ایسنا نوشت: رئیس‌جمهور سابق افغانستان از پاکستان خواست دست از پشتیبانی افراط گران و استفاده از خشونت افراط گری به عنوان ابزار سیاست دولتی برداشته و راه‌های متفاوتی برای جستجوی منافع در افغانستان از طریق همکاری و همگرایی اقتصادی در پیش بگیرد.

به گزارش گلوبال تایمز،‌ حامد کرزای، رئیس‌جمهور افغانستان در مصاحبه‌ای با این رسانه گفت: همه کشورهایی که با آمریکا دچار اختلاف و رقابت هستند تا پیش از این از تلاش‌های آمریکا در افغانستان حمایت می‌کردند اما این همکاری دیگر مطرح نیست و جای خود را به سوءظن و اختلاف داده است و در همین راستا آمریکا باید رویکرد خود را تغییر دهد و چین نیز می‌تواند نقشی سازنده به همراه افغانستان و دیگر قدرت‌های بزرگ منطقه ایفا کرده و اطمینان حاصل کند که افغانستان تبدیل به محل رقابت و همکاری شود.

حامد کرزای اظهار کرد: از نظر افغانستان، پاکستان جایی است که به کشور ما آسیب می‌زند و پاکستان نیز گاها این احساس را در مورد افغانستان دارد. برخی عناصر در داخل دولت پاکستان چه در زمان حمله شوروی به افغانستان و همینطور با همکاری با آمریکایی‌ها و کشورهای دیگر، این اقدامات اشتباه را در قبال افغانستان در کل این مدت انجام داده‌اند و افراط گری در افغانستان راه انداختند که افغانستان از آن رنج بسیار دیده است، اما این درباره مردم افغانستان و پاکستان نیست، بلکه نگرانی ما تنها درباره عناصری در دولت،‌ ارتش و سازمان اطلاعات پاکستان است.

کرزای گفت: ما امیدوار هستیم که پاکستانی‌ها بفهمند استفاده از افراط گری یا خود افراطی گری به نفع هیچ کس نیست و مردم پاکستان نیز رنج زیاد از افراط گری بردند و ما امیدوار هستیم پاکستان رفتار خود را تغییر دهد و دیگر افراط گری و استفاده از خشونت افراط گران را ابزار سیاست دولتی نبیند و ابزارهای متفاوتی برای جستجوی منافع در افغانستان از طریق همکاری و همگرایی اقتصادی در پیش بگیرد.

او همچنین گفت: ترکیه و عربستان نیز نقشی مهم در قبال صلح در افغانستان دارند و گروه همکاری چهار جانبه شامل افغانستان، پاکستان، ‌چین و آمریکا که برای مذاکرات با طالبان تشکیل شد می‌تواند شامل روسیه،‌ هند و ایران نیز بشود چون بدون این سه کشور این تلاش‌ها موفق نخواهد بود و باید این گروه چهارجانبه تبدیل به یک گروه هفت کشوری شود.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 11 =