۰ نفر
۲۴ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۰

اگر شما هم حداقل یک بار به یکی از مناطق ساحلی رفته باشید، احتمالاً یکی از ورزش‌های دریایی یا ساحلی مثل موج‌سواری، قایق‌سواری، شیرجه یا فقط کمی آب تنی و سپس دراز کشیدن جلوی آفتاب را امتحان کرده‌اید. اگر تصور شما از ساحل فقط سواحل صاف و ماسه‌ای است پس حتماً تا به حال کاستیرینگ (coasteering) را تجربه نکرده‌اید. در ادامه با این ورزش پر هیجان، کمی خطرناک و کمتر شناخته شده‌ آشنا می‌شویم.

کاستیرینگ در سال ۱۹۷۰ توسط موج‌سوارها در شهر ولز ابداع و بعد از آن به آرامی در کشورهای دیگر دنیا مثل آمریکا متداول شد. کاستیرینگ شامل ورزش‌های به اصطلاح آدرنالینی مثل صخره‌نوردی، غارنوردی، زیپ‌لاین، شنا و شیرجه از روی صخره می‌شود. شاید تصاویر صحنه‌های پرش این افراد از روی صخره‌های بلند به دریا را در اینستاگرام دیده باشید اما این تمام ماجرا نیست چون قبل از آن، ساعت‌ها صخره‌نوردی و پیاده‌روی انجام شده تا به نقطه اوج هیجان یعنی شیرجه از روی صخره رسیده است.

کاسترینگ

کاستیرینگ یک ورزش گروهی محسوب می‌شود و تفاوت‌های آشکاری با صخره‌نوردی دارد. در کاستیرینگ، صخره‌نوردی به صورت افقی انجام می‌شود، یعنی پیمودن مسیر از نقطه الف تا نقطه ب که می‌تواند مسیری پر خطر شامل، گذرگاه‌های صخره‌ای، امواج خروشان دریا، غارها و فواصل بین صخره‌ای باشد و بدون شک در این مسیر باید حسابی موش آب کشیده شوید. اگر به دنبال یک هیجان تازه در سواحل صخره‌ای هستید، کاستیرینگ سبک تازه‌ای از ماجراجویی را پیش پایتان می‌گذارد. اگر فکر می‌کنید که باید آن را برای اولین بار امتحان کنید پس به نکاتی که درباره کاستیرینگ در ادامه آمده است، دقت کنید.

برای کاستیرینگ نیازی نیست که یک ورزشکار حرفه‌ای باشید

اکثر ورزش‌های دریایی نیاز به این دارند که از نظر ورزشی آماده باشید، مثلاً در بیشتر آن‌ها شنا بلد بودن ضروری است اما کاستیرینگ طوری است که شامل گستره‌ی سنی و قابلیت‌های مختلف می‌شود و همین باعث می‌شود یک فعالیت محبوب برای گروه دوستانه یا خانواده‌ها باشد. تجهیزات کاستیرینگ شامل تجهیزات صخره‌نوردی، لباس مخصوص، کلاه و جلیقه‌ی نجات می‌شود. کاستیرینگ را یک بچه بزرگتر از ۸ سال که دست و پا زدن در آب برای رسیدن به خشکی را بلد باشد هم می‌تواند انجام دهد.

کاسترینگ

حرفه‌ای بودن نیاز نیست اما باید آمادگی جسمانی داشته باشید

می‌دانید که شنا کردن تعداد زیادی از ماهیچه‌های بدن را به کار می‌گیرد، حالا فعالیت‌هایی مثل صخره‌نوردی و پیاده‌روی را هم به شنا اضافه کنید، پس باید آمادگی جسمانی بالایی داشته باشید و از طرف دیگر از نظر ذهنی باید هماهنگی و واکنش‌پذیری بالایی داشته باشید. محیط کاستیرینگ به خودی خود محیط خشنی است، به همین دلیل هم هست که باید مدام مراقب خودتان باشید. در نتیجه‌ی این فعالیت‌های بدنی و ذهنی مداوم،کاستیرینگ شما را کاملاً خسته می‌کند و انرژی زیادی از شما می‌گیرد.

کاسترینگ

کاستیرینگ در سواحل صخره‌ای لذت‌بخش‌تر است

کاستیرینگ همانطور که گفته شد در سواحل صخره‌ای انجام می‌شود، این نوع سواحل در مناطق خاصی قرار دارند. صعود به صخره‌های بلند، زیپ‌لاین به آن طرف گذرگاه و سپس شیرجه به عمیق‌ترین نقطه، تمامی مراحل یک کاسترینگ جذاب را شامل می‌شوند. در انگلیس و برخی دیگر کشورها، تورهای کاستیرینگ وجود دارد که علاوه بر هیجان می‌توانید منظره‌های ناب و شگفت‌انگیزی را هم تماشا کنید.

کاسترینگ

هر تجربه کاستیرینگ با دیگری متفاوت است

هر کسی که با گردش‌های دریایی آشنایی داشته باشد می‌داند که دریا هر روز به یک شکل نیست، به طبع ساحل هم هر روز وضعیت متفاوتی دارد. این تغییر مداوم باعث می‌شود که در وهله‌ی اول دریا خطرناک باشد و دوم این که بر هیجان ورزش‌هایی مثل کاستیرینگ اضافه می‌شود. ترکیب تغییرات آب و هوا، فرسایش ساحل، وجود جاذبه‌های فرا ساحلی و ... باعث می‌شود هر کاستیرینگ با دیگری فرق کند و در نوع خود، منحصر به فرد باشد.

کاسترینگ

کاستیرینگ شما را به چالش می‌کشد

اکثر مسیرهای کاستیرینگ به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که چالشی باشند و رفته رفته سخت‌تر هم بشوند. از پرش‌های کوتاه در آب‌های آرام تا پرش از ارتفاع به آ‌ب‌های مواج. تماشای فیلم‌های مهیج کاسترینگ، کار آسانی است اما وقتی در آن موقعیت قرار بگیرید، داستان حسابی فرق خواهد کرد. تصویر کنید که روی یک صخره خیس و خشن ایستاده‌اید و شاهد برخورد موج‌های دریا به پایه‌ی صخره هستید و ناگهان، وقت پریدن می‌رسد!

کاسترینگ

اگر دچار ترس از ارتفاع یا تنگناهراسی هستید، کاستیرینگ فرصت خوبی برای غلبه بر این ترس‌‌ها است. این تفریح یا ورزش مهیج نیاز به شجاعت دارد تا بتوانید وارد تنگه‌های صخره‌ای شوید یا در آب‌های عمیق دریای آزاد شنا کنید. بهرحال، امتحانش ضرری ندارد.

منبع: لست سکند

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804826

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 10 =