مقام و منزلت زن از نگاه آیت الله بطحائی

آنچه می خوانید محورهای مباحث مطرح شده در جلسه مشترک رئیس دانشکده ادیان و مذاهب، زن و خانواده و اعضای انجمن علمی و دانشجویی با آیت الله دکتر بطحائی (عضو مجلس خبرگان رهبری) است.

در این دیدار آيت الله دکتر بطحائي به بیان مقام و منزلت زن از نظر وجودی و از نظر اجتماعی با توجه به نقشه ی راه و سند زندگی (دستورات اسلام و قران) پرداخت.

مساله ي دو جنس متقابل زن و مرد و دو مخلوق لازم و ملزوم یکدیگرند و جنسیت یکی بدون دیگری ناقص است. بطوریکه از نظر درجات و مراتب هر دو مورد خطاب قران هستند؛ للرجال نصيب مما اكتسبوا وللنساء نصيب مما اكتسبن. از نظر نسخه آسمانی و نظم آفرینش عدم تبعیض بین جنس زن و مرد وجود دارد بطوریکه زن و مرد در یک عرض هستند و از نظر وجودی و از نظر اجتماعی نيز در عرض یکدیگرند.

در زندگی همزیستی؛ الرجال قوامون علی النساء. قوامون؛ به معنای حاکمیت و سلطه گری نیست که زن بٓرده باشد بلکه مسئولیت این خانه اعم از مسکن، نفقه، خوراک و پوشاک، حق رضاع و حق حضانه با مرد است.

از نظر فعالیت نيز؛ طلب العلم فریضه علی کل مسلم و مسلمه؛ فعالیت برای زنان و مردان مشخص شده است و درآمد هر یک از زن و مرد نيز برای خود آنها است.

اگر قرار بود ویژگی های هر یک مساوی باشد زوجیت حاصل نمی شد چراكه توافق و شکل گیری زندگی، حاصل زوجیت است و این در سایه ویژگی هایی است که هریک از دوجنس مربوط به خود دارد. درپایان این جلسه یک جلد کتاب با عنوان «فمینیسم از نظر اسلام و دیگر ملل» نوشته آيت الله دکتر سیدهاشم بطحائی گلپایگانی به حاضران اهدا شد.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 732316

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 4 =