احمد توکلی رییس سازمان مردم نهاد "دیده‌بان عدالت و شفافیت" در یادداشتی در کانال تلگرامی خود به دلایل مطرح شده در مورد استعفای شهردار تهران پرداخت.

به گزارش خبرآنلاین، احمد توکلی در یادداشتی با عنوان «علت استعفای شهردار تهران، بیماری یا فسادستیزی؟» که در کانال تلگرامی خود منتشر کرده، نوشته است:

۱- یکی دو روز پیش توئیتی از یک انقلابی پشیمان پیرامون استعفای شهردار تهران منتشر شده که متضمن یک دعوی و یک شبهه است. دعوی این است که در محاکمه آقای کرباسچی، آقای کروبی به رهبر انقلاب اعتراض کرده و رهبر فرموده است کرباسچی باید بداند از او گردن کلفت‌تر هم هستند. این طرز سخن گفتن به ادبیات رهبری شباهتی ندارد بلکه ناقض ادبیات و سیره ایشان است و اگر فرد توئیت‌کننده مستندی برای ادعایش داشت تا کنون آن را منتشر کرده بود.

همه ما ماجرای نامه آقای خاتمی برای حضرت آقا و درخواست اعمال ولایت در لغو حکم بازداشت آقای کرباسچی قبل از محاکمه و موافقت ایشان را می‌دانیم( ۲۶ فروردین ۱۳۷۷). با حساسیتی که در آن زمان موضوع بازداشت و محاکمه آقای کرباسچی داشت، همه اخبارش را پی می‌گرفتیم و اگر بین آقای کروبی و آقا چنین چیزی می‌گذشت، بی‌خبر نمی‌ماندیم. پرس و جوی من بعد از انتشار این توئیت نیز چنین قصه ای را تائید نکرد.

۲- شبهه‌ای که توئیت با آن پایان می‌یابد این است که گویی فشار رهبری باعث استعفای آقای نجفی شده است؛ و علت آن را نیز به تلویح، کاربلدی و فسادستیزی آقای نجفی شناخته است. در این باره چند نکته قابل توجه وجود دارد:
رئیس شورای شهر تهران، آقای محسن هاشمی که با آقای نجفی در یک طیف از اصلاح‌طلبی یعنی، کارگزاران هستند، با صراحت تام علت استعفای آقای نجفی را، شش ماه پس از انتصاب، بیماری تازه وی ذکر می‌کند : « استعفای نجفی به دلیل مشکل جدید پزشکی وی است . . . باید از نجفی بابت بیان صادقانه بیماری‌اش تشکر کرد. بسیاری از آدم‌های سیاسی برای آنکه به کارشان ادامه دهند، بیماری خود را پنهان می‌کنند اما این موضوع درباره نجفی کاملا متفاوت است.» و در قبال تعجب خبرنگاران از ذکر این علت، گفت : «بعضی از اعضای شورای شهر نیز چنین تصوری داشتند اما با پزشک او تماس گرفتند و او آن را تأیید کرد»یا می‌گوید : « هرچند آقای نجفی فشارهای زیادی تحمل کرده اما تصمیم نداشت به دلیل این فشارها استعفا دهد، تا اینکه این مشکل جدید پزشکی حادث شد. این مشکل استرس‌پذیر هم نیست و دکتر به او تأکید کرده تا از فضای پراسترس دور باشد و این در حالی است که در شهرداری فشار و استرس زیاد است.»( روزنامه شرق پنجشنبه ۲۴/۱۲/۱۳۹۶). فراموش نکنیم که در ابتدای دولت آقای روحانی نیز، آقای نجفی شش ماه پس از انتصاب در معاونت گردشگری و میراث فرهنگی، به دلیل بیماری استعفا کرد. با این تفصیل چه جای داستان سرایی است؟
کاربلدی یا تابع تحصیل است یا ثمره تجربه. آقای نجفی برادری است که در سابقه خویش وزارت علوم، وزارت آموزش و پرورش و ریاست سازمان برنامه را دارد. حتی کسانی که وی را فی‌الجمله در آن سمت‌ها موفق می‌دانند، نمی‌توانند منکر این حقیقت شوند که تجربه‎‌های مذکور نمی‌تواند در اداره شهرداری پایتخت که کاری اجتماعی با ابعاد بسیار متنوع و اقدامات عمرانی با ابعاد پیچیده فنی است، چندان اثر کند که فرد را کاربلد بدانند. تحصیلات وی نیز در رشته ریاضیات بوده است که این هم ارتباطی به تدبیر در امور شهری مانند تهران با مسائل بسیار پیچیده ندارد.

در فسادستیزی هم سابقه آقای نجفی چیزی را نشان نمی‌دهد، هر چند که اگر در این سمت عزمی پدید آمده باشد، مغتنم بوده است.

۳- واقعیت آن است که سال هاست رهبری جدی‌ترین مواضع را علیه فساد گرفته‌اند و راه را بر مبارزه گشوده‌اند و مکررا بر رسیدگی بی‌غرضانه به عملکرد همه مسئولان و حتی نزدیکان و اعضای دفتر خویش تأکید کرده اند. آخرین نمونه این است: در حکم صادر شده برای آقای فدایی به عنوان بازرس ویژه رهبری، ایشان بازرسی از نهادهای مربوط به رهبر را نیز بر وظائف بازرس ویژه افزودند. دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای نیز که زیر نظر فرزندان ایشان اداره می‌شود رسماً از بازرس ویژه خواسته‌است بازرسی را از این دفتر آغاز کنند که شروع شده است. پاکدستی رهبر و خانواده ایشان شهره است و حتی برخی از مخالفین نیز بارها به این حقیقت اذعان کرده‌اند.

۴-آن چه مهمتر و تأسف بارتراست، تأثیر منفی مواضع غرض آلود، مانند توئیت مورد بحث، بر تداوم و تقویت فساد است. متاسفانه مبارزه با فساد سیستمی و شبکه‌ای هم اکنون مانند سایر امور به سیاست‌زدگی مبتلا است؛ برخی مفسدان در پشت آن جناح و برخی در پشت این جناح پنهان می‌شوند و از تعقیب و مجازات می‌رهند. بارها به کسانی از سیاسیون با خاستگاه مختلف که برای مبارزه با فساد به اینجانب مراجعه کرده‌اند این پیشنهاد آقای عباس عبدی را عرضه کرده‌ام که اگر هر جناحی آستین بالا بزند و با فساد هم‌جناحی‌های خود نیز مبارزه کند، مدعایشان باورپذیر میشود، وگرنه راه به جایی نمی‌برند.
27215

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۷:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    35 11
    آفای توکلی نان کرنشش را می خورد و آقای کرباسچی هم چوب آزادگی و مردانگی و حمایت از اصلاح طلبان . داستان همین است
    • بی نام A1 ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      3 1
      سید اصلاحات همچنان محبوب و جناب نجفی هم نجیب و...
  • بی نام IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    0 0
    مثلا تو با اون طرح تثبیت قیمت ها که فاجعه بار بود کار بلد بودی که در مجلس بودی؟
  • بی نام A1 ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    3 0
    قالیباف چه سنخیتی با شغل شهرداری داشت؟
  • بی نام EU ۱۸:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    3 0
    آقای توکلی خجالت بکشید. با دکترای ریاضی مسئول حقوق بشر کشورن. آقای ولایتی که باز از رفقاتونه با مدرک پزشکی این همه مسئولیت بی ریط داره. اونوقت تحصیلات آقای نجفی مرتبط به کارشون نیست. شما چرا موقعی که قالیباف شهردار بود این چیزا رو نمی گفتی؟
  • بی نام A1 ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    50 7
    چند تا دختر بچه را هم جلوي ايشون رقصاندند تا بهانه برکناري جور شود
  • بی نام RU ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    53 4
    واقعا تاسف برانگیزه، آوردن فشار سیاسی به یک مدیر با سواد و دست پاک از سوی جناح به ظاهر اصواگرا، آقای توکلی خودشون می‌دونن چه متن های رو توی وب سایت منتسب به ایشون بر علیه دکتر نجفی نوشتند، جدا اصولگراها حاصرا برای به دست آوردن قدرت هر کاری رو بکنن، حتی تبدیل ایران به یک ویرانه
    • بی نام IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      1 2
      شما خوبید.پسر عارف/پسر موسوی لاری/تکرار کردن ها و عوام و خر فرض کردن مردم توسط خاتمی
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    28 3
    یکی از جدی ترین مواضعی که می توان در برابر فساد داشت، به قول آقای توکلی، کش ندادن موضوع است.
    • بی نام A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
      0 0
      عالي گفتي
  • عليرضا IR ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    2 0
    حالا كه صحبت از كاربلدي شد جناب توكلي قولو الحق ولو كان مُرا حق را بگو حتي اگر تلخ باشد بيايد كمي در مورد پسران خاله شما و كاربلديشان صحبت كنيم ببينيم چه كسي در پست تخصصي اش نشسته و چقدر كار بلد است .حتما خواهيدگفت هركس پاسخگوي عمل خودش مي باشد پس بخوانيد زيارت عاشورا را كه لعن مي كند كساني را كه سكوت كردن تاكيد مي كنم فقط سكوت كردند هيچ فعلي از آنها سر نزد والله سريع العقاب
  • بی نام A1 ۱۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
    1 0
    هزینه مبارزه با فساد در سیستم ما بالاست
  • رفیعی IR ۰۶:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
    2 4
    علت استعفای نجفی؛ بیماری یا فسادستیزی؟ جواب : هیچکدام...... میشه با طرح این سوالات، آدرس غلط به مردم ندید؟ حتی اگر بپذیریم فسادستیزی هم بوده باشه که قطعا نیست اولا اینکه کدام فساد؟ دوما اینکه چرا این فساد رو به قوه قضاییه اعلام نکرده اند تا منجر به صدور حکم شود؟ ثانیا: چنانچه بپذیریم فسادی هم بوده و ایشان هم به مردم و هم به قوه قضاییه گزارش کرده باشند، حلا چرا استعفا؟؟ استعفا در زمانی که بهترین کار ممکن را میکنید چه معنایی دارد؟