دوری گولد گفت نوعی همگرایی راهبردی بین اسرائیل و بسیاری از کشورهای سنی عربی در حال شکل گیری است.


 

 



به گزارش واحد مرکزی خبر، مقام صهیونیست اذعان کرد این رژیم با کشورهای عربی منطقه به صورت مخفیانه درحال گسترش مناسبات است و مسئله فلسطین ، دیگر اولویت ندارد.
دوری گولد مدیرکل وزارت امورخارجه رژیم صهیونیستی و مشاور سابق بنیامین نتانیاهو در سخنانی در  کنفرانس سالانه هرتزلیا با عنوان {جنگ سرد یا جنگ گرم در خاورمیانه: ایران درمقابل ائتلافهای منطقه ای} گفت:« درباره کشورهای عربی منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) باید بگویم نوعی همگرایی راهبردی بین اسرائیل و بسیاری از کشورهای سنی عربی در حال شکل گیری است.

یادم می آید در ملاقات با یکی از هم قطاران عرب در منطقه، وقتی اولویتها و ملاحظات مدنظر اسرائیل را می گفتم او به صراحت گفت که این ملاحظات با هم یکی است. به بیان دیگر، این ملاحظات و دیدگاهها، همگرا شده است.

آن روز دیدم که مسئله فلسطین برای هیچیک از ما ، اولویت نداشت و در رده های پایین مسائل مطرح قرار داشت. این سخن به معنای آن نیست که ما تلاش نمی کنیم تا به راه حلی درباره مسئله فلسطین دست پیدا کنیم. ما در این زمینه تلاش می کنیم.

اما در عین حال، باید متوجه شد که مسئله فلسطین دیگر مسئله ای نیست که براساس آن بخواهیم با بسیاری از کشورهای عربی سنی منطقه ارتباط داشته باشیم. البته مسئله فلسطین برای افکار عمومی کشورهای عربی هنوز مسئله ای مهم است. بنابراین می بینیم که به علت تغییرات رخ داده، فرصتهای زیاد جدیدی برای اسرائیل بوجود آمده است. علت اصلی این مسئله آن است که بسیاری از کشورهای واقع در شرق اسرائیل از افزایش قدرت ایران می ترسند.

توافق هسته ای قرار بود به تغییری در رفتار ایران منجر شود. ما از ابتدا هم به این کار بدبین بودیم. باوجود این بدبینی، امیدوار  بودیم که این توافق سبب تغییر رفتار ایران شود. اما چنین نشد. شاهد آن شدیم که ایران در مسائل منطقه مداخله بیشتری کرده است. ایران نیروی نظامی خود را در عراق و سوریه به کار گرفت. چند روز پیش، وزیر امورخارجه عربستان خواستار آن شد که ایران نیروهایش را از خاک عراق خارج کند. این واقعیتها وجود دارد حتی اگر در صفحه نخست مطبوعات ما نباشد.»


وی افزود باید بگویم که ما شاهد همگرایی رویکردها با همسایگانمان هستیم. ما در تعامل با کشورهای عربی به حساسیتهای آنها توجه داریم و می دانیم مردم در این کشورها به مسئله اسرائیل حساس هستند. به همین علت، اسرائیل بجای آنکه سر صدا راه بیندازد و این مطالب را رسانه ای کند، به گونه ای بسیار محتاطانه در حال شکل دادن به این روابط به صورت آهسته است و این اقدامات را رسانه ای نمی کند. به علت همین وضع است که بسیاری می گویند دولت اسرائیل چه کار می کند؟ آنها می گویند اسرائیل کاری انجام نمی دهد.  اما آنها باید بدانند که در پشت پرده، کارهای بسیاری در جریان است. امیدواریم بتوانیم از روابط جدید در جهان عرب استفاده کنیم و از بسیاری از روابط جدید خود با کشورهای آفریقایی و آسیایی بهره بگیریم تا روابط بهتری بین خودمان و همسایگان فلسطینی مان بوجود بیاوریم.

این رویکرد، بخشی از نگرش بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل است و ما تلاش می کنیم این نگرش را پیاده کنیم. اسرائیل این راهبرد را دنبال می کند. بیست تا بیست و پنج سال پیش همه می گفتند که باید مسئله فلسطین حل شود و در این صورت می توان با کشورهای عربی به صلح رسید. اما به صورت فزاینده ای به این باور رسیده ایم که مسئله دقیقا برعکس است. باید نظمی متفاوت بوجود بیاوریم و این همان کاری است که انجام می دهیم.  مشخص نیست که آیا این کار نتیجه بخش خواهد بود یا خیر. نمی توانیم تضمین کنیم که این کار تا شش ماه دیگر نتیجه می دهد.

به هرحال، ما شاهد شکل گیری یک فرصت راهبردی فوق العاده هستیم. کشورهای جهان به گونه ای بی سابقه و متفاوت از گذشته یعنی از زمان ظهور جدید خاورمیانه( غرب آسیا) پس از جنگ جهانی دوم با هم متحد شده اند. ما از هیچ تلاشی برای مطمئن شدن  از اینکه خاورمیانه ای امن تر برای اسرائیل بوجود بیاید، فروگذار نمی کنیم.

31052

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 547000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 8 =