انصارالله یمن با ارسال نامه به سه کشور روسیه، فرانسه و چین درخواست کمک کرده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، همزمان با فعالیت ها و تحرکات گریفیس نماینده سازمان ملل در امور یمن که با کارشکنی های سعودی مواجه شده است، انصارالله یمن طی سه نامه جداگانه به رهبران سه کشور چین، روسیه و فرانسه خواستار پا درمیانی و تلاش برای توقف جنگ کرده است این در حالی است که این سه کشور هنوز واکنش رسمی به درخواست انصارالله نداشته اند.

گفته می شود که انصارالله یمن با طرح نماینده سازمان ملل موافقت کرده است اما کارشکنی ائتلاف سعودی مانع از تحقق امر شده است.

ارسال نامه ها روز جمعه اول از رئیس جمهوری روسیه ولادیمیر پوتین آغاز شد و امروز اخرین آن به مکرون رئیس جمهور فرانسه تقدیم گردید، مشخص نیست که آیا انصارالله به رهبران کشورهای دیگر نیز پیامی ارسال خواهد کرد یا نه.

نامه به پوتین

 مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در نامه‌ای به ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه نوشت: جنگی که ائتلاف تحت امر عربستان سعودی علیه یمن به راه انداخته است، مغایر با تمامی مواد و بندهای منشور سازمان ملل و به منزله نقض تمامی قوانین و اصول حقوق بشری و بین المللی است و این جنگ حاکمیت یمن، امنیت و صلح منطقه‌ای و بین المللی را به خطر انداخته است.

المشاط در بخش دیگری از این نامه ضمن اشاره به حمله نیروهای ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی عربستان و امارات به منطقه ساحل غربی و استان الحدیده یمن نوشت: حمله به الحدیده و بندر این شهر بخشی از توطئه‌ای است که با هدف سلطه بر جزایر و گذرگاه‌های حساس دریایی صورت گرفته است.

وی ادامه داد: هدف از این توطئه تبدیل دریای سرخ به دریاچه‌ای آمریکایی است تا آمریکا بر بخشی از مسیر تجارت جهانی و خطوط انتقال انرژی تسلط یابد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن در ادامه این نامه ابراز امیدواری کرد که مسکو بتواند در زمینه توقف تجاوز  به یمن و پایان محاصره علیه ملت این کشور نقش‌آفرینی کرده و همچنین برای دستیابی به یک راه حل سیاسی عادلانه و جامع مطابق با خواسته‌های ملت یمن اقدام کند.

این درحالی است که مسکو تاکنون هیچ اظهار نظری درخصوص این نامه نکرده است.

نامه به شی جینپینگ


به گزارش وب سایت خبرگزاری المسیرة نت ، رئیس شورای عالی سیاسی  یمن پس از ارسال نامه به مسکو ، در روز شنبه پیامی به رئیس‌جمهوری چین فرستاد.

در این پیام به نمایندگی از خود و دولت و مردم یمن برای شی جینپینگ، رئیس‌جمهوری چین آرزوی صحت و سلامتی و برای مردم دوست چین نیز پیشرفت و شکوفایی را آرزو کرد.

مهدی المشاط به رئیس‌جمهوری چین به مناسبت تمدید دوره ریاست‌جمهوری وی در این کشور تبریک گفت.رئیس شورای عالی سیاسی یمن همچنین خاطرنشان کرد، کشورش به حمایت‌های چین به یمن و کشورهای عربی در تمامی زمینه‌ها به خود می‌بالد.
وی مواضع ثابت و شجاعانه چین در حمایت از آرمان‌های عادلانه کشورهای عربی و در راس آنها مساله فلسطین را ستود.

در این پیام همچنین درخصوص جنگ علیه یمن آمده است: اقداماتی که ائتلاف عربی تحت امر عربستان و دست‌نشانده‌هایش برای تشدید اوضاع در ساحل غربی و اشغال جزایر و بنادر مهم یمن انجام می‌دهند و تلاش‌هایشان برای اشغال شهر الحدیده و بندرش؛ جز در راستای تلاش این ائتلاف برای اجرای دستور کارهای مشکوک صورت نمی‌گیرد.

المشاط خاطرنشان کرد که امیدوار است چین نقش سیاسی مهمی را در حمایت از تلاش‌ها برای تحقق صلح در یمن و منطقه و جلوگیری از تجاوزها و شکستن محاصره و عقب‌نشینی نیروهای مهاجم و اشغالگر از خاک، آب و جزایر یمن ایفا کند.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن تاکید کرد که یمن تمایل صادقانه‌ای برای توسعه روابط همکاری دو جانبه میان این دو کشور دوست در تمامی زمینه‌ها دارد.


و در آخر نامه به مکرون


جنبش انصارالله یمن نیز در نهایت امروز یک پیام فوری برای رئیس‌جمهوری فرانسه فرستاد.

به گزارش خبرگزاری المسیرة نت،  مهدی المشاط، رئیس شورای عالی سیاسی یمن در دیدار با کریستین تیستو، سفیر فرانسه در یمن نامه‌ای را به وی تحویل داد.

المشاط در این نامه بر حمایت از تلاش‌ها برای صلح، پایان دادن به خونریزی‌ها در یمن و آمادگی در این راستا برای حمایت از تمامی تحرکات بین‌المللی تأکید کرد.وی ابراز امیدواری کرد که امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه برای توقف تجاوز ائتلاف عربی وارد مداخله شده و نقش سیاسی مهم و برجسته‌ای را در تحقق صلح ایفا کند.

المشاط تأکید کرد: کشورهای ائتلاف عربی همچنان به تجاوز خود ادامه داده و با تمامی طرح‌ها و درخواست‌ها برای صلح و تحرکات اخیر مارتین گریفیتس، فرستاده سازمان ملل به یمن مخالفند.

سفیر فرانسه نیز تأکید کرد که کشورش از تلاش‌های گریفیتس حمایت کرده و آماده شنیدن طرح‌هایش است.وی گفت که فرانسه بهره‌ای از جنگ یمن نبرده بلکه از این جنگ ضرر می‌بیند چراکه یکی از نتایج آن گسترش دامنه نفوذ القاعده و داعش است.

سفیر فرانسه درباره روابط کشورش و عربستان گفت: درست است که ما روابط مهمی با عربستان داریم اما روابطی نیز با یمن داریم. ما مرکز پژوهش‌هایی داریم که به میراث یمن اهمیت می‌دهد. همچنین تعدادی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری در یمن فعالیت دارند و جای تأسف دارد که نتوانستیم دو طرف را بر سر یک میز بنشانیم. این یکی از موانع بر سر وضعیت انسانی است.


انصارالله چرا نامه فرستاد؟

جنگ چهارساله یمن گرچه در ظاهر روندی توقف ناپذیر به خود گرفته است، اما استقبال جنبش انصارالله از پیشنهاد نماینده ویژه سازمان ملل متحد، در صورت احترام ائتلاف سعودی- اماراتی به حق حاکمیت یمنی ها، می تواند چشم انداز روشنی برای برقراری صلح و آشتی در این کشور باشد،

سازمان ملل پس از ولد الشیخ، با انتخاب مارتین گریفیتس دیپلمات کهنه کار انگلیسی یه عنوان مامور ویژه در یمن، روندی جدیدی را برای اتمام جنگ در این کشور آغاز و نماینده خود را با طرح واگذاری نظارت بر بندر الحدیده به سازمان ملل روانه یمن کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بندر الحدیده در استان الحدیده، در حاشیه دریای سرخ و در فاصله 265 کیلومتری صنعا پایتخت یمن قرار دارد و پس از بندر عدن، دومین نقطه کانونی تجارت بین المللی این کشور محسوب می شود.

این بندر 600 هزار نفری، از زمان آغاز جنگ در کنترل انصارالله و محل دریافت بیش از 70 درصد کمک های بین المللی و ورود کالاهای اضطراری برای مردم جنگ زده یمن بوده، اما ائتلاف سعودی ادعا می کند، نیروهای مقاومت مردمی یمن از طریق این بندر سلاح های ارسالی را دریافت می کنند و با همین فرضیه، 16 خرداد سال جاری حملات شدیدی را برای تصرف آن آغاز کرد.

از آنجا که تحقق صلح در یمن با پایان درگیری در بندر الحدیده گره خورده، نماینده سازمان ملل نیز با اعتنا به این موضع، پیشنهاد واگذاری این بندر راهبردی به سازمان ملل را در مذاکرات خود با طرف های مناقشه مطرح کرد اما زیاده خواهی محور سعودی - اماراتی ائتلاف و تاکید آنها بر خروج انصارالله از بندر الحدیده، پیشبرد مذاکرات را کند کرد.

در عین حال رهبر جنبش انصار الله یمن ضمن استقبال از پیشنهاد نماینده سازمان ملل در مورد بندر الحدیده موافقت مشروط خود را با آن اعلام کرد.'عبدالملک الحوثی' به تازگی در گفت وگو با روزنامه فرانسوی 'فیگارو' اعلام کرد، در صورتی با نظارت سازمان ملل متحد بر بندر الحدیده موافقت می کنیم که حملات ائتلاف سعودی - اماراتی به آن متوقف شود. 

وی همچنین درخواست خروج یمنی‌ها از الحدیده را غیرمنطقی، عجیب و خلاف کنوانسیون های بین المللی توصیف کرد و گفت، جنبش انصارالله فقط در صورتی با ایفای نقش نظارتی سازمان ملل در این بندر موافقت می‌کند که حملات سعودی - اماراتی علیه این منطقه متوقف شود.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 791512

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =