دشمنان و رقبای ایران همچون کرکس هایی در صحرای غربی، مشغول تماشای تظاهرات در تهران و دیگر شهرهای ایران هستند.

 زهره نوروزپور: جمله بالا گزارش روزنامه گاردین از وضعیت داخلی و بازتاب منطقه ای به اعتراضات خیابانی داخل ایران است. این روزنامه انگلیسی دشمنان کشورمان را به لاشخورهایی که در آسمان صحرا پرواز می کنند تعبیر کرده است و می گوید آنها حالا بر فراز آسمان ایران به پرواز درآمده اند. این روزنامه در ادامه گزارش خود می گوید: تنش ایران با سعودی بالاست، و این یعنی خطر بزرگ در منطقه و آغاز بحرانی دیگر است. گاردین در این گزارش هرگونه اقدامی را که منجر به تضعیف ایران می شود را هشدار داده است.

این گزارش در ادامه اشاره می کند به واکنش مقامات غرب و اسرائیل و می گوید: آنها امیدوار هستند که این تجمعات و اعتراضات باعث سقوط حکومت ایران شود و آنها بتوانند به اهداف خود در این منطقه دست پیدا کنند، اما این خیالی بیهوده است چرا که هرگونه اقدام علیه ایران به ضرر منطقه تمام خواهد شد.

گاردین در ادامه به پساجنگ سرد اشاره می کند و می نویسد: پس از آنکه آمریکا و انگلیس به عراق حمله کردند، ایرانیان توانستند نقشی کلیدی در منطقه ایفا کنند، خطای استراتژیک غرب در سال 2003 در منطقه این قدرت را در منطقه به ایران واگذار کرد و معتقد است پس از اینکه عراق تحت کنترل ایران درآمد، پس از صدام،  فی الحال عربستان سعودی بازیگر قدر در قبال ایران است، اما ماهیت این گزارش تاکید بر این است که هرگونه اقدام و تضعیف علیه حاکمیت ایران عواقب خوبی برای بازیگران در پی نخواهد داشت.

با توجه به گزارش گاردین مروری بر واکنش های بین المللی و سودجویی بازیگران منفعت طلب منطقه را مرور خواهیم کرد تا مفهوم پرواز لاشخورها یا کرکس ها را بهتر دریابیم!

پدر توئیت بازان ایالات متحده ، بار دیگر به مردم کشورمان حمله کرد و ایرانیان را در توهینی آشکار ، تشنه آزادی و غذا دانست که با واکنش سفیر کشورمان در لندن همراه شد.(اینجا)

رئیس جمهور آمریکا در ادامه اظهارات گستاخانه خود گفت: ایران به رغم توافق هولناک دولت اوباما با آن، در همه سطوح شکست خورده است. ملت ايران براي ساليان زياد سرکوب شده است. ايراني ها تشنه آزادي و غذا هستند.

ترامپ در ادامه گستاخی خود علیه مردم ایران نوشت: در کنار حقوق بشر، ثروت ايران نيز غارت مي شود.زمانِ تغيير فرارسيده است!

در همین حال جان بولتون افراطی، سفير سابق آمريکا در سازمان ملل در گفتگو با شبکه تلويزيوني فاکس نيوز گفت: هدف ما بايد تغيير نظام در ايران باشد. بولتن که سابقه و سیاست افراطی ضد ایرانی و جنگ طلب او بر همگان آشکار شده است به این شبکه وابسته به حزب متبوع ترامپ گفت: ایالات متحده باید از این فرصت استفاده کند و نظام ایران را تغییر دهد.



همچنین آندرو پيک، معاون دستيار وزير امور خارجه آمريکا در امور ايران و عراق درباره اغتشاشات اخير در ايران گفت که تحريم‌هاي بيشتر آمريکا ضد برخي مقامات ايراني که در سرکوب معترضان (اغتشاشگران) دخالت دارند، محتمل است. وي همچنين گفت: آمريکا در رابطه با اعتراضات (اغتشاشات) ايران با عربستان در سطح کارکنان در ارتباط است.

نخست وزیر رژیم غاصب صهیونیستی در توئيتر خود با انتشار فایلی تصویری از معترضان ایرانی حمایت کرد.

همچنين اسرائيل کاتز وزير اطلاعات رژيم صهيونيستي از برپايي اعتراضات ضد دولتي در ايران ابراز خرسندي کرد.


وي افزود: رويکرد سختگيرانه دونالد ترامپ در قبال تهران که شامل تهديد ايران به اعمال تحريم هاي آمريکا مي شود، خواب و خيال دولت ايران را براي بهبود اوضاع اقتصادي بر هم زده است.

در ادامه واکنش ها بوریس جانسون وزير خارجه انگليس هم در بيانيه اي گفت: انگليس اوضاع ايران را از نزديک دنبال مي کند.

جانسون در بيانيه خود اعلام کرد: باور ما اين است که بايد بحث هايي جدي درباره مسائل مشروع و مهمي که براي تظاهرکنندگان مطرح شده است ايجاد شود!

همچنين باور داريم به صورت خاص در آستانه هفتادمين سالگرد انتشار اعلاميه جهاني حقوق بشر، مردم بتوانند آزادي بيان و اظهار آشتي جويانه ديدگاه هاي خود را در چارچوب قانون داشته باشند.


کاترين ری سخنگوي فدريکا موگريني، مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا هم گفت: اوضاع ايران را زيرنظر داريم.

خانم سخنگو در صفحه شخصی خود در توئیتر نوشت: اتحاديه اروپا تظاهرات در ايران را پيگيري مي‌کند. ما با مقامات ايران در ارتباط هستيم.

وي افزود: انتظار داريم بدنبال اظهارات علني رئيس‌جمهور روحاني، حق تظاهرات مسالمت‌آميز و آزادي‌بيان تضمين شود. ما همچنان اوضاع ايران را زيرنظر خواهيم داشت.


و اما در این میان واکنش مسکو متفاوت بود. وزارت خارجه روسیه با انتشار بیانیه ای واکنش غرب  و کشورهای منطقه به اوضاع ایران را به شدت محکوم کرد و هشدار داد که این اظهارات باعث ناآرامی در منطقه خواهد شد.


خبرگزاری تسنیم به نقل از  روسیاالیوم گزارش داد: وزارت خارجه روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که هرگونه دخالت در امور داخلی ایران با هدف بر هم زدن ثبات در این کشور، غیر قابل قبول است.

در این بیانیه آمده است: اعتراضات در ایران امور داخلی این کشور است و ما امیدواریم که اوضاع به سمت خشونت و خونریزی پیش نرود.

 

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آندور پیک همانطور که اشاره شد، وضعیت ناآرامی در برخی از شهرهای ایران را دستمایه تحریم های تازه کرده است. وی که مقام بلند پایه وزارت خارجه ایالات متحده است، از قصد واشنگتن برای ایجاد یک ائتلاف بین‌المللی برای حمایت از اغتشاش‌گران در ایران خبر داده است.

معاون تیلرسون نیز در واکنش به این سؤال که آشوب‌ها در ایران چه‌تأثیری بر سیاست واشنگتن در قبال ایران خواهد داشت گفت: «این تظاهرات‌ها نشان‌دهنده آن چیزی است که دولت آمریکا در تمام این مدت گفته است. بزرگترین قربانی دولت ایران، مردم این کشور هستند. ما رویدادها را کاملاً به‌دقت دنبال می‌کنیم.»

او اضافه کرد: «ما به گفت‌وگو با شریکان بین‌المللی‌مان ادامه می‌دهیم و آنها را به تمرکز بر وقایع ایران تشویق می‌کنیم. این رویکرد، بسیار با آنچه در تظاهرات سال 2009 افتاد، تفاوت دارد».


این مقام وزارت خارجه آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود تصریح کرد: رکس تیلرسون، وزیر خارجه آمریکا در حال رایزنی با شریکان خود در منطقه و همچنین با اتحادیه اروپا درباره حوادث ایران است. «پیک» گفت تیلرسون در حال تلاش برای ایجاد ائتلاف بین‌المللی جهت «حمایت از مردم ایران» است.

در همین حال کاربران عرب زبان شبکه های اجتماعی با هشتگ هایی علیه ایران به جنگ سایبری علیه ایران اقدام کرده اند به طوری که هشتگ هایی که تا کنون ترند شده است لفاظی های بن سلمان ولیعهد سعودی علیه ایران است که در خیالی واهی اعلام کرده بود جنگ را به داخل ایران می کشاند.  روزنامه های سعودی و  برخی کشورهای عربی حملات گسترده ای علیه وضعیت کشورمان در فضای مجازی و افکار عمومی به راه انداخته اند تا جایی که علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی در گفتگو با شبکه المیادین به طور واضح سعودی را مسبب اغتشاشات داخل ایران اعلام کرد و گفت قطعا با سعودی مقابله خواهیم کرد.(اینجا) 

و در نهایت اینکه روزنامه گاردین با این جمله  گزارش خود را به پایان رسانده است: «در نهایت آمریکا، اسرائیل و سعودی باید مراقب باشند که از وضعیت ایران چه می خواهند؟»

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742648

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
    7 35
    مسکو از خودمونه
    • م ر GB ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۲
      90 1
      بدترین دشمنمونه