عروسک محلی چمچه گلین در شهرستان بن احیا شد

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان ونوجوانان استان چهارمحال وبختیاری گفت : جشنواره بومی احیای عروسک محلی چمچه گلین در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان بن برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین ، فرزاد رحیمی با تاکید بر احیای فرهنگ غنی بومی محلی در میان کودکان و نوجوانان از برگزاری جشنواره بومی احیای عروسک محلی چمچه گلین با اجرای نمایش عرو سکی چمچه گلین در مرکز فرهنگی هنری بن برگزار شد

وی در این باره گفت: ویژه برنامه ی یک پیاله باران باهدف احیای عروسک محلی چمچه گلین و آیین طلب باران از پاییز 96 اقدام به انتشار فراخوان در بخشهای شعر و داستان نویسی و تهیه ی کاردستی عروسک چمچه گلین با استفاده از وسائل دور ریختنی کرده است و تعداد ۳۰۰ عروسک به این جشنواره رسیده که ۱۰ نفر به عنوان برگزیده به این جشنوارله معرفی و تقدیر شدند.به آثار رسیده در بخش شعر و داستان و نقاشی نیز جوایزی اهداء گردید و به۱۰۰ نفر از آثار برگزیده نیز جایزه به عنوان یاد بود اهداء گردید.


وی با اشاره به اینکه عروسک چمچه گلین عروسکی بوده است که برای طلب باران در منطقه بن از آن استفاده می شده است اجرای آیین باران خواهی و طلب باران در مراکز کانون را از برنامه های مرتبط با بخش آداب و رسوم در کانونهای استان دانست و افزود: احیای آیین ها، بازیها، اسباب بازیها و سرگرمی های گذشتگان در میان نسل حاضر از جمله فعالیتهای هدفمند کانون در راستای آگاهی و شناخت فرهنگ بومی استان است.

فرزاد رحیمی انجام کار گروهی و اتحاد رویه در میان اعضا، آشنایی با آیین محلی، آشنایی با اشعار و متون در فرهنگ طبیعت و مردمان گذشته، اهمیت بارش باران و استفاده بهینه از منابع طبیعی و... را از اهداف اجرای این برنامه عنوان کرد.

 عروسک چمچه گلین یا ملاقه ای از یک ملاقه ی چوبی و پارچه ساخته شده است و از سالین دور به عنوان عروسک باران مورد استفاده قرار می گرفته به طوری که همسایه ها به صورت گروهی ملاقه ای را به شکل یک عروسک تزیین می کردند و و با خوانش شعر به زبان محلی از خانه های مختلف موارد لازم برای پخت آش را جمع آوری می کردند و بعد از پخت آش مقداری از آن را از ناودانی بر زمین می ریختند و طلب باران می کردند.چمچه گلین به نوعی در فرهنگ مردمان بن نمادی از برآورده شدن آرزوها و آمال افراد بوده است.


گفتنی است اجرای شعر و خوانش داستان، اجرای سرود محلی و نمایش دعای طلب باران چمچه گلین و کاشت نهال از جمله برنامه های اجرا شده در این جشنواره به شمار می آمد.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 762377

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =