چهارشنبه‌سوری آسیب نیست

ایرنا نوشت: چهارشنبه آخر سال نزدیک است و خانواده ها و دانش آموزان باید به توصیه های کارشناسان در زمینه رعایت نکات ایمنی در این خصوص را جدی بگیرند در این صورت است که چهارشنبه سوری آسیب نیست اگر آداب و رسوم اصیل ایرانی را در نظر بگیریم.

در تشریح این خبر ،چهارشنبه سوری هرچند رسمی قدیمی ایرانی است که قبل از نوروز برگزار می‌شود، اما چند سالی است که به یکی از شب های پرحادثه ایران تبدیل شده به گونه ای که با تغییر فرهنگ چهارشنبه سوری جشن ساده و ایرانی گذشته جای خود را به انفجار انواع مواد محترقه بی‌خطر و پر خطر داده و بجای برنامه‌ها و آداب و رسوم کهن صداهای مهیب همه جا را پر کرده است.

حوادث ناشی از این آتش بازی ها گاهی آنچنان به جان کودکان و نوجوانان می ‌افتد که سال های سال آثار آن نه تنها از چهره بلکه از یاد و خاطره افراد پاک نمی‌شود.

در حالی که با کنترل، آگاهی بخشی و نظارت خانواده‌ها می‌توان آسیب‌های شب چهارشنبه آخرسال را کاهش داد، اما در سال های گذشته بی توجهی به این مهم از سوی خانواده ها موجب شده که تعداد زیادی از دانش آموزان شاهد مصدوم شدن هم کلاسی های خود در چهارشنبه سوری باشند.

هوشیاری والدین و آموزش دادن به دانش آموزان در مدارس دو عامل مهم در پیشگیری از هر گونه آسیب دیدگی در چهارشنبه آخر سال است، زیرا کارشناسان معتقدند پیشگیری مقدم بر درمان است.

برای ارتقاء سطح ایمنی شهروندان از جمله دانش آموزان در این شب باید از قبل دستگاه های اجرایی تدابیر امنیتی - آموزشی پیش بینی کنند تا شاهد کاهش آمار مصدومان باشیم.

معصومه قدیری یکی از جامعه شناسان فعال در استان البرز در این باره به خبرنگار ایرنا، گفت: براساس مبانی جامعه شناسی نمی توان برای جامعه نسخه نوشت چرا که مسائل جامعه شناسی نیازمند انسجام و همزبانی است و چنانچه هر یک از سنت ها و فرهنگ ها از بین برود زخمی بر جامعه می زند.

وی افزود: یکی از آیین های سالانه ایرانیان چهارشنبه سوری است که از زمان های قدیم تا کنون آخرین سه شنبه آخرسال خورشیدی را با برافروختن آتش و پریدن از روی آن به استقبال نوروز می روند.

وی با بیان اینکه آیین چهارشنبه سوری یکی از صدها عنصر سرمایه ی اجتماعی نزد ایرانیان است، خاطر نشان کرد: یعنی همین عناصر بوده که ایرانی ها را از دست اعراب، مغول ها و هجوم بیگانگان مصون نگاه داشته و باعث ایجاد روح ایرانی در آنان شده است.

وی تصریح کرد: ما ایرانی هستیم و باید عناصر فرهنگی خاص ایران از جمله برگزاری آیین سالانه «چهارشنبه سوری» را گرامی بداریم؛ چرا که این عناصر از نظر و دید ما مقدس و دارای تقدس هستند.

وی خاطرنشان کرد: برگزاری جشن چهارشنبه سوری، رسمی است که از ایران باستان به ما رسیده و اگر ما امروز به نام ایرانی در سراسر جهان شناخته شده ایم بخاطر دارا بودن این عناصر فرهنگی است.

قدیری در ادامه به سوانحی که هر ساله در آخرین چهارشنبه اسفند در ایران رخ می دهد اشاره کرد و افزود: متاسفانه در زمان حاضر با ورود یک سری بدعت ها سیمای چهارشنبه سوری تغییر پیدا کرده است که باید سعی کنیم این بدعت های غلط را بزدایم تا بار دیگر چهارشنبه سوری به امنیت و شادی گذشته خود باز گردد.

وی در ادامه پیشنهاد کرد، اگر جشن های باستانی خود را در میادین از پیش تعیین شده و ایمن یا پایگاه های مخصوص این جشن باستانی برگزار کنیم و به واقع به نوعی جامعه را شاد نگه داریم و بساط شادمانی را برای مردم فراهم کنیم، از بروز هزاران مشکل جلوگیری می شود و با صرف هزینه های کم برای شادی از پرداخت هزینه های هنگفت آسیب های اجتماعی در امان خواهیم بود.

وی اظهار کرد: ما اگر بخواهیم ایرانی بمانیم باید به سنت های باستانی خود احترام بگذاریم و آنها را به شکل سنتی خود و در اماکن امن و ایمن با حضور جوانان و نوجوانان برگزار کنیم، تا این رسوم به نسل آینده انتقال یابد.

طرح اقدامات پیشگیرانه در مدارس
معاون پرورشی و سلامت اداره آموزش و پرورش ناحیه یک کرج در این زمینه به خبرنگار ایرنا، گفت: در طرح آموزشی اقدامات پیشگیرانه از آسیب های چهارشنبه آخر سال به دنبال افزایش آگاهی دانش آموزان و حتی والدین در مورد خطرات ناشی از آتش بازی و استفاده از مواد محترقه در سطح مدارس هستیم.

فرزاد شعبانی اظهار با تاکید براینکه دانش‌آموزان از نگهداری مواد محترقه و منفجره خودداری کنند ، اظهار کرد: خانواده‌ها مراقب کودکان و نوجوانان خود باشند و با آگاهی دادن آنها را از خطرات مواد محترقه مطلع کنند.

وی تصریح کرد: دانش آموزان باید خطرات ناشی از بازی با مواد منفجره و وسایل آتش‌بازی را به دوستان خود نیز یادآوری کنند و حتی‌المقدور از حضور در این مراسم به ویژه در محل‌های شلوغ خودداری کنند و در صورت لزوم به همراه والدین خود در آیین سنتی چهارشنبه‌سوری شرکت کنند.

وی اضافه کرد:دانش آموزان و نوجوانان باید توصیه‌های کارشناسان ایمنی را جدی بگیرند و با بی‌احتیاطی در روزهای پایانی سال شادی خود و دیگران را خراب نکنند.

شعبانی با بیان اینکه خانواده‌ها مسئولیت بیشتری در مراقبت از فرزندان خود برعهده دارند، یاد آور شد: با گوشزد کردن خطرات جانی و مالی ناشی از انفجار مواد محترقه و ارائه توصیه‌های ایمنی لازم فرزندان خود را به پرهیز از دست زدن به این بازی‌های خطرناک ترغیب کنند .

وی تاکید کرد: از سه هفته قبل طرح آموزش ایمنی ویژه چهارشنبه آخر سال در مدارس این ناحیه آغاز شده است تا با اجرای برنامه‌های فرهنگی، هنری و ارائه توصیه‌های کارشناسان ایمنی به دانش‌آموزان، آگاهی‌های لازم در خصوص خطرات مواد محترقه و منفجره به اطلاع آنان رسانده و آنها را به اجتناب از مواد محترقه و آتش‌بازی تشویق کنند.

نظارت خانواده ها عاملی مهم در پیشگیری از آسیب ها
معاون پرورشی آموزش و پرورش ناحیه 4 کرج نیز گفت: نظارت خانواده ها بر رفتار فرزندان موجب پیشگیری از بسیاری از آسیب ها می شود که در موضوع چهارشنبه آخر سال باید به این عامل مهم توجه خاصی داشت چون پس از حادثه دیدن فرزندانمان افسوس خوردن دیگر فایده ای ندارد.

عنایتی تصریح کرد: لازم است شهروندان در روزهای پایانی سال که منتهی به چهارشنبه‌سوری می‌شود، از قرار دادن اشیاء و مواد قابل اشتعال به خصوص ظروف نفت و مایعات سریع‌الاشتعال در محل روباز و غیرمسقف خودداری کنند چرا که پرتاب فشفشه و افتادن آن بر روی این مواد موجب بروز آتش‌سوزی‌های بزرگ خواهد شد و حتی‌الامکان پنجره‌های منازل نیز باید در این مواقع بسته باشند تا مانع ورود مواد و لوازم آتش‌بازی پرتاب شده به اطراف شود.

وی خاطر نشان کرد: کارشناسان در آموزش هایی که در مدارس به دانش آموزان و اولیا داده اند همواره توصیه کرده اند در صورت بروز آتش‌سوزی، خونسردی خود را حفظ کرده، سریعا کودکان را از محل حریق به محل امن انتقال داده و سپس بلافاصله با تلفن 125 به ستاد فرماندهی آتش‌نشانی اطلاع دهند و چنانچه با مصدومی مواجه شدند با تلفن 115 مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی تماس گرفته و مراتب را با ذکر نشانی دقیق و نوع حادثه اطلاع دهید.

وی با اشاره به تشکیل کمیته سلامت و پیشگیری از حوادث چهارشنبه آخر سال در آموزش و پرورش ،یاد آور شد: آگاه‌سازی و اطلاع‌ رسانی پیام‌های مرتبط در قالب برنامه اطفای حریق، تخلیه اضطراری و پناه‌گیری در روزهای سخت در قالب طرح دادرس، از برنامه‌های آموزش و پرورش برای مدارس است.

وی گفت:با توجه به این که در ایام پایانی سال به ویژه چهارشنبه آخر سال عده‌ای از افراد سودجو و فرصت طلب اقدام به توزیع مواد محترقه در بین جوانان و نوجوانان می‌کنند و متاسفانه فرزندان ما نیز از آثار مخرب و آسیب‌های ناشی از آن اطلاع کافی ندارند، به منظور ارتقاء‌ فرهنگ ایمنی در جامعه و کاهش خسارات جانی و مالی چندین اقدام در دستور کار قرار گرفته است.

نقش مهم آموزش های عملی در کاهش خسارات
رییس اداره سلامت اداره کل آموزش و پرورش البرز نیز در این خصوص گفت: ارایه آموزش‌های ایمنی و بهداشتی برای دانش‌آموزان، والدین و کارکنان مدرسه با دعوت از کارشناسان آتش‌نشانی، هلال‌احمر، اورژانس و ... به صورت تئوری و عملی بر اساس شیوه نامه وزارتخانه ای در دستور کاری قرار گرفت.

رضا طارمی خاطر نشان کرد: برگزاری انواع مسابقات، نمایشگاه و برنامه‌های فرهنگی مرتبط با موضوع و اختصاص بخشی از کلاس‌های درس به موضوع حوادث شب چهارشنبه آخر سال، راهکارهای کاهش خسارات و اقدام مناسب جایگزین از دیگر تدابیر اتخاذ شده در مدارس استان البرز را تشکیل داده است.

وی یادآور شد: با تشکیل کمیته سلامت همواره بر‌ توجیه و آگاه سازی دانش‌آموزان و اولیا از طریق دعوت از کارشناسان آتش‌نشانی، هلال‌احمر، اورژانس و نیروی انتظامی در برنامه‌های صبحگاهی مدارس و کلاس‌های آموزشی خانواده در دستور کار قرار گرفت و اجرایی شد.

وی از مدیران مدارس، معلمان و دانش‌آموزان خواست تا در صورتی که مراکز فروش مواد محترقه را در اطراف محیط‌ های آموزشی شناسایی کردند آن را در اولین فرصت به پلیس 110 گزارش کنند.

وی تصریح کرد: استان البرز 2 هزار و 500 کد مدرسه دارد که در همه این مدارس طی یک ماه گذشته طرح آموزشی آشنایی با سنت دیرینه چهارشنبه سوری به اجرا درآمد و دانش آموزان با فرهنگ کهن ایرانی و چگونگی برپایی آیین های سنتی آشنایی پیدا کردند.

وی اضافه کرد: به دانش آموزان آموزش های لازم برای برگزاری جشن چهارشنبه سوری سالم و ایمن در کنار خانواده نیز آموزش داده شد تا با رعایت نکات ایمنی شاهد کاهش حوادث در این برنامه سنتی که امروزه به یک دغدغه تبدیل شده است باشیم.

وی تاکید کرد: با رعایت ایمنی می توان شاد بود و از برگزاری جشن های سنتی در کنار خانواده لذت برد که امیدواریم دانش آموزان البرزی در شب چهارشنبه آخر سال با داشتن رفتار درست نشان دهند که به توصیه های کارشناسان برای مراقبت از خود، خانواده و شهروندان گوش فرا می دهند تا شبی سرشار از شادی را سپری کنند.

استان البرز 460 هزار دانش اموز دارد که در هشت ناحیه و شهرستان تحصیل می کنند. البرز 24 هزار و 41 معلم در پایه های مختلف تحصیلی در بیش از 15 هزار کلاس درس دارد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 761706

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =