ایسنا نوشت: رئیس شورای عالی سیاسی یمن در دیدار با معاون فرستاده سازمان ملل به این کشور به احتمال قطع مسیر دریانوردی بین‌المللی در دریای سرخ و تنگه باب المندب اشاره کرد.

به گزارش شبکه خبری المسیره، صالح الصماد، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در دیدار با معین شریم، معاون فرستاده سازمان ملل به این کشور، گفت: اگر ائتلاف سعودی به تشدید جنگ در حدیده ادامه بدهد ما مسیر دریانوردی بین‌المللی در دریای سرخ را قطع خواهیم کرد.

وی گفت: ما اجازه نمی‌دهیم کشتی‌هایشان از آب‌های ما بگذرد درحالی که مردم ما از گرسنگی می‌میرند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که بعد از این سفر شما شاهد تشدید نظامی از سوی ائتلاف باشیم.

الصماد گفت: ما آماده صلح هستیم اما به این شرط که مردم‌ ما بتوانند در عزت و کرامت زندگی کنند. ما هیچ کسی را به حاشیه نمی‌رانیم و دنبال سلطه‌جویی نیستیم و به تنهایی بر یمن حکومت نخواهیم کرد.

وی نسبت به سکوت عجیب اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل در قبال تشدید جنایت‌های ائتلاف و عدم ایراد اظهاراتی در این باره ابراز تعجب کرد و گفت: این مساله به مردم یمن می‌فهماند که نباید به سازمان ملل و نقشش در حل بحران یمن اعتماد کنند.

الصماد درباره بندر حدیده گفت: طرح‌های جزئی که درباره این بندر مطرح شده تنها تلف کردن وقت و تبلیغات رسانه‌ای است.

وی درباره عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن گفت: منصور هادی هیچ مشروعیتی ندارد و پارلمان نماینده قانونی یمنی‌هاست. دوره هادی به پایان رسید و تمدید دوره او بدون موافقت طرف‌های مذاکره کننده صورت گرفت و او استعفایش را تقدیم کرد.

معاون سازمان ملل نیز خواهان راهکاری براساس توافق متعادل و مبتنی بر شراکت شد و گفت: باید اقدامات مشخصی برای اعتمادسازی متقابل میان طرف‌های یمنی وجود داشته باشد. ما منتظر بیانیه سیاسی از جانب صنعا برای ایجاد تفاهم هستیم.

شریم درباره اظهارات الصماد درخصوص بندر حدیده گفت: بندر حدیده باید باز بماند چراکه برای امدادرسانی لازم است. ما در این باره به طور شفاف همکاری خواهیم کرد.
52312

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 7 =