خبرگزاری صدا و سیما نوشت: چهارده مقام بلندپایه کنونی و سابق آمریکا می‌گویند اطلاعات نشان می‌دهد ولیعهد عربستان، از چند سال پیش مانع از دیدار مادرش با پدر خود شده و مادرش را از پادشاه عربستان دور نگه داشته است.

به گزارش ان بي سي نيوز، زماني که وليعهد عربستان هفته آينده از کاخ سفيد بازديد مي‌کند، انتظار مي رود که از او به عنوان اصلاح طلبي استقبال شود که حقوق زنان را در يکي از محدودترين کشورهاي دنيا گسترش داده و به آنها اجازه رانندگي و شرکت در مسابقات ورزشي را داده است.

با وجود اين، مقامات آمريکا مي گويند هنوز يک زن سعودي وجود دارد که از به قدرت رسيدن شاهزاده (بن سلمان) سودي نبرده است و آن هم مادر خود وليعهد است. چهارده مقام بلندپايه کنوني و سابق آمريکا به ان بي سي نيوز گفتند اطلاعات نشان مي‌دهد شاهزاده بن سلمان، از دو سال و چند ماه پيش مانع از ديدار مادرش با پدر خود ملک سلمان شد و همزمان با تصاحب سريع قدرت، مادرش را از پادشاه عربستان دور نگه داشته است.

به گفته مقامات آمريکايي، شاهزاده محمد (بن سلمان)، متحد کليدي دولت ترامپ، در طول سالها توضيحات مختلفي درباره محل سکونت مادرش ارائه کرده و به عنوان مثال گفته است مادرش براي درمان پزشکي در خارج از کشور به سر مي‌برد، تا ملک سلمان نداند که پسرش در غيبت ادامه دار همسرش نقش دارد.

آن دسته از مقامات آمريکايي که در اين زمينه با آنها مصاحبه شده است، بر پايه اطلاعات چندين ساله باور دارند که بن سلمان عليه مادرش اقدام کرد، زيرا نگران بود مادرش با نقشه‌هايش براي تصاحب قدرت که ممکن بود بين اعضاي خانواده سلطنتي (عربستان) اختلاف بيندازد، مخالفت کند و يا از نفوذ خود به عنوان همسر پادشاه براي جلوگيري از تصاحب قدرت توسط بن سلمان، استفاده کند. مقامات آمريکايي مي گويند بن سلمان، دستکم براي مدتي، مادرش را داخل يکي از کاخ‌هاي عربستان تحت بازداشت خانگي قرار داده است، بدون اينکه پادشاه عربستان از اين موضوع اطلاع داشته باشد.

ماه ژوئن پارسال، بن سلمان در سن 31 سالگي فوراً پسرعموي خود را کنار زد تا وليعهد کشور نفت خيز عربستان شود. در ماه هاي بعد، بن سلمان برخي تغييرات اجتماعي و اقتصادي ايجاد کرد، اما برخي اقدامات متقدرانه و بي پروا در داخل و خارج از عربستان نيز داشت. بن سلمان در ماه نوامبر نيز در چارچوب اقدامي که دولت عربستان آن را مقابله با فساد ناميد، بر دستگيري بيش از دويست تن از تجار و مقامات عربستان، نظير شاهزاده هاي سرشناس و رقبايش در خاندان سلطنتي نظارت داشت.

دونالد ترامپ رئيس جمهور آمريکا از برخورد سرسختانه دولت عربستان با اشخاص بازداشت شده در اين زمينه، دفاع کرد. جارد کوشنر، داماد ترامپ و مشاور بلندپايه کاخ سفيد نيز بن سلمان را جزء شرکاي نزديک و بازيگران مهم در راهبرد خاورميانه‌اي آمريکا مي داند.

کاخ سفيد اعلام کرد رئيس جمهور آمريکا روز بيستم مارس امسال با وليعهد عربستان ديدار خواهد کرد و ترامپ «اميدوار است (در اين ديدار) درباره شيوه‌هاي تقويت روابط آمريکا و عربستان و همچنين پيشبرد اولويت هاي مشترک اقتصادي و امنيتي، بحث و گفتگو کند». با وجود اين، سفر بن سلمان و ديدار او با ترامپ در شرايطي صورت مي گيرد که برخي مقامات بلند پايه آمريکايي نگران هستند تاکتيک‌هاي تهاجمي بن سلمان به بي‌ثباتي بيشتر در خاورميانه منجر شود.

مقامات کنوني و سابق آمريکا مي‌گويند ارزيابي اطلاعاتي آمريکا از اقدامات شاهزاده بن سلمان عليه مادرش که به گفته مقامات آمريکايي، مدت‌ها است آنها را از ملک سلمان و همچنين عموم مردم پنهان کرده است، يکي از مثال‌هايي است که نشان مي‌دهد وليعهد چه اندازه مصمم است هر آنچه مانعي در مسير تحکيم قدرت خود به عنوان شاه آينده عربستان مي‌داند، از ميان بردارد.

نخستين بار در زمان رياست جمهوري باراک اوباما مشخص شد که فهدة بنت فلاح، مادر وليعهد عربستان، بدون اطلاع ملک سلمان از او دور نگه داشته مي شود و مقامات کنوني آمريکا مي گويند اين ارزيابي از زمان روي کار آمدن دولت ترامپ نيز تغييري نکرده است. ملک سلمان در سال 2015 ميلادي هنگام بازديد از کاخ سفيد به اوباما رئيس جمهور وقت آمريکا گفته بود که همسرش براي درمان در نيويورک است و او اميدوار است که در طول سفرش به آمريکا با وي (مادر وليعهد) ديدار کند. مقامات آمريکايي مي گويند اوباما به پادشاه عربستان اطلاع نداد که همسرش در نيويورک نيست، اما اظهارات ملک سلمان، مؤيد اطلاعاتي بود که مقامات آمريکا درباره خاندان سلطنتي عربستان گردآورده بودند.

سفارت عربستان در واشنگتن اين موضوع را رد کرده است که مادر وليعهد تحت بازداشت خانگي است يا دور از شوهرش نگه داشته مي شود.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 763091

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =