مدیر کل بهزیستی استان مرکزی بر ضرورت توجه جدی دستگاه های مسئول و به خصوص شهرداری و شورای شهر اراک به انجام مناسب سازی فضاها و وسایل حمل و نقل عمومی برای دسترسی معلولان تاکید کرد.

به گزارش خبرآنلاین استان مرکزی ، زهرا امینی با تاکید به اینکه شهر اراک وضعیت مناسبی در این خصوص ندارد و مشکلات بسیاری در زمینه تردد و استفاده معلولان از وسایل حمل و نقل و همچنین دسترسی به فضاها و اماکن عمومی مشهود است ، ادامه داد: در ماده 4 قانون جامع حمایت از معلولان، شهرداری ها مکلفند صدور پروانه احداث و بازسازی و همچنین پایان کار برای تمام ساختمان ها و اماکن با کاربری عمومی را به رعایت ضوابط و استانداردهای شورای عالی شهرسازی مشروط کنند که متاسفانه به این موضوع کمتر توجه می شود.

وی با اشاره به قانون جدید حمایت از معلولان مصوب سال 96 بیان کرد : امسال فصل دوم قانون و آيين نامه اجرايي آن به استان ابلاغ شده است و براساس اين آيين نامه شهرداري ها و دیگر سازمان های دولتی بايد در احداث ساختمان ها، اماكن و معابر و ايجاد تجهيزات لازم امكانات لازم را فراهم کنند اما در حالی که قرار بود تا پایان برنامه پنجم اقدامات لازم در این خصوص به اتمام رسیده و انجام شود ، باید گفت در شهر اراک و استان هنوز بسیاری از این وظایف انجام نشده است.

امینی با تاکید به اینکه در شهر اراک افراد دارای انواع معلولیت با مشکلات زیادی در تردد و استفاده از وسایل حمل و نقل نیز مواجه هستند ، افزود : بر اساس مصوبه 23 اسفندماه سال گذشته ستاد مناسب سازی استان ، مقرر بود که شهرداری چندین دستگاه اتوبوس واحد را برای استفاده معلولان آماده سازی نماید ولی تا این لحظه هیچ گزارشی به دبیرخانه ستاد را به همراه نداشته است.

مدیرکل بهزیستی استان با اشاره به آمار ٣٢ هزار معلول در استان كه از اين تعداد ١٧ هزار نفر مربوط به شهرستان اراك هستند ، متذکر شد : این آمار به نسبت جمعیت و استانداردهای تعریف شده ، بالا می باشد و از شهرداری اراک و دیگر شهرهای استان ، انتظار داریم كه با اختصاص اعتبارات تملك سرمايه اي و دیگر منابع ، اهتمام ويژه اي در این ارتباط داشته باشند.

او بر این نکته که حضور شخص شهردار اراک در جلسات ستاد مناسب سازی ، مورد انتظار است تاکید کرد و گفت : حضور نماینده ای از طرف شهرداری ، ضمانتی برای اجرای مصوبات این ستاد به دنبال ندارد و پس از پیگیری برای انجام اقدامات ، معمولا اظهار بی اطلاعی می کنند ؛ از طرفی بهزیستی به عنوان دستگاه ناظر در زمینه مناسب سازی معابر و فضاهای عمومی شهری ، پیشنهاداتی دارد که بایست در انجام اقدامات مورد توجه قرار گیرد .

امینی افزود : در بحث مناسب سازي ها لازم است قبل از آغاز پروژه های عمرانی و ساخت و سازها در شهر از نظرات معلولان و كارشناسان سازمان که آشنا به اين استانداردها می باشند ، استفاده شود .

مدیر کل بهزیستی استان مرکزی در بخش دیگری از صحبت های خود به بی نتیجه بودن پیگیری و مکاتبه های متعدد با شهرداری برای اختصاص فضایی جهت غربالگری معتادین متجاهر که لازم است قبل از ورود به كمپ ماده 16 انجام شود ، تاکید و اظهار داشت : با توجه به تاکید دستگاه قضایی و انتظامی استان ، سه ماه است که در حال پیگیری این موصوع هستیم ولی چند مکانی که تا امروز توسط شهرداری به ما معرفی شده ، به هیچ عنوان برای ایجاد این مرکز مناسب نبوده و این مسئله جای تعجب دارد.

امینی در پایان به این موضوع هم اشاره و تاکید کرد که متاسفانه شهرداري منطقه ٥ اراك سه روز است كه آب ساختمان بهزيستي شهرستان را قطع كرده كه دليل آن مشخص نيست . طي ٣٠ سال اخير اين ساختمان در اختیار بهزيستي بوده و امروز شهرداری خواستار پس گرفتن اين ساختمان است در حالی که طبق اطلاعات بنده ، هیچ سند مالکیتی در اختیار ندارد.بنده لازم دیدم قبل از اینکه موضوع را از طریق استاندار محترم ، پیگیری نمایم ابتدا در صحن شورا مطرح کنم.

مدیرکل بهزیستی استان مرکزی1

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 801555

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 9 =