راه‌حلی برای جلوگیری از فسخ یکجانبه قرارداد شرکت‌هایی مثل ولوو، رنوسیتروئن و فولکس واگن

پس از تحریم یک‌جانبه آمریکا و خروج چند شرکت مانند توتال، رنوسیتروئن، فولکس واگن و ولوو از ایران، سفرای چند کشور اروپایی در همایشی در تهران گرد هم آمده اند تا به مباحثی درباره اختلافات اقتصادی شرکتهای بین المللی توجه کنند.

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری خبرآنلاین، سجاد اولادی، عضو تیم اجرایی برگزاری همایش داوری در کشورهای در حال توسعه درباره این همایش به خبرنگار ما گفت: سفرا و رایزنان اقتصادی 10 کشور اروپایی و آسیایی در همایش امروز در مرکز همایشهای رایزن گرد هم آمدند تا به بحثهایی درباره داوری تجاری بین المللی توجه کنند.

کارشناس حقوقی مرکز منطقه ای داوری تهران با اشاره به اینکه سفرای کشورهای سوئد، سوئیس و کنیا و ترکمنستان در این همایش حضور دارند گفت: همچنین از سفارتخانه کشورهای الجزایر، ترکیه، هندوستان و پاکستان رایزن های اقتصادی و معاونان سفیر در این همایش شرکت کرده اند تا درباره مباحث داوری بین المللی شرکتهای خارجی و شرکتهای ایرانی به بحث بپردازند.

شرکتهای وابسته به وزارت نفت باید داوری را در قراردادها وارد کنند
در حاشیه این همایش، اویس رضوانیان، مدیر مرکز منطقه ای داوری تهران درباره داوری بین المللی امروز در قراردادهای حوزه نفت و گاز ایران گفت: بخشنامه ای در هیات دولت در سال 90 به تصویب رسید که در آن هیات دولت به تمام ارگانها، نهادها و سازمانهای دولتی و عمومی توصیه کرده بود در قراردادهای خود شرط داوری مرکز منطقه ای داوری تهران را بگنجانند. به عبارتی این دستگاه ها توصیه شده بودند از شیوه های جایگزین قضایی برای حل و فصل اختلافات خود استفاده کنند. در تمام نظامهای حقوقی و قضایی توسعه یافته، داوری به عنوان یک بازوی کارا و توانمند برای کاستن از بار پرونده های قضایی عمل می کند. در کشور ما هم که مبتلا به تورم پرونده های قضایی هستیم، توسعه نهاد داوری یک راه آسان است تا بخش زیادی از بار کار دستگاه قضایی کم شود. کشور ما درگیر انواع قراردادهای انرژی و نفت و گاز است و داوری در تمام اختلافات این قراردادها می تواند نقش آفرینی کند.

اویس رضوانیان


داوری مراجع خارجی برای ما دردسرساز است

رضوانیان در پاسخ به سئوالی درباره چگونگی تضمین منافع ملی در فسخ یکجانبه قرارداد شرکتهایی مانند ولوو، رنو ستروئن و فولکس واگن به خاطر تحریم گفت: داوری در این قراردادها شناخته شده است، ولی مشکل در این قراردادها، توافقی است. خیلی از این قراردادها اجازه داده اند در صورتی که طرف شرایط را مساعد نمی بیند، از قرارداد خارج شود یا بند مربوط به "قوه قهریه" اجازه فسخ یکجانبه قرارداد را به آنها داده است.
رضوانیان با اشاره به اینکه به رسمیت شناخت سازمانهای داوری بین المللی در قراردادهای اقتصادی شرکتهای ایرانی می تواند دردسرساز باشد، گفت: نهادهای بین المللی داوری ممکن است در تفسیر این قراردادها برای ما مشکل ساز شوند. اگر در این قراردادها سازمانهای داوری قابل اعتماد داخلی به عنوان مرجع حل اختلاف تعیین شده بودند، ، به خصوص در فضای فعلی جو جهانی که به صورت غیرمنصفانه ای علیه ایران است، می توان مطمئن بود دعواهایی از این دست با دقت و عدالت بیشتری مورد رسیدگی قرار گیرند. قراردادهایی که اسم بردید، شرط داوری دارند منتهی باید دید سازمان داوری شان کجاست و آیا مرجع داوری، کارامد و عادلانه است یا نه.
گفتنی است در این همایش از کشور ما جمعی از تجار، حقوقدانان و مسئولان از جمله پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق بازرگانی، محبی رئیس مرکز امور حقوقی ریاست جمهوری، دکتر ربیعا اسکینی استاد حقوق تجارت، امیرساعد وکیل استاد حقوق بین الملل دانشگاه تهران و دکتر مشکان مشهور حضور یافته اند.
این همایش تا بعدازظهر امروز در سالن همایش های رایزن واقع در محله نیاوران تهران در حال برگزاری است.


17231

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 807511

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۴
    0 0
    فقط داوری نیست، باید تو بند فورس ماژور تحریم رو هم حذف کنن که البته به این ترتیب هیچ شرکت درست حسابی نمیاد با ما قرارداد ببنده. ما تو قراردادها با شرکت های بزرگ معمولا دست بالا رو نداریم و فقط این موارد رو میتونیم تو قراردادهامون با چینی ها یا کشورهای ضعیف تر بگنجونیم.