یک تحلیگر روس می گوید: درگیری سوریه خیلی عمیق شده و حل سریع و سهل آن میسر نمی‌شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، ویتالی ناومکین (Vitali Naumkin) آکادمیسین و رئیس علمی انستیتوی شرق شناسی در مصاحبه با نشریه ماسکوفسکی کامسامولتس می گوید:

 بحران سوریه ریشه‌های عمیق دارد. تنفر و دشمنی باقی خواهد ماند و آوارگان حتی اگر بخواهند نمی‌توانند به خانه‌های ویران شده خود برگردند. از طرفی مسئله بازسازی کشور مطرح است: چه کسی خانه‌ها و جاده‌ها و زیرساخت را احیا می‌کند؟ درگیری سوریه سطح منطقه‌ای هم دارد که در آن برخی کشورها از سوریه به عنوان محلی برای درگیری با یکدیگر استفاده می‌کنند. ایران از یک طرف، عربستان سعودی، قطر و اسرائیل از طرف دیگر از جمله این کشورها هستند.

مسئله بعد جهانی هم دارد. برغم این با احتیاط مي‌شود از امکان حل و فصل مسئله سوریه حرف زد. این خوشبینی بر موفقیت محسوس نیروهای دولتی سوریه در نابودی تروریست‌ها و تغییر مواضع سیاسی طرفین درگیر اتکا دارد.

این تحلیل گر روس بین عوامل منفی موجود به تقسیم شدن سوریه به حوزه‌های نفوذ اشاره می‌کند. مسئله بازسازی اراضی تحت کنترل حکومت و مسئله ادلب هم هست که هزاران شبه‌نظامی به آنجان منتقل شده اند. این امر هم جنبه منفی دارد که پولدارترین حامیان محتمل بازسازی سوریه (اتحادیه اروپا، آمریکا، کشورهای خلیج فارس) نمی‌خواهند به کشور تحت حکومت اسد کمک کنند.

به نظر ناومکین حتی اگر درگیری بین نیروهای روس و آمریکایی رخ دهد این امر به آغاز جنگ سوم جهانی منجر نمی‌شود.

صاحبنظر برجسته روس همچنین معتقد است مبارزه با تروریسم و سوریه عوامل نزدیک کننده روسیه و آمریکا هستند زیرا برغم همه اختلافات خطرهای مذکور خیلی بزرگ هستند.

ناومکین می‌گوید اختلاف قطر با عربستان سعودی باعث شد دوحه حمایت از گروه‌های رادیکال سوریه را کاهش دهد. ولی قطر همکاری با برادران مسلمان و ترکیه را ادامه می‌دهد. در عین حال قطر با روسيه هم همکاری می‌کند. اصولاً دیپلوماسی روسيه متوجه برقراری رابطه با همه است و در هر تنش و درگیری، روسيه با طرفین آن سطح بالای روابط را دارد و آنها به روسيه اعتماد دارند. اما روسيه به درگیری نیاز ندارد. البته برای روسيه بهتر می‌شد با ایران همکاری کند. می‌شد با تهران در مورد پروژه‌‌های مشترک خیلی جالب به توافق رسید.

تهران می‌توانست خریدار بزرگ تسلیحات روسی باشد. روسيه به درگیری تهران با اسرائیل علاقه‌مند نیست. این رویارویی به غیر از ضرر هیچ اثر دیگری ندارد زیرا اسرائیل هم شریک معتمد روسيه است و مسکو می‌خواهد روابط با آن را توسعه دهد. اسرائیل حتی برغم اختلافات جدی، امروز روسيه را دشمن تلقی نمی‌کند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784667

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    1 0
    بله تا زمانی که شما و ایران از اسد حمایت می کنید سوریه به آرامش نمیرسه