پروفسور تونی هال، استاد دانشگاه لت بریج کانادا درباره تازه‌ترین فیلم حاتمی‌کیا نظراتش را بیان کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، پروفسور تونی هال، استاد دانشگاه لت بریج کانادا درباره «به وقت شام» یادداشتی نوشته و نظراتش را درباره این فیلم ابراهیم حاتمی‌کیا مطرح کرده است. او در این متن آورده است:

 «به وقت شام» فیلم جدید و پرهیاهویی که جنگ مقابل آنچه موسوم به دولت اسلامی است را نشان می‌دهد، شایسته مخاطب جهانی است. کارگردان «به وقت شام»، ابراهیم حاتمی‌کیا، دوربینش را به سوی رویارویی جنجالی شخصیت‌ها، باورها و نیروهای نظامی نشانه می‌گیرد.

 باتوجه به این که فیلم در یک موسسه فیلمسازی پرکار در ایران تولید شده است، جای تعجب ندارد که دو تن از جذاب‌ترین شخصیت‌های فیلم، یک پدر و پسر ایرانی باشند. بابک حمیدیان با حسی از شجاعت و آرامش در نقش علی، پسری که در نیمه راه بازگشت به خانه، پشیمان شده و به صحنه نبرد بازمی‌گردد، به ایفای نقش می‌پردازد. بحران به دلیل شکست پالمیرا در سوریه شرقی مقابل دولت اسلامی به وجود آمده است.

 دولت اسلامی اغلب با عنوان ISIS شناخته می‌شود، داعش واژه‌ای فارسی و عربی برای شناساندن این سازمان بدنام است. از این رو، در نوشتار پیش رو من از واژه داعش استفاده خواهم کرد.

 علی و پدرش یونس، برای فراردادن گروهی سوری‌تبار از پالمیرا، تیم پروازی تشکیل می‌دهند. این پرواز باید از مسیر تروریست‌ها عبور کند. ستاره این سکانس یک فرد یا یک شخصیت خاص نیست، بلکه یک پروداکشن با تکنولوژی پیشرفته است. این تکنولوژی امکانی را فراهم ساخته که در آن بخش اعظم نبرد آغاز می‌شود.

من تاکنون یک نمایش سینمایی،به قوت آن تصاویری که با یک هواپیمای غول پیکر در «به وقت شام» به تصویر درآمده است، ندیده‌ام.

 «به وقت شام» اولین فیلم درام با موضوع داعش است که من دیده‌ام. در این فیلم، داعش که در بخشی از جهان، مبدل به نیروی مهمی در حوزه ژئوپولتیک شده است، نمایش داده می‌شود. به نظر من ابراهیم حاتمی کیا به داعش به عنوان باقی‌مانده افراط و انحطاط غربی می‌نگرد. اساسا بعضی از اعضای داعش غربی‌هایی هستند که با هدف تبلیغاتی به ظاهر اسلامی درآمده‌اند. حاتمی‌کیا برخی از آن‌ها را به عنوان نماینده رفتار فاسد اسلامی نشان می‌دهد.

«به وقت شام» به مسائل خاص خاورمیانه مربوط است و همچنین مشکلاتی که به شکل گسترده ای در زندگی بشری رایج است را مطرح می‌سازد.

 به عنوان مثال، علی با مادر همسرش در چالش است تا توضیح دهد که چگونه میان کمک به دیگران در سرزمینی دور و مسئولیت در قبال خانواده خودش در فشار قرار گرفته است.

در «به وقت شام» جذابیت‌های بسیاری برای مخاطبان غیر ایرانی و علاقه‌مندان به ظهور دوباره ایران به عنوان محرک و اثرگذار در ژئوپولتیک جهانی وجود دارد.

 ورود «به وقت شام» در صحنه جهانی بخشی از جریانی است که در آن ایران را در جایگاه حقیقی‌اش در بین مولدین اصلی فرهنگ در دهکده جهانی قرار می‌دهد.

57244

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 771988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۰۳
    2 0
    داستان فيلم به وقت شام كمي تصنعي به نظر ميرسيد هر چند از نظر فيلمبرداري و جلوه هاي ويژه خيلي خوب بود يعني در واقع سناريو زياد باور پذير نبود