فوتبالیست‌های خارجی‌ را بیاورید، اما نه با بیت‌المال

کاربران خبرآنلاین با شرکت در یک نظرخواهی اعلام کردند موافق حضور چهره‌های سرشناس فوتبال جهان به عنوان کارشناس در تلویزیون ایران هستند، اما به شرطی که هزینه‌ آن از بیت‌المال پرداخت نشود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، این روزها پیکان انتقادها بار دیگر به سمت صدا و سیما نشانه رفته است و بسیاری از تلویزیون به دلیل ممانعت از حضور یک چهره سرشناس ورزشی به عنوان کارشناس در برنامه «2018» گله‌مند هستند.

ماجرا هم از جایی آغاز شد که علیرغم دعوت از کارلوس پویول به عنوان کارشناس در برنامه «2018» مدیران صدا و سیما تشخیص دادند او در برنامه حضور پیدا نکند. در واقع از همان زمان که خبرهایی مبنی بر حضور پویول به عنوان کارشناس در برنامه شنیده شد، حرف و حدیث‌هایی درباره مبلغی که قرار است به او پرداخته شود هم به میان آمد. اما بعد از اینکه برنامه‌ای که قرار بود با حضور پویول روی آنتن برود، بدون حضور او پخش شد، گمانه‌زنی‌هایی درباره علت غیبت او در برنامه به میان آمد. برخی دلیل اصلی اجازه نیافتن او در تلویزیون را ظاهر نامناسب (موهای بلندش) دانستند و عده‌ای دیگر هم هزینه زیادی را که باید به او پرداخت می‌شد، به عنوان دلیل اصلی مطرح کردند که البته دومی به واقعیت نزدیک‌تر بود  و مرتضی میرباقری، معاون سیما نیز در صحبت‌هایش این مسئله را دلیل اصلی عدم حضور پویول در برنامه عنوان کرد.

در همین ارتباط، خبرآنلاین در یک نظرخواهی از کاربرانش خواست تا نظرشان را درباره حضور فوتبالیست‌های مطرح خارجی به عنوان کارشناس در برنامه‌های تلویزیون ایران مطرح کنند. سوال اصلی از مخاطبان این بود که اساسا موافق پرداخت هزینه حضور فوتبالیست‌های خارجی به عنوان کارشناس در تلویزیون توسط بخش دولتی یا خصوصی (اسپانسرها) هستید یا خیر؟

کاربران نیز با شرکت در این نظرخواهی نظرات مختلفی را با ما به اشتراک گذاشتند. در مجموع 223 نفر در سایت و بیش از 200 نفر در اینستاگرام خبرآنلاین در این نظرخواهی شرکت کردند که دیدگاه‌های متفاوتی داشتند. البته در این میان تعدادی از کاربران هم بودند که موضع خاصی نگرفتند و نظرشان چندان مرتبط با سوالی که مطرح شده بود، نبود.

مطرح شدن نام ایران به واسطه حضور چهره‌های سرشناس

تعداد زیادی از کاربران که موافق حضور چهره‌های ورزشی یا حتی سیاسی و فرهنگی در تلویزیون ایران بودند علاوه بر اینکه با پرداخت هزینه بالا به مهمان مخالفتی نداشتند این مسئله را مثبت نیز ارزیابی کرده بودند و معتقد بودند حضور یک چهره خارجی در تلویزیون ایران باعث بیشتر دیده شدن نام ایران نیز می‌شود. از سوی دیگر تعداد دیگری از کاربران نیز این اقدام را حرکتی در جهت پیشرفت و جهانی شدن دانسته و حتی عده‌ای این اتفاق را فرصتی برای رشد صنعت گردشگری نیز دانسته بودند. برای مثال کاربری به نام فرید نظرش را اینطور بیان کرده بود: «بله و قطعا بله چراكه حضور چهره هاي سرشناس جهاني در رشته هاي مختلف ورزشي و هنري و فرهنگي و حتي سياسي باعث ميشه وقتي اينها به كشورشان برگردند چون صاحب تريبون هستند معرف كشورمان به دنيا باشند تا كي بايد چوب ناشناخته بودنمان و كج فهمي دنياي خارج و ملت‌هاي ديگر را از وضع واقعي كشورمان بخوريم، مردم دنيا الان در اثر تبليغات سوء دشمنان ايران نسبت به وضعيت ايران يا ناآگاه يا بدبين هستند خيلي از مردم دنيا كشورمان را مانند جايي مثل كره شمالي يا سومالي مي‌دانند از بس كه دنيا گريز شده‌ايم، يك تعريف از كشورمان در يك مصاحبه مثلاً فيگو در رسانه هاي جهاني باعث مثبت شدن نظر مردم دنيا به كشورمان مي‌شود و باعث رشد گردشگري به ايران مي‌شود اما الان بدترين ضربه به حيثيت ايران را درماجراي پويول خورديم به لطف آقايان!»

کاربر دیگری به نام فرهاد هم این دعوت را تاثیرگذار دانسته و نوشته: «بله تاثیرش از ده‌ها برنامه بی‌مخاطب و پر هزینه بهتره.»

علی هم در نظری مفصل اینطور نوشته: «برای یک جامعه نیازهای مختلفی تعریف می شوند که لزوما فقط خورد و خوراک و مسکن نیست.البته که این سه اصلی ترین و اولی‌ترین نیاز‌هاست ولی نشاط و شادی و سرگرمی و مسافرت و غیره نیز جزو نیازهای غیر قابل حذف از زندگی بشر است. وقتی قرار است برنام های تلویزیونی موجبات سرگرمی عده ای نسبتا زیاد از جامعه را فراهم کند و مهم‌تر اینکه هزینه آن نه از بیت المال بلکه از بخش خصوصی باشد نه تنها ایراد ندارد بلکه کار قابل دفاع و بسیار مطلوبی هم هست.اصل موضوع مورد تایید است.تنها بخش قابل مناقشه؛ پرداخت هزینه هاست که اگر از بیت المال باشد خیر؛ مورد تایید نیست ولی بخش خصوصی نه تنها ایراد ندارد بلکه خوب هم هست.الان به درجه ای رسیدیم که هر اقدامی برای مردم را با سواستفاده از شرایط فاجعه اقتصادی زیر سوال می بریم.»

البته نکته جالب در میان نظراتی که حضور افراد مطرح را باعث بیشتر دیده شدن کشورمان دانسته بودند دیدگاه‌های مخالفی بود که از سوی برخی دیگر از مخاطبان به اشتراک گذاشته شده بود. برای نمونه کاربری به نام حسن نوشته بود: «با بیکاری دلار 8هزاری تومنی و سکه 3میلیونی و تحریم و عزت پاسپورتمون در صدر اخبار رسانه های دنیا هستیم نگران نباشید.»

روالی که همه جای دنیا هست

برآیند تعداد دیگری از نظرات هم این بود که دعوت از کارشناسان خارجی در هر رشته‌ای در همه جای دنیا رایج است و عدم صدور اجاره به پویول برای شرکت در برنامه «2018» آبروی ایران را برده است. مهران دراین‌باره گفته بود: «اسپانسر برنامه یه مهمان ویژه دعوت می‌کنه و به ازای اون بینندگان برنامه هم بیشتر می‌شه و تا حدودی هزینه اسپانسر جبران می‌شه... به همین سادگی همه جایه دنیا این روال هست.. ضمنا برنامه ریزی واسه دعوت پویول حداقل دو ماه پیش انجام شده بود اونموقع باید صدا و سیما مخالفت میکرد نه لحظه آخر که خیلی زشت شد بخدا.. دقیقا مثل برکناری وزیر تو سفر خارجه.»

برای خودمان هزینه کنیم نه برای دیگران

درصد زیادی از کاربران موافق پرداخت هزینه به افراد مطرح و دعوت از آنها نیز به این دلیل موافق این بحث بودند که ‌عقیده داشتند سرمایه در کشور ما فراوان است و چه بهتر که این پول‌ها برای خودمان و مردم و مخاطبان تلویزیون خرج شود.

یکی از مخاطبان که نامش را ذکر نکرده بود در این رایطه نوشته: «من موافقم...سالهاست پولی که حق مردم ایرانه داره برای مردم کشورای دیگه خرج میشه حالا که نوبت به خودمون رسیده این ۵۰۰ میلیون خیلی زیاده؟»

علی یکی دیگر از مخاطبان خبرآنلاین هم نظر جالبی داشت: «بله صد در صد، چه بخوایم و چه نخوایم پول این مملکت در حال هدر رفتنه پس چه بهتر که شفاف و جلو چشممون هدر بره.»

فرق کارشناس سیاسی با فوتبالی؟

در میان 223 کاربری که در نظرخواهی خبرآنلاین شرکت کرده بودند و در کنار موافقان بحث مطرح شده تعدادی مخالف نیز به بیان دیدگاه‌هایشان دراین‌باره پرداختند. بیشتر کسانی که با پرداخت هزینه به چهره‌های سرشناس مخالف بودند این کار را هزینه اضافی و اسراف دانسته بودند. برخی نیز پا را فراتر گذاشته و به عادل فردوسی‌پور و برنامه «نود» انتقاد می‌کردند. کاربری که نامش را ذکر نکرده بود در اینباره نوشته بود: «کار کاملا اضافی و بی مزه ای است. چون اولا ما ارتباط عاطفی و عرقی نسبت به آنها نداریم . دوما با این همه مشکلاتی که داریم نباید هزینه بی جهت درست کنیم. فردوسی پور اگر دنبال راضی کردن مردم و یا حداقل اسپانسرهایش است بیاید همان رویه ای که در 90 پیاد کرده را دنبال کند و بیاید بین مردم و گزارش‌های محلی تهیه کند.»

یکی دیگر از مخاطبان خبرآنلاین به نام کاوه هم در نظری جالب عنوان کرده بود که اگر هزینه‌ای که قرار است پرداخت شود از پول بیت‌المال نباشد هیچ ایرادی ندارد.

برخی از کاربران مخالف هم بر این عقیده بودند که با وجود کارشناسان خبره داخلی نیازی به دعوت از چهره‌های خارجی آن هم در قبال پرداخت هزینه‌های سنگین نیست. حسین که از مخالفان این قضیه بود در این باره نوشت : «قطعا خیر،چون تو این شرایط بد اقتصادی به نظرم درست نیست این همه هزینه کرد.دلیل دوم تا الان هرکسی که به عنوان مهمان خارجی مثل اتوئو اومده حرفی برای گفتن نداشته. امثال امیر حاج رضایی و دکتر صدر بهترین هستند. حداقل اطلاعات تخصصی و قابل تاملی به مخاطب ارائه میدن.»

مسعود دیگر کاربر خبرآنلاین نیز با اشاره به نابسامانی‌های اقتصادی روزهای اخیر در جامعه مخالفت خود را اعلام کرد و نوشت: «در حال حاضر و با توجه به اوضاع بد معیشتی مردم به هیچ وجه قابل توجیه نمی باشد آن هم با این پول ها . در زمانی که اوضاع اقتصادی خوب باشد قابل توجیه است.»

کاربر دیگری به نام پرویز اما علت مخالفتش را با یک دلیل منطقی توجیه کرد و نوشت: «اگر بناست کارشناس خارجی نیارن تلویزیون در تمام برنامه ها باید ممنوع بشه از جمله کارشناس های سیاسی که مدام به شبکه افق ،پرس تی وی و... میارن.مطمئنا کارشناس‌های سیاسی فی سبیل الله تو صدا و سیما حضور پیدا نمی کنند.»

اینستاگرامی‌ها چه نظری داشتند؟

علاوه بر کاربران وبسایت خبرگزاری خبرآنلاین، فالوورهای صفحه اینستاگرام این خبرگزاری به آدرس (www.instagram.com/khabaronline) نیز در این نظرخواهی شرکت کردند. تعداد 337 نظر در پستی که مربوط به این نظرخواهی بود ثبت شده است. بسیاری از فالوورها نیز نظرات مشابهی با کاربران خبرگزاری خبرآنلاین داشتند و عنوان کرده بودند اگر این هزینه‌ها از بیت‌المال نباشد پرداختش ایرادی ندارد.

تعداد دیگری اما نظری متفاوت داشتند و در کامنت‌ها نوشته بودند اصلا مگر نظر مردم اهمیتی دارد؟

عده دیگر نیز بر این باور بودند که این پول‌ها اگر در کشور خودمان صرف نیازمندان شود بهتر است که در پاسخ عده دیگری گفته بودند پول‌ها خرج‌ کشورهایی چون غزه و لبنان می‌شود اما به دست مستمندان کشور نمی‌رسد.

جمع‌بندی

در پایان برآیند کلی نظرات خبرگزاری خبرآنلاین و صفحه اینستاگرام ما را به این نتیجه رساند که اکثر قریب به اتفاق شرکت‌کنندگان موافق حضور چهره‌های سرشناس خارجی حتی با وجود پرداخت‌های بالا هستند و ابعاد مثبت این موضوع را بیشتر از نکات منفی آن می‌دانند.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 785813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 10
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام US ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    31 3
    بله آقا بذارین بیت المال را خودشون بخورن
    • بی نام A1 ۱۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      14 2
      هم نباید خارجی را با پول بیت المال اورد و هم نباید یک ریال پول بیت المال خرج فوتبالیست و مربی داخلی شود چه معنی دارد در حالی قاطبه مردم درگیر مشکلات مالی هستند و کشور نیاز های ضروری دارد پول بیت المال که می تواند خرج ساخت درمانگاه و فضای ورزشی عمومی و مدرسه وغیره شود تبدیل شود به دستمزدهای میلیاردی فوتبالی ها و زندگی لوکس انها؟
  • بی نام A1 ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    30 3
    اختلاس بیت المال نیست؟ ریختن پول مردم تو جیب آقازاده ها بیت المال نیست؟ خدایی مردم رو چی فرض کردید؟ بیت المال حقوق عقب افتاده کارگر با هفت سر عائله نیست؟لابد نیست
  • سیامک RO ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    19 7
    به نظر من ایرادی نداره از بیت المال واسه کارای درست استفاده درست کرد.
    • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
      2 4
      اوردن فوتبالیست توی این شرایط کار درستیه؟
  • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    23 1
    اینه پولشون رو گرفتن و نیومدنشون معلوم نیست به نفع کی شد
  • عالیه IR ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    16 6
    هر چقدر دلتون خواست خرج کنید ارزش داره به خدا
  • بی نام US ۱۰:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    8 3
    بله شما درست می گین، بیت المالو باید صدا و سیما تنهایی بخوره، هر چند که فردوسی پور برنامه اش سرمایه گذار داره و مشخصه که پول تهیه برنامه اش از کجا در می آید... بیت المالو شماها می خورین با صد لیوان آب روش که انگار نه انگار مردم بدبخت بیچاره ای هم دور و برتون هستند....مردمو احمق فرض نکنید
  • بی نام A1 ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    3 1
    به اینا به دلار پول میدن خرجش رو از تبلیغات به ریال درمیارن . اونوقت دولت جای دیگه دنبال خروج ارزه
  • بی نام A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۰۴
    2 1
    افرادی که شما ازشون نظرخواهی کردین نماینده مردم نیستند