۰ نفر
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۵:۳۶

تسنیم نوشت: عکاس پیشکسوتِ انقلاب و دفاع مقدس از مشکلات عکاسی مطبوعاتی و ماجرای سوءاستفاده یک روزنامه‌ از عکس‌هایش می‌گوید.

جهانگیر رزمی عکاس پیشکسوتِ انقلاب و دفاع مقدس، گفت: من از سال 1348 فعالیت عکاسی خود را آغاز کردم، در دوران انقلاب از مبارزات مردم قم در خیابان چهارمردان و درگیریهای تهران و تبریز عکاسی کردم، سپس از روزهای پیروزی انقلاب و پس از آن از دفاع مقدس عکاسی کردم. جاذبیت امام خمینی(ره) در عکاسی از این وقایع برای ما تأثیر بسیار زیادی داشت، این عامل موجب شد تا بدون هیچ واهمه‌ای به عرصه عکاسیِ انقلاب و دفاع مقدس وارد شویم و کار خود را با عشق و علاقه ادامه دهیم.

رزمی حاصل یک عمر فعالیت عکاسی را خوب ارزیابی کرد و افزود: البته دلم نمی‌خواست که در صحنه‌هایی همچون کشتار مردم توسط عوامل رژیم پهلوی و جنگ تحمیلی، حاضر و ناظر باشم اما به عنوان یک عکاس مطبوعاتی وظیفه داشتم که در این صحنه‌ها به عکاسی بپردازم و عکسهایم را به روزنامه بدهم تا سردبیر از میان آنها و بنا بر موقعیتهای مختلف به انتخاب عکسها و انتشار آنها بپردازد. اما با تمام این اوصاف، شغل خود را بسیار دوست دارم. عکاسی مطبوعاتی با سایر انواع عکاسی تفاوت دارد و خاطرات خوب و بدِ زیادی از آن به جا می‌ماند.

رزمی در توصیه به عکاسان جوان، بیان کرد: اول اینکه نسبت به کار خود تعهد داشته باشند. دوم اینکه همیشه یک کپی از عکسها برای خودشان داشته باشند، من فریب خوردم و عکسهایم را به یکی از روزنامه‌ها دادم و آنها هم از صداقت من سوءاستفاده کردند و امروز دیگر صاحب هیچ‌کدام از آثارم نیستم تا بتوانم نمایشگاه برپا کنم و از این بابت بسیار ناراحت هستم؛ به عکاسان جوان سفارش می‌کنم در این زمینه به هیچکس اعتماد نکنند. سوم اینکه عکاسی شغلی است که از هر کسی بر نمی‌آید و یک عکاس باید عاشق کارش باشد چراکه عکاسی درآمد چندانی ندارد و استرس، فشار و ناراحتی بسیاری را به همراه دارد؛ به نظر من اگر یک عکاس به کارش علاقه ندارد حتی اگر دستفروشی کند بهتر از عکاسی است و شاید هزینه‌های زندگی‌اش هم بهتر تأمین شود.

58241

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 776999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 8 =