به مسئولان انتظامی و قضایی کشور سخنانی گفت که دور از انتظار بود. در حالی‏که افرادی با ارتکاب جنایت می‏کوشند نیروهای تأمین کننده امنیت کشور را عصبی سازند و به واکنش‏های تند با صاحبان یک‏ گرایش وا دارند ،کاش امام جمعه موقت محترم تهران بدون هیچ‏گونه توصیفات احساسات‏برانگیز آنان را در عمل به قانون دعوت به بردباری می‏کردند. زیرا نیروی انتظامی که در برابر دیدگانش جنایتی هولناک را نسبت به همکارش شاهد بوده به اندازه کافی خشمگین است. دامن زدن به احساسات مظلوم واقع شدگان می‏تواند آن‏ها را به همان وادی سوق دهد که دشمن با نفوذ دادن عوامل خویش به صحنه‏های مختلف به آن تمایل دارد؛ بنابراین در مسائل چندوجهی جایگاه‏هایی که از آنان انتظار دعوت به هوشمندی می‏رود نمی‏بایست نا خواسته زمینه های دوری اعتدال را رقم بزنند. ظاهراً فراموش کرده‏ایم که رهبری در مورد رخدادهای دی ماه چگونه مسئولان حفظ امنیت را دعوت به حلم و حکمت نمودند.درآن حوادث نیز برخی، جنایات مشابهی آفریدند؛ اما رهبری ضرورت تفکیک نیروهای بازداشت شده را مطرح ساختند. این بدان معنی بود که موعظه ،بردباری و قاطعیت همزمان می‏بایست دنبال شود تا مبادا همه نیروهای وارد شده به یک صحنه را یک گونه بینیم و به یک چوب برانیم. متأسفانه این هفته در خطبه‏های امام جمعه موقت تهران کمتر دعوت به حلم و حکمت را شاهد بودیم حال آن‏که لازمه حکومت‏داری بر پایه رشد مردم، ابتدا اقناع حداکثری و سپس قاطعیت حداقلی است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 761579

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =