ایرنا نوشت: مقامات کاخ سفید در ادامه خروج از معاهدات و سازمان های بین المللی اعلام کردند آمریکا از شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز خارج می شود؛ تصمیمی که دوگانگی های رفتاری واشنگتن و تقلای ترامپ برای تامین رضایت صهیونیست ها را عیان تر می سازد.

«نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل بعد از ظهر دیروز (بیست و نهم خردادماه) با همراهی «مایک پمپئو» وزیر امور خارجه از اقدام تازه دستگاه دیپلماسی این کشور پرده برداری و اعلام کرد به عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل خاتمه خواهد داد.

وی با ریاکارانه توصیف کردن رویکردهای شورای حقوق بشر گفت: ناقضان حقوق بشر در این نهاد بین المللی گردهم آمده اند و راه اصلاحات مورد نظر آمریکا را سد می کنند. هیلی همزمان با انتقاد از آنچه ضدیت و سوگیری نهادینه شورای حقوق بشر علیه اسرائیل خواند، مدعی شد این نهاد در برابر رخدادهایی چون نقض حقوق بشر و سرکوب شهروندان ایرانی سکوت اختیار کرده است.

آمریکا پیش از این تهدید کرده بود که از شورای حقوق بشر خارج خواهد شد چنانکه در دوره دولت جمهوری خواه «جرج دبلیو بوش» نیز این نهاد را تحریم کرده بود.

اصلی ترین عامل ناخرسندی دولت «دونالد ترامپ» از شورای حقوق بشر به ویژه رویکرد اعضایی نظیر کوبا، مصر، چین و روسیه، اعتراض این کشورها به جنایات رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی است. شورای حقوق بشر سازمان ملل پس از کشتار ده ها فلسطینی در نوار غزه خواستار انجام تحقیقات در این زمینه شد و اسرائیل را مسوول توسل بی دلیل به خشونت و سلاح علیه فلسطینیان در دور تازه اعتراض آنان دانست.

این شورا همچنین از زمان تاسیس در سال 2006 میلادی تاکنون دستورکار دائمی در مورد نقض حقوق بشر در اراضی اشغالی داشته و این دستور کار تحت عنوان ماده هفتم برنامه کاری شورا نارضایتی شدید صهیونیست ها و حامیان آنان در واشنگتن را به دنبال داشته است. اقدام آمریکا برای خروج از این نهاد بین المللی ادامه مسیری است که دولت ترامپ برای ادای دین به لابی های صهیونیستی و جلب رضایت سران تل آویو در پیش گرفته است.

خروج آمریکا از برجام یکی از اصلی ترین اقدامات دولت آمریکا برای پاسخ به مطالباتی بود که از دوره مذاکرات هسته ای و پس آن شکل گیری توافق از سوی صهیونیست ها بشدت پیگیری می شد. بر خلاف دولت دموکرات «باراک اوباما»، ترامپ صهیونیست ها را از خود ناامید نساخت و همپا با نمایش های مضحک «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر اسرائیل معرکه هایی تبلیغاتی را با محور ایران هراسی به راه انداخت و در نهایت تعهدات برجامی آمریکا را زیر پاگذاشت.

خروج از یونسکو دیگر خدمت دولت ترامپ به اسرائیل بود که به بهانه عضویت کامل دولت خودگردان فلسطین در سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد صورت گرفت. ثبت شهر فلسطینی «الخیل» در فهرست میراث فرهنگی جهان و جدایی معترضانه رژیم صهیونیستی از یونسکو آخرین ضربه را بر مناسبات واشنگتن و یونسکو وارد آورد و وزارت امور خارجه آمریکا مهرماه پارسال رسما خروج این کشور از یونسکو را اعلام کرد.

اقداماتی از این دست برای آمریکا که خود را رهبر خودخوانده جهان قلمداد می کند و سال ها با شعار حقوق بشر و دموکراسی کوشیده جاده دستیابی به منافع و اهداف و نیز کسب پرستیژ بین المللی را هموار سازد، هزینه های خاص خود را دربرخواهد داشت هر چند مقامات این کشور اعلام داشته اند خروج از شورای حقوق بشر به معنای عقب نشینی از تعهدات حقوق بشری آمریکا نخواهد بود.

نخستین و ملموس ترین آثار تصمیماتی اینچنین حرکت به سوی انزوا و اخراجی خودخواسته از مجامع بین المللی است که تعارض بنیادین اهداف دولت ترامپ و خواسته های صهیونیست ها با جامعه جهانی و افکار عمومی جهان را عینیت و برجستگی می بخشد. علاوه بر اینکه شعارهای حقوق بشری و اهرم های تبلیغاتی واشنگتن بیش از پیش رنگ باخته و منزلت آمریکا مخدوش تر خواهد شد.

آمریکا همچنین با خروج از شورای حقوق بشر بار دیگر دوگانگی رفتاری یا به عبارتی استانداردهای دوگانه خود را به اثبات رساند.

مقامات کاخ سفید در حالی اعضایی چون روسیه، چین، کوبا، مصر، کنگو و ونزوئلا را ناقضان حقوق بشر در شورا خطاب می کنند که سال ها در برابر عضویت عربستان سعودی سکوت اختیار کرده و حتی از آن حمایت کرده اند.

عربستان اکنون دوشادوش صهیونیست ها در حال رقابت برای ثبت سیاه ترین کارنامه تجاوزگری است و در برابر این واقعیت، آمریکا با سرپوش گذاشتن بر کشتار غیرنظامیان از سوی سعودی ها در یمن و فلسطینیان در غزه، شورای حقوق بشر را هدف اتهام ریاکاری قرار می دهد.

به عبارتی دیگر آمریکا با سیاست یک بام و دو هوای خود یک تیر و دو نشان تامین رضایت صهیونیست ها و تشدید یکجانبه گرایی در فضای بین المللی را پیش می برد.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 5
    خداییش این ترامپ هم خسیسه و هم بخیل. برای همین نمی تونه کار دست جمعی بکنه. مثلا می گه من پول بدم که شما اکسیژن تنفس کنید؟ کوفت تنفس کنید. شعورش در همین حد است.
  • بی نام IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    0 1
    یعنی این حرفش که مییگه ناقضان حقوق بشر اینجا پاتوق زدند و راه را بر اصلاح بستند اشتباهه