۰ نفر
۲۷ شهریور ۱۳۹۷ - ۱۸:۳۱
آیین کهن نخل‌گردانی در تکیه چیذر

آیین نخل گردانی در محله چیذر از جمله قدیمی‌ترین آیین‌های عزاداری محرم در تهران است.

محله چیذر یکی از قدیمی‌ترین محلات شمیران و از جمله معدود محلاتی در این منطقه است که بافت سنتی خود را حفظ کرده‌ است. مردم این محله قدیمی که بخشی از زمین‌های آن در دوره قاجار به رجال معروف تعلق داشته‌، بیشتر به کشاورزی مشغول بودند و گفته‌ می‌شده که این منطقه خاک بسیار حاصلخیزی دارد. چندین کاریز (قنات) نیز در محله چیذر قرار داشته که برخی از آنها هنوز آب دارند و یکی از معروف‌ترین آنها کاریز تکیه چیذر است.

به دلیل وجود بقاع امامزاده علی اکبر، امامزاده اسماعیل، تکیه، حوزه علمیه و مهم‌تر از همه سبک زندگی مردم این محله همواره به عنوان یکی از محله‌های مذهبی شناخته می‌شده‌است و مراسم عزاداری در ایام محرم نیز در محله چیذر بسیار مفصل انجام می‌شود.

با آغاز ماه محرم هر شب در امامزاده علی اکبر چیذر مراسم عزاداری همانند دیگر محلات برپاست اما در روز عاشورا مردم این محله آیین متفاوتی را برگزار می‌کند و نخل چیذر و آیین گرداندن آن در این ایام بسیار شهرت دارد.

در روز عاشورا مردم محله چیذر عزاداری را از تکیه قدیمی چیذر آغاز می‌کنند. این تکیه بعدها حسینیه نامیده شد و در جوار مسجد قائم چیذر قرار دارد. بنای این حسینه در گذشته پر از طاقچه با سقف‌های هلالی بود اما پس از بارها بازسازی این بنا به ویژه داخل آن بسیار تغییر کرده‌ است.

عزاداری در چیذر قدیم

نخل گردانی معروف چیذر از این تکیه آغاز می‌شد، مرسوم است که درون نخل پسر بچه‌ای می‎نشیند و زنگوله‌ای را در طول مراسم درون نخل به صدا در می‌آورد. از دیگر ویژگی این نخل سیبی است که به سر خنجری جزئی از این نخل است زده می‌شود.

دسته عزاداران نخل را از تکیه به حرکت در می‌آورند و این نخل بر روی دستان عزاداران به سمت امامزاده برده می‌شود. در آنجا مردم تا ظهر به سینه زنی و عزاداری و چرخاندن نخل می‌پردازند، تا اذان ظهر گفته شود. سپس عزارداران نماز ظهر و عصر را در امازاده برپا می‌کنند و سپس نخل را به سمت تکیه می‌یرند. در تکیه تنها اشعار مداحی قدیمی و سنتی که از سال‌های دور در این تکیه خوانده می‌شده، برای عزاداران خوانده می‌شود و عزاداران حسین حسین گویان نخل را درون تکیه با سرعت زیاد می‌چرخانند سپس شروع به سینه زنی می‌کنند و این کار را تا حدود ۱ ساعت ادامه می‌دهند.

نخل چیذر

مرسوم است که در ظهر عاشورا به عنوان نذری، فسنجان پخته می‌شود. در گذشته فسنجان در مجمع‌های بزرگ فلزی برای عزاداران ریخته‌ می‌شد و هر چند عزادار به دور یک مجمع نذری می‌خوردند که البته در سال‌های اخیر ظرف‌های یکبار مصرف جای مجمع‌های فلزی را گرفته‌ است.

عزاداری در چیذر قدیم

منبع: چمدان

2121

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 805754

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =