۰ نفر
۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۳:۰۵

سیدعلی خرم کارشناس مسائل بین المللی در گفت‌وگو با خبرآنلاین به بررسی رفتار آمریکا در صورت رد یا حفظ برجام با ایران پرداخته است.

محمد اکبری: منازعه برجامی ایران و آمریکا روزهای پیچیده‌ای را طی می‌کند. رئیس‌جمهور آمریکا قرار است روز 12می (22 اردیبهشت‌ماه) درباره سرنوشت توافق هسته‌ای ایران با گروه 1+5 (برجام) تصمیم خود را اعلام کند.

ترامپ در این تاریخ باید درباره اینکه آیا عمل به برجام در راستای منافع امنیت ملی آمریکا هست یا خیر تصمیم‌گیری کند. آیا او با تیم جدیدش، آماده گذشتن از برجام است؟ در آن صورت گزینه پیش روی ایران چیست؟ خبرگزاری خبرآنلاین در گفت‌وگو با سیدعلی خرم، کارشناس مسائل بین‌المللی، احتمالات آینده را مورد بررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید:

متغیرهای مختلفی، وضعیت برجام و رفتار ترامپ را پیچیده کرده، سفر رهبران اروپایی به آمریکا نیز بر این پیچیدگی افزوده است. به نظرتان ترامپ اماده می‌شود سناریوهای جدیدی را در رابطه با برجام شکل دهد؟

ترامپ سعی می کند شرایط جدیدی برای ایران شکل دهد. تلاش او این است که شکل برجام را حفظ کند، اما بتواند از طریق اروپایی‌ها یا با تحریم‌ها ایران را مهار کند و یا اگر نشد، حتی با برخورد نظامی این روند را شکل دهد. به نظر می رسد که شرایط بعد از کره شمالی این محیط را برای برخورد نظامی فراهم کرده است. در این باره به سفر خانم مرکل و آقای مکرون به آمریکا از طرفی و همچنین سفر وزیر امور خارجه اسرائیل به آمریکا و سفر پمپئو به عربستان را در کنار هم قرار دهید.

این دو موضوع در ارتباط با ایران خیلی مهم است، یعنی این‌ها اگر سفر می‌کنند، سفر برای این نیست که راجع به برجام صحبت کنند. ما بایستی ذهنمان بتواند افق دورتر را ببیند. حضور آنها در خاورمیانه دلیل دارد، می‌خواهند برای شاید درگیری نظامی هماهنگی ایجاد کنند. خانم مرکل و آقای مکرون به امریکا رفتند، بلکه بتوانند ترامپ را راضی کنند که از برجام بیرون نیاید، ولی یک طرف دیگر سکه هم این می‌تواند باشد که اگر نتوانند ترامپ را قانع کنند، با دیگر برنامه ها و اقدامات احتمالی ترامپ نسبت به آینده، هرچه که باشد، حمله به سوریه، حمله به ایران یا هر اقدام دیگر هماهنگی لازم را داشته باشند و تلاش می کنند با ترامپ از در همکاری در بیایند.

پس باید منتظر اتفاقات غیرمنتظره باشیم ...
به همین خاطر می‌خواهم بگویم ما باید سیگنال‌ها را درست دریافت کنیم. به نظر می رسد که وضعیت در حال حاضر به نفع ایران نیست و می تواند شرایط بغرنجی شکل گیرد. در حال حاضر به نظر می رسد که برجام به نوعی در اولویت دوم قرار گرفته است، اولویت اول حل مسئله هسته‌ای بیرون آمدن یا بیرون نیامدن نیست. این است که آیا بعد از قضیه کره شمالی که یک نوع اعتماد به نفس کاذب به دونالد ترامپ، جان بولتون، پمپئو و نیکی هیلی و تیم ترامپ داده است، آن‌ها اگر نتوانند با کره شمالی تمام کنند، امکان این دارد که به درگیری با ایران فکر کنند و به نوعی زهر چشمی برای کره شمالی باشد.

به عبارت دیگر کره شمالی قبل از شروع مذاکرات صلح موضوع اول و بحران اول جهان بود، اما در حال حاضر دیگر کسی نگران بحران کره شمالی نیست و در نتیجه همه نیروها و توجهات روی ایران جمع شده است. از این‌ رو ما بایستی به سیگنالها توجه کنیم و تحلیل دقیقی داشته باشیم که اگر یک جبهه وسیعی علیه ایران شکل گیرد، ائتلافی نوشته یا نانوشته بوجود بیاید؛ چه روندی را شکل دهیم. آمریکا، اسرائیل و عربستان پای اصلی این ائتلاف و بقیه مثل غربی‌ها پایه فرعی و نانوشته‌ آن باشد.

وقتی یک چنین حالتی وجود دارد، ما اصلا نباید فکر کنیم که این مردانگی است که باید جلوی این‌ها بایستیم. نه، اصلا اینطوری نیست. به نظر من چین و کره شمالی به خوبی سیگنال‌ها را گرفتند و به خوبی آرایش جدیدی به خودشان دادند و از بورس یک بحران بین‌المللی و مرکز توجهات افتادند. حالا این‌که دو سال دیگر، سه سال دیگر این‌ها مذاکره کنند و به نتیجه برسند یا نه، تا آن موقع معلوم نیست که ترامپ در کار باشد یا نباشد.

 در این شرایط آیا گزینه ایران، خروج از NPT خواهد بود؟
خروج از NPT اگر پشتش یک اقدام و عملکرد خیلی فوری نباشد، دردی را دوا نمی‌کند. به عنوان مثال کره شمالی همه چیز را آماده کرده بود که از NPT خارج شد، ولی اگر ایران همه چیزش آماده نباشد و از NPT خارج شود، نه‌تنها کمکی نمی‌کند، بلکه خودش را سیبل حمله می‌کند. اگر ایران از NPT خارج شود و کشورهایی مثل آمریکا، اسرائیل و عربستان بدانند ایران چیزی در چنته ندارد، تردید نمی‌کنند که قبل از این‌که ایران در مسیر تولید بیفتد، به عبارتی مثلا تاسیسات ایران را از بین ببرند و یا کارهایی از این دست را در دستور کار قرار دهند.

52312

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 773661

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید گلپا DE ۰۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    34 3
    افرین.تحلیلی بی غرض و بی مرض
  • بی نام RO ۰۴:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    7 4
    چه تحلیل جامع و پر مغزی،شما نترس.
  • بهزاد CA ۰۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    7 26
    دوست عزیز ، این یه فرضیه مغشوش است. این ترامپ و دوستان کلی پول گرفتن فقط ۱۰۰ تا موشک زدند به سوریه اونوقت میان با ایران سرشاخ مستقیم بشن؟ توی تحلیلت از روسیه ننوشتی؟ اون چی میشه ؟ ترامپ مرد حرف در سیاست خارجی و عمل در اقتصاد داخلی است. اگر تحریمی هم بکنه برای برنامه موشکی میکنه که فقط قیمت نفت بره بالا تا مقدمات فروش سهام آرامکو رو فراهم کنه.
  • بی نام US ۰۴:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    16 3
    کره شمالی بمب اتم داشت که از ان پی تی خارج شد. ایران که بمب اتم را حرام میدونه با چه ابزاری میخواد از این توافق خارج بشه؟ مگه اینکه بمب اتم داشته باشند و این با حکمهای شرعی و.... در تناقض است
  • بی نام IR ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    7 34
    باز هم نفوذی های کدخدا شروع به تحلیل کردند
  • عرفان IR ۰۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    9 13
    اوایل ایراد میگرفتم از اینکه چرا اینقدر هزینه موشک میکنیم اما الان به این نتیجه رسیدم باید بیشتر هم تولید کنیم به نظر من امریکا به خاطر اسراییل به ایران حمله نمیکنه من فکر کنم امریکا دنبال درگیر کردن ایران و عربستان هستش چرا که دیگه امریکا خودش هم نفت وارد نمیکنه مشکل اصلی توهم بن سلمان هست که فکر میکنه میتونه با ایران درگیر بشه باید احتیاط کنیم برجام رو با کشورهای دیگه ادامه بدیم و در صورت خروج امریکا از برجام ماهم برد موشکهامون رو زیاد کنیم
  • بی نام IR ۰۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    8 8
    یک بار دیگر سخنان هنری کسینجر پس از انتخاب ترامپ در خصوص نحوه مواجهه با ایران را مرور کنید تا علت تقلب و دستکاری نتایج انتخابات امریکا و به قدرت رساندن ترامپ را در یابید.پس از ناکامی و شکست سریالی امریکا در نگهداشت منافع ایران در زیر مجموعه خودش و توفیق شوروی و سپس روسیه در خنثی کردن بازی غربی ها در سال 1979 ترامپ اکنون ماموریت خاصی بر عهده دارد که بسته به نتایج و درصد موفقیت اش آینده سیاسی او نیز ترسیم خواهد شد و ما تا کنون به نوعی بازنده این منازعات در هر صورت ممکن بوده و هستیم. اگر فکر و حساب شده حرکت نکنیم چه بسا به افغانستان، عراق، سوریه و حتی به یمن دیگری تبدیل خواهیم شد، زودتر از آنچه تصورش را داشته باشیم ...
  • حسام IR ۰۵:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    9 3
    واقعا تحلیل جالبی بود.امیدوارم مسوولین تو این شرایط باهوش عمل کنند
  • 4320935251 IR ۰۶:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    6 10
    پیشنهاد می کنم اگر اگر امریکائیها برجام را کنار گذاشتند به کمک برادران افغانیمان و خود بنده بیل و کلنگ برداریم بتن ها را بکنیم و آنجارا راه اندازی کنیم
  • رضا DE ۰۶:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    7 3
    تحلیل کارشناس محترم در مورد ان پی تی درست است. مابقی فرضیات ولی با واقعیات روز سازگاری ندارد. ۱ خروج از ان پی تی فقط در صورتی قابل توجیه است که تمامیت ارضی کشور مورد تهدید قرار گیرد. حتی در آن صورت شرط لازم دیگر خروج از ان پی تی دارا بودن شرایط تکنیکی و ظرفیتی لازم برای رسیدن کوتاه مدت به مرز بازدارندگی هسته ای است. بنا بر این در حال حاضر بحث خروج از ان پی تی با توجه به شرایط روز نامرتبط و حتی میتواند مخرب باشد ۲ علت عدم حمله ترامپ به ایران در اوایل ریاست جمهوری او، برآورد پنتاگون از توانایی نظامی ایران در پاسخ به حملات انتقام جویانه ایران در منطقه و همچنین خطرات موشکهای ایران برای پایگاههای آمریکا در منطقه بود
  • احمدی IR ۰۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    9 23
    ضمن احترام به تحلیل اقای خرم مسایل منطقه به این سادگی که اقای خرم تحلیل کردند نیست .امریکا خوب می داند شروع هرجنگی در این منطقه قطعا شروع جنگ جهانی سوم است ؛ دوم کاخ های شیشه ای شیخک های خلیج فارس بیشتر شکننده خواهد بود ؛ ناوگان وپایگاههای دول متخاصم در خلیج فارس بیش از ان که فکر می کنند اسیب پذیر خواهدبود ؛ قیمت نفت به صورت سر سام اور بالا خواهد رفت واقتصاد جهانی به خصوص اروپا به شدت اسییب خواهد دید وبالاخره یدالله فوق ایدیهم .پس دل مردم را خالی نکنید که امریکا همانگونه که در ماجرای طبس شکست خورد ازاین پس هم غلطی نخواهد کرد .
    • علیرضا ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
      3 1
      قشنگ داریم رو به نابودی میریم هنوز میگن آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه
  • فرید IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    4 7
    در حرفه ی سیاست گفتن و حتی امضا کردن تا عمل کردن و یا تا حدودی عمل کردن خیلی عجیب نیست ..ضمن اینکه آن کسی که بیشتر جبغ و داد می کند معمولا طرف بازنده است
  • رضا DE ۰۶:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    6 3
    ۳ با توجه به شرایط روز، خروج ترامپ از برجام به معنای وضع خودکار تحریمهای فلج کننده و یا وضع تحریمهای ثانویه نیست. با تمام تلاش تهوع آور اسراییل، پیام قاطع سایر کشورهای اروپایی و روسیه حفاطت از برجام است. ۴ استفاده از ابزار و عبارات تبلیغاتی در مقامات عالی کشور در برخی مواقع خالی است: عبارت؛ فرمان نتانیاهو به ترامپ در خروج از یک قرارداد بین المللی ؛ و تکیه بر آن در شخصی بودن موضع ترامپ تحت عنوان فرمانبرداری ترامپ از نتانیاهو، باعث ایجاد فشار تبلیغاتی بر ترامپ و تقویت جناح های مخالف اسراییل میشود. ۵ تکرار نام کالین پاول و ایجاد کردن ارتباط نام وی با نتانیاهو و ترامپ در کنار عبارت فرمان نتاتیاهو به ترامپ در تریبونهای خصوصا بین المللی میتواند از ابزار مناسب ضد تبلیغاتی و ایجاد شکاف باشد
  • بی نام IR ۰۶:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    4 11
    به طور یقین،عربستان پول های هنگفتی به کره شمالی داده که انها خودشان را از معرکه دور کنند که توجه جهان به مساله اصلی یعنی ایران متمرکز شود پس باید منتظر مرحله بعدی که بسیار خطرناک است بود
  • رضا DE ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    7 3
    ۶ تقویت بازدارندگی دفاعی و نظامی کشور در حوزه های غیر موشکی و تقسیم وزن حوزه دفاعی کشور، باعث کاهش فشار در حوزه موشکی خواهد شد. ۷ با توجه به ضعفهای فاحش نظامی ایران در سوریه خصوصا در دفاع هوایی و اشراف اسراییل به این موضوع، ضمن رفع کامل هر چه سریعتر ضعفهای پوشش هوایی ، پرهیز از یک درگیری نظامی با اسراییل یا آمریکا در سوریه حیاتی است. تحریکهای خبیثانه اسراییل را باید به عنوان التماس اسراییل برای انجام یک درگیری دانست که ورود آن از نظر نظامی و سیاسی برای ایران در حال حاضر مهلک است. علاوه بر اینکه وضعیت امنیت مسیر هوایی و پروازها به سوریه ممکن است حتی در آینده نزدیک تحت شرایطی حتی اجازه انتقال نیرو و ادوات را بدون انجام عملیات اسکورت هوایی و پوشش پدافند زمینی در طول مسیر پرواز ندهد.
  • احسان IR ۰۸:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۱
    0 2
    امریکا خوب می داند کشورهای پولدار عرب را بدوشد وامذیکا این را خوب میداند در صورت شروع هر جنگی هزاران موشک از لبنان وسوریه وایران مانندتگرگ بر اسراییل وحکام بزدل کشورهای خلیج فارس خواهدبارید ویقینا انها در جایگاهی نیستند که تحمل تلفات انسانی بالا را داشته باشند . پس با کاسبی ترامپ کار نداشته باشیدوبگذارید این شکم پرستان عافیت طلب حوزه خلیج فارس را هر چه بیشتروبابهانه های مختلف ار جمله ایران هراسی بدوشدکه تا کنون هم به خوبی دوشیده است . مطمئنا برج ساز اقتصاد محور اهل جنگ نخواهد بود.