محمد بن سلمان: برای مبارزه با دشمنانمان از جمله ایران ایجاد تغییرات ضروری است

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مصاحبه‌ای با روزنامه واشنگتن پست موج جدید اصلاحات در کشورش را بخشی از "درمان با شوک" خواند که برای مدرنیزه کردن عرصه سیاسی و فرهنگی عربستان ضرورت دارد.

به گزارش ایسنا، محمد بن سلمان، ولیعهد 32 ساله عربستان این مصاحبه را در پی تغییرات بسیار گسترده‌ای که در ارتش و دولت این کشور به اجرا درآورده‌اند، انجام داد که در راستای آنها بسیاری از فرماندهان ارتش تغییر پیدا کرده و یک زن نیز به عنوان معاون وزیر کار تعیین شده است.

او در این مصاحبه درباره کمپین خود به بهانه مبارزه با فساد و همچنین راهبردش برای منطقه و مبارزه با افراطی‌گری صحبت کرد.

ولیعهد عربستان گفت، او از یک حمایت عمومی نه فقط از سوی نسل جوان عربستان بلکه از سوی خاندان سلطنتی این کشور برخوردار است.

او انتقادهایی را که از سیاست‌های داخلی و منطقه‌ای‌اش شده رد کرد؛ در حالی که بسیاری این سیاست‌ها و اصلاحاتی که او انجام داده را پرخطر خوانده‌اند.

بن سلمان استدلال کرد که تغییراتی که او در راستای کمپین مبارزه با فساد به اجرا درآورده برای تامین مالی توسعه عربستان و مبارزه با دشمنانش "از جمله ایران" ضرورت داشته است.

او در پاسخ به اینکه آیا ممکن است پیش از سفرش به آمریکا در اواخر مارس اقدام به آزاد کردن فعالان حقوق بشری کند، گفت: استانداردهای عربستان با استانداردهای آمریکایی تفاوت دارند و اگر چیزی کار می‌کند نباید آن را تعمیر کرد.

با این حال او از طریق یکی از دستیارانش بعدا گفته که اصلاحات در این بخش را نیز همچون اصلاحات در بخش‌های دیگر در دست بررسی قرار دارد.

او این مصاحبه را به زبان انگلیسی انجام داد و در عین حال برخی نگرانی‌ها را مردود دانست که از سوی برخی در آمریکا درمورد اینکه وی در جبهه‌های خیلی زیادی وارد شده، به وجود آمده است و استدلال کرد که ابعاد و سرعت تغییراتی که در حال رخ دادن است برای موفقیت ضروری هستند.

وزیر دفاع عربستان همچنین گفت، تغییراتی که دوشنبه شب از سوی پدرش ملک سلمان در ارتش عربستان اعلام شد هدفش انتصاب افرادی پر انرژی بوده که بتوانند اهداف مدرنیزه سازی را محقق کنند.

او گفت: ما خواهان همکاری با انسان‌های باورمند هستیم.

محمد بن سلمان همچنین گفت که این تغییرات برای مدت چندین سال در دست برنامه ریزی بودند تا به موجب آنها نتایج بهتری برای بودجه دفاعی عربستان به دست آیند.

او از اینکه عربستان به رغم برخورداری از چهارمین بودجه دفاعی جهان ارتشش در رده بیستم یا سی‌ام جهان قرار دارد، انتقاد کرد و از طرح‌های بلندپروازانه برای بسیج قبایل یمنی علیه حوثی‌ها خبر داد.

محمد بن سلمان تصریح کرد، کمپین ضد فساد او که ماه نوامبر گذشته به اجرا درآمد مثالی برای درمان با شوک در عربستان است و عربستان به آن احتیاج دارد چراکه فساد در آن یک بیماری مزمن شده است.

او اظهار داشت: شما در اینجا بدنی را دارید که سرطان در سراسر آن پخش شده است؛ سرطانی به نام فساد. شما نیاز دارید که یک شیمی درمانی انجام دهید و با شیمی درمانی به آن شوک وارد کنید وگرنه سرطان این بدن را تسخیر خواهد کرد.

او گفت: حکومت عربستان نمی‌توانست بدون متوقف کردن این غارتگری‌ها اهداف بودجه‌ای خود را محقق کند.

ولیعهد عربستان ادامه داد: شاهزاده‌های فاسد یک اقلیت هستند اما بازیگران بد توجه بیشتری جلب می‌کنند و این به انرژی خاندان سلطنتی آسیب وارد کرد.

او اظهار داشت: اکثر دستگیر شدگان کمپین اخیر آزاد شده‌اند و می‌دانند که اشتباهات بزرگی مرتکب شده‌اند و مساله را حل و فصل کردند.

او همچنین گفت که برای مهار افراطی‌گری در عربستان نیز نیاز به یک شوک است.

محمد بن سلمان اظهار داشت، اصلاحات او که در جریان آنها زنان حقوق بیشتری به دست آورده‌اند صرفا تلاشی بود تا مجددا رسومی که در زمان حضرت محمد (ص) جریان داشت، برقرار شود.

وی هم‌چنین گفت، انتقادهایی که از او به اتهام تحت فشار قرار دادن سعد حریری، نخست وزیر لبنان در ماه نوامبر برای استعفا کردن انجام شد ناعادلانه بودند.

بن سلمان گفت، اکنون او در لبنان در موضعی بهتر نسبت به "شبه‌نظامیان حزب‌الله" قرار دارد.

حریری قرار است برای انجام یکسری مذاکرات به عربستان سفر کند.

بن سلمان گفت: شما نمی‌توانید وقتی که استیو جابز قبلا تلفن‌های هوشمند را تولید کرده یک تلفن جدید تولید کنید. کاری که ما تلاش داریم انجام دهیم ایجاد یک چیز جدید است.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 758709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۰۸:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    1 0
    اين بن سلمان بايد عمق كينه اش رو از ايران يه جوري نشون بده
  • رضا ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    1 0
    عربستان عددی نیست که ایران بخواهدبهش حتی فکر کنه
  • مصطفي ف IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    3 1
    جالبه سالها ما ايرانيا عربهارو مسخره كرديم كه اينا هيچي حاليشون نيست. حالا اونا دارن با فساد مبارزه عملي ميكنن حالا براي هر هدفي و ما هنوز توقع داريم با همون مسئولان 40 سال پيشمون كه هنوز هستن فساد ريشه كن بشه. عزيزان دلواپس و دشمن ستيز الان هجوم بياريد عربستان فلان و به امان. اونا فهميدن فساد فقط با تغييرات گسترده مديريتي كم ميشه ما نشستيم هي قانون پشت قانون مينويسيم و بعد عربستان تف و لعنت ميكنيم
  • بی نام A1 ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    0 2
    شما گوش به فرمان امریکا تغییر ایجاد کن. شاید در کشور شما جواب داد. انقلاب سفید امریکایی در کشور ما جواب نداد چون دیکته شده از بالا به پایین بود.
  • بی نام A1 ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    1 3
    در حد یه بچه مدرسه ایه تفکراتش و نگاهش به تغییر و توسعه. این شیوۀ بزن در رو هیچ جای تاریخ جواب نداده. جالبه که هیچوقت حاکما از تاریخ درس نمیگیرن
  • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۹
    3 1
    کاشک تو مملکت ما هم یکی مثل این پیدا میشد جلوی غارت و دزدی بیت المال رو بگیره