کشف فیل‌هایی که قرن‌هاست از چشم انسان پنهان مانده‌اند

پژوهشگران طی جامع‌ترین بررسی ژنومیک خانواده فیل‌ها متوجه شده‌اند فیل‌های آفریقایی درواقع ۲ گونه متفاوت هستند و گونه دوم، قرن‌هاست که ماهیت واقعی خود را از چشم پژوهشگران پنهان نگاه داشته است.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از سیناپرس، گروهی بین‌المللی از محققان با انجام جامع‌ترین مطالعه ژنومی، موفق به شناسایی تاریخچه تکاملی و پیوند نژادی سه گونه از فیل‌های آفریقایی و آسیایی شدند.

تجزیه و تحلیل‌های ژنتیکی در مطالعه اخیر نشان داد، آنچه به عنوان فیل‌های آفریقایی (African elephants) می‌شناسیم، به جای یک‌گونه شامل دو گونه است و با اضافه شدن فیل آسیایی (Asian elephant)، در دنیای امروز با سه گونه فیل روبه‌رو هستیم.

در این تحقیق، تیمی از محققان دانشگاه آدلاید در استرالیا، دانشگاه مک‌مستر در کانادا و دانشگاه تگزاس در آمریکا توانستند تاریخچه پیچیده پیوند نژادی و تاریخچه تکاملی سه گونه فیل‌های آفریقایی و آسیایی و اجداد آن‌ها یعنی ماموت‌ها و ماستودون‌ها (mastodons) را آشکار کنند.

دیوید ادلسون (David Adelson) از محققان دانشگاه آدلاید در توضیح این یافته گفت: «به‌واقع انتظار نداشتیم که شاید جریان ژنی بین ماموت‌ها، ماستودون‌ها و اجداد فیل‌های امروزی باشیم، اما نتایج به‌دست‌آمده در این مطالعه، حاکی از وجود یک پیوند مکرر بین آن‌ها بود.»

در این پژوهش، ژنوم ۷ گونه منقرض‌شده و زنده ازجمله یک نمونه استخراج‌شده از فیل راست‌عاج متعلق به 120هزار سال قبل مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل ژنومی (بررسی DNA)، شواهدی از جریان ژنی را از طریق جفت‌گیری نشان داد که به محققان اجازه داد تا اجداد فیل‌های امروزی را ردیابی کنند. از روش نشانگرهای DNA برای سرعت بخشیدن به فرآیند شناسایی گونه‌ها استفاده شد.

رویکرد اتخاذشده در این مطالعه می‌تواند برای تهیه شجره‌نامه تکاملی سایر حیوانات در آینده مورداستفاده قرار بگیرد.

نتایج این مطالعه در PNAS منتشرشده است.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758874

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام EU ۱۷:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    1 3
    فیل به این گندگی از چشمشون پنهون مونده؛ فکرش رو بکن چه چیزهای ریزی که حالاحالاها در انتظار کشف شدنه
    • رضا IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۱۰
      1 0
      منظورش از نظر ژنتیکیه نه هیکلش. در ضمن مقاله را لطفا دوباره بخونید، تعداد اون ژنوم هایی که توالی یابی شده خیلی بیشتر از این عدد هست که اینجا آوردید