تصاویر | پیشنهاد پمپئو به کره‌شمالی؛ واکنش مسکو و توکیو

وزیر خارجه آمریکا در جریان دیدار با همتای کره جنوبی خود پیشنهاد کمک اقتصادی به کره شمالی را داد منوط به اینکه این کشور تسلیحات اتمی خود را کنار بگذارد و خلع سلاح اتمی را کامل اجرایی کند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وب سایت روزنامه گاردین گزارش داد: مایکل پمپئو، وزیر خارجه آمریکا پس از سفر به کره شمالی گفته بود که مذاکراتی سازنده و خوب با کیم جونگ اون، رهبری این کشور داشته است.

پمپئو گفت: اگر کره شمالی اقداماتی را در خلع سلاح اتمی انجام دهد، آمریکا آماده کمک به این کشور است.

وزیر خارجه آمریکا همچنین بر ضرورت خلع کامل سلاح اتمی و معتبر تاکید کرد.

کانگ کیونگ-وها، وزیر خارجه کره جنوبی نیز نشست قریب الوقوع میان ترامپ و رهبر کره شمالی را فرصتی تاریخی دانست اما اضافه کرد که هنوز نگرانی‌هایی در این باره وجود دارد.

وی افزود: حضور نیروهای آمریکایی در کره جنوبی در ۶۵ سال گذشته نقش مهمی را در بازدارندگی، صلح و ثبات در شبه جزیره کره ایفا کرده است. هرگونه تغییر در تعداد نیروهای آمریکایی در کره جنوبی نباید محور مذاکرات میان رهبران آمریکایی و کره شمالی باشد.

وزیر خارجه کره جنوبی در ادامه گفت:‌ چند هفته آتی بسیار حساس و نیازمند همکاری دقیق بین دو کشور است.

کره شمالی غیرهسته ای شود به اقتصادش کمک می کنیم
ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد: وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی خبری با همتای کره جنوبی خود «کانگ کیونگ وا» گفت: اگر کره شمالی جسورانه اقدام کند و به سرعت غیرهسته ای شود، آمریکا آماده است به این کشور کمک کند تا به شکوفایی همچون دوستان خود در کره جنوبی دست پیدا کند.

قرار است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی 12 ژوئن (22 خرداد) در سنگاپور دیدار کنند. پمپئو نیز در هفته های گذشته دو بار با رهبر کره شمالی دیدار کرد.

وی در این باره اظهار داشت: گفت و گوهای خوبی داشتیم، گفت و گوهایی در مورد مشکلات پیچیده، چالش ها و تصمیم های راهبردی که کیم پیش رو دارد.

وی افزود: ما در این باره صحبت کردیم که او مایل است چگونه در این روند به پیش برود و آیا او آماده است که در برابر تضمین هایی که می خواهیم به او بدهیم، به طور کامل غیرهسته ای شود.

در همین حال وب سایت خبرگزاری رويترز نیز گزارش داد: وزير امور خارجه آمريکا گفت مطمئن است کره جنوبي تفاهم مشترکي درباره اهداف نهايي نشست سران آمريکا و کره شمالي دارد.

مايک پمپئو افزود عاري سازي هسته اي از سوي کره شمالي مستلزم راستي آزمايي مستحکم است.

کره جنوبي: تحريم ها عليه کره شمالي پابرجا مي ماند
به گزارش رويترز؛ وزير امور خارجه کره جنوبي گفت تحريم ها عليه کره شمالي تا زماني که اين کشور اقدامات عيني براي عاري سازي هسته اي اتخاذ کند، پابرجا مي ماند.

اچ. اي. کانگ کيونگ ها همچنين افزود حضور نظاميان آمريکايي در کره جنوبي مساله اي قابل بررسي براي اين دو کشور متحد است و روي ميز مذاکره با کره شمالي قرار نخواهد گرفت و حضور نظامي آمريکا در کره جنوبي بيش از همه، يک موضوع مرتبط با ائتلاف دوجانبه نظامي است.

واکنش شینزو آبه نخست وزیر ژاپن


در همین حال پس از کنفرانس خبری وزرای خارجه آمریکا و کره جنوبی نخست وزیر ژاپن هشدار داد؛ فقط در صورتی حاضر است به کره شمالی کمک اقتصادی کند که مساله اتباع ربوده شده ژاپن حل و فصل شود.

به گزارش ایسنا به نقل از شبکه خبری راشاتودی، شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن در مصاحبه‌ای تلویزیونی گفت که کیم جونگ اون،‌ رهبر کره شمالی باید این را بداند که توافقات با آمریکا و کره جنوبی جهت روابط بهتر و خلع سلاح اتمی برای به دست آوردن کمک مالی از سوی توکیو کافی نیست.

نخست وزیر ژاپن همچنین گفت که تحریم‌های بین المللی باید علیه کره شمالی پا برجا بماند و هرگونه پاداش برای این کشور باید تا زمانی که پیونگ یانگ به صورت کامل برنامه‌های اتمی و موشکی خود را کنار نگذاشته، ارائه نشود.

واکنش مسکو به اظهارات پمپئو
وزارت خارجه روسیه نیز در این باره اعلام کرد که درخواست‌های آمریکا را در افزایش فشارها بر کره شمالی در میانه آمادگی واشنگتن برای مذاکره با پیونگ یانگ درک نمی‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: ما بابت درخواست‌های آمریکا و متحدانش در اعمال فشارهای بیشتر بر کره شمالی سردرگم هستیم و این درحالیست که پیونگ یانگ آمادگی خود را برای مذاکراتی سازنده درباره حل بحران کره اعلام کرده است.

در ادامه این بیانیه همچنین آمده است: این سیاست کاملا غیرسازنده است و می‌تواند باعث تضعیف روند مذاکرات صلحی شود که اخیرا در مسیر دستیابی قرار گرفته است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرده که در 12 ژوئن سال جاری میلادی با رهبر کره شمالی در سنگاپور دیدار می‌کند.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۲
    15 7
    دو روز دیگه میگن باید موشکاشم کنار بذاره.