امیدوارم خداوند به ما توفیق دهد همین یک درس را از زندگی پیامبر بیاموزیم و آن را عملی کنیم که اگر مردم از ما راضی باشند قطعا خدا از تقصیراتی که در نافرمانی خودش داشته ایم خواهد گذشت.

در آستانه سالگرد رحلت پیامبر (ص)هستیم وخوب است پیروان آن حضرت بیشتر در مورد ایشان بدانند ، اینجانب بر اساس وظیفه ای که دارم در همین راستا بر آن شدم به یک صحنه تاریخی و مهم از زندگانی پر برکت پیامبر (ص) که توجه به حقوق الناس است تاکید کنم چیزی که جامعه ما بیشتر از هر چیزی به آن نیازمند است .
قضیه به روزهای آخر عمر پیامبر (ص) و دوران بیماری منجر به ارتحال ایشان مربوط میشود که به نقل از صفحه 324 جلد سوم ترجمه فارسی تاریخنامه طبری منسوب به بلعمی و تصحیح محمد روشن نقل میکنم سپس نکاتی را عرض خواهم کرد:
در حالی که رسول خاتم محمد مصطفی صلی الله علیه و آله و سلم از شدت درد، دستمالی بر سر خود بسته بود به مسجد آمد و چون نتوانست بر پله‌های منبر که 3 تا بیش نبود، بالا رود و توان ایستادن نیز نداشت نشسته با مردم سخن گفت و پس از درود بر پیامبران و خود و دعا برای شهداء فرمود خدا بنده اش را مخیر کرد بین انتخاب دنیا و آخرت و بنده ،آخرت را انتخاب کرد و خدا وعده کرد او را نزد خود ببرد. یکی از صحابه فهمید که پیامبر خودش را می‌گوید لذا گریست و مردم نیز گریستند آنگاه رو کرد به مردم و فرمود:
ای مردم مرگ حق است و هیچ کس را از آن گریزی نیست و پس از مرگ، روز عدل و داد است و قصاص اعمال، پس اگر کسی حقی بر من دارد در دنیا بستاند و به عقبی نکشاند تا وقتی بر خدا وارد می‌شوم حقی بر گردنم نباشد که هیچ کس را تاب تحمل عذاب آخرت نیست.
مسجدالنبی به خروش آمد همگان گریستند و عرض کردند یا رسول الله ما حقی بر شما نداریم ، شما بر همه ما حق دارید و اگر داشتیم نیز از آن گذشتیم .
عکاشة بن محصن فزاری برخاست و گفت: ای رسول خدا فلان شب در فلان مکان و در فلان جنگ شتر من و شتر شما کنار هم می رفتند شما با عصائی که در دست داشتید خواستید بر شتر خود بزنید که بر من خورد و من امروز خواهان قصاصم.
ولوله ای در مسجد براه افتاد برخی گفتند ای عکاشه این قصاص را به صد شتر بفروش و از پیامبر قصاص مکن و هر کس سخنی گفت ولی اثری نکرد و عکاشه همچنان خواهان قصاص بود. پیامبر فرمود: چیزی مگوئید که حق اوست و حق خود خواهد.
پیامبر (ص) بلال را فرمود که عصای مرا از خانه ام بیاور ولی مراقب باش دخترم فاطمه نداند که بردن عصا برای چیست که طاقت شنیدن قصاص از پدرش را ندارد، عصا را آوردند علی(ع) جلو رفت و گفت ای عکاشه پیامبر مریض است و تحمل این ضربت را ندارد بجای یک بار قصاص از پیامبر صد بار بر من قصاص کن و دست از پیامبر بردار ولی افاقه نکرد.
عکاشه جلو رفت پیامبر عصا را به او داد و فرمود بزن ولی سخت مزن که من ضعیفم و توان زخم ندارم. عکاشه گفت: ای رسول خدا وقتی عصای شما بر من خورد لباس بر تن نداشتم ولی شما عبا و پیراهن به تن دارید! پیامبر عبا و پیراهن کنار زد و فرمود حالا بزن. مسجد را غوغائی فرا گرفته بود و همگان می‌خواستند بدانند چه خواهد شد؟ آیا پیامبر می‌خواهد در آخر عمرش از امتش پاداش بگیرد؟! که ناگاه دیدند عکاشه عصا را انداخت و خودش را به بدن پیامبر چسبانید و بر بدنش بوسه زد و نگاهش را زمانی به پیامبر دوخت.
مردم گریستند، پیامبر فرمود چرا چنین کردی؟ عکاشه گفت ترسیدم آخرین روزی باشد که ترا می بینیم، خواستم به تو نگاه کنم و خود را بر اندام تو بمالم تا فردای قیامت بدنم در آتش نسوزد و جسدم بر آتش حرام شود. پیامبر(ص) سه بار فرمودند حرام شد، حرام شد، حرام شد. و بدینگونه این مرد با دعا و شفاعت رسول خدا خود را بهشتی ساخت .
اکنون که این داستان را ملاحظه فرمودید آیة دوم سوره فتح را ملاحظه کنید:
لِیَغْفِرَ لَکَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِکَ وَ مَا تَأَخَّرَ وَ یُتِمَّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکَ وَ یَهْدِیَکَ صِرَاطاً مُسْتَقِیماً تا خداوند از گناه گذشته و آینده تو درگذرد و نعمت خود را بر تو تمام گرداند و تو را به راهى راست هدایت کند .
علماء کلام معتقدند پیامبر معصوم است و گناهی ندارد و اگر گناهی داشت نیز به صراحت آیه فوق بخشیده شده است پس چرا پیامبر چنین سخنانی فرمود؟ روشن است که پیامبر خواست با این کار خود به دیگران درس بدهد و در ضمن اینکه بیگناه است باز هم هیچ کدورتی از او به دل مردم نباشد و به ما بیاموزد که ای انسانهای مغرورکه براحتی به جان ، مال و خصوصا آبروی دیگران دست می یازید، فردای قیامت باید پاسخگوی رفتار و کردار خود در مورد دیگران باشید فَمَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ خَیْراً یَرَهُ‌ وَ مَنْ یَعْمَلْ مِثْقَالَ ذَرَّةٍ شَرّاً یَرَهُ‌ ( زلزال 7و 8) پس هر که هموزن ذرّه اى نیکى کند [ نتیجه ] آن را خواهد دید . و هر که هموزن ذرّه‏اى بدى کند [ نتیجه ] آن را خواهد دید . پس به این راحتی چوب حراج به آبروی مؤمنین نزنید و برای خوشایند دیگران خود را بدهکار دیگران نکنید و طوق آتش به خاطر حق‌الناس به گردن نیاویزید که فردای قیامت هیچ خلاصی از آن ندارید.
گرچه عموم مردم مخاطب سخنان رسول اعظم(ص) هستند ولی بدیهی است کسانی که بر مصادر امور تکیه زده و وظیفه آنان دفاع از جان، مال و آبروی مردم است، اگر خود حقوق مردم را زیر پا گذارند مسؤلیت سنگین‌تری خواهند داشت و بیشتر باید مراقبت کنند و اگر جائی حقوق مردم را پایمال کرده اند بهتر است در دنیا از مردم حلالیت بطلبند و آنرا به آخرت نیندازند .
امیدوارم، خداوند به ما توفیق دهد همین یک درس را از زندگی پیامبر بیاموزیم و آن را عملی کنیم که اگر مردم از ما راضی باشند قطعا خدا از تقصیراتی که در نافرمانی خودش داشته ایم خواهد گذشت.
بدیهی است کلیه نارضایتی ها مصداق حلالیت طلبیدن نیست چون در بعضی از موارد نارضایتی ها بدون دلیل و غیر منطقی است بلکه گاهی بخاطر اجرای عدالت است مانند مخالفت هائی که مخالفین علی (ع) با ایشان داشتند پس منظور حلالیت طلبیدن از کسانی است که واقعا حقی از آنان ضایع شده باشد نه کسانی که بدون منطق با اشکال تراشی می پردازند.
والسلام

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269468

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 59
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • میثم IR ۲۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    43 12
    به نام خدا تمام عمر شرمنده از پیامبرم و هراسان از اینکه در آن دنیا با چه رویی به ایشان نگاه کنم .آیا اصلا لیاقت دیدارشان را دارم . . . نمیدانم با چه کلامی صدایتان کنم اما می گویم :من راببخش
  • يا حسين IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    11 60
    اين مطالب تاريخي (هر چند مشهور است) را با مباني اعتقادي شيعه مانند آيه تطهير وديگر مسلمات بررسي شودتا اين واقعه تاريخي را نقد كند احتمالا با تحقيق و پژوهش نظر صحيح را انتخاب مي كنيد به هر صورت اين مطلب شايسته مقام معصوم نيست لطفا توي مبا حث اعتقادي فكر و انديشه را همراه سازيد وبه كار شناسان واهل تحقيق مراجعه كنيد و هر چي را كه به ذهن ميرسد ابراز نكنيد اين كه گفته شد درس است نادرست است درسي كه عصمت را زير سوال ببرد توجيه درستي نيست خلاصه اين قصه ساخته دشمنان پيامبر ص است...
    • عبدالله EU ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
      35 10
      لابد این دوست عزیز منکر دعای کمیل میشود که حضرت علی میفرماید ظلمت نفسی ...خالفت بعض اوامرک و... به خودم ظلم کردم ...خدایا با بعضی از دستوراتت مخالفت کردم و... لابد منکر دعای عرفه میشود که امام حسین از گناهانش به درگاه خدا توبه میکند و... بهتر است اگر درکمان به برخی از مسائل نمیرسد منکر آن نشویم ، حتما این مسائل با اعتقادات ما ناسازگار نیست ولی باید قدرت فهم آنرا داشته باشیم
    • بدون نام IR ۰۱:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      24 7
      مگر رسول خدا نفرمودند من نیز بشری هستم همانند شما ؟پس این چه حرفی است که شما می زنید درست است که پیامبر معصوم بوده و دارای عصمت است اما هدف ایشان برای رسالت راهنمایی انسانهاست ایشان با این کار خود دارند به همه ی ما درس می دهند که من که پیامبر بودم حلالیت خواستم ,نکند شما هم حقی از حق الناس بر گردن داشته باشید که خداوند از حق الناس نخواهد گذشت .پس خواهشا به قضایا یک جانبه ننگرید!
    • مجتبی IR ۰۱:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      13 3
      عزیزم مثل اینکه تو باید مطالعه تو بیشتر کنی...معلومه تا حالا یه کتاب تاریخی نخوندی...تحلیلی هم که کردی واقعا برا خودش منحصر به فرده!!!!!!!!!!!!!!!1
    • ماهانا IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      4 8
      سلام منم با این مقاله مخالفم. درسته که 14معصوم ازگناهان به درگاه خداوند طلب بخشش داشتند و درسته که پیامبر خودشان فرمودند من هم مثل شما بشرهستم ولی باید این را درنظر داشته باشیم که معصوم از هر خطا و گناهی مبراست حتی اگر به صورت سهوی باشد و همه میدانیم غفلت دروجود معصوم نیست که بگویند غفلتاً یا سهواً باعث رنجش دیگران شده باشدچون غفلت مادر تمام گناهان است همچنان که آدم از توصیه خداوند غافل شد وبه شجره ممنوعه نزدیک شد وباعث اخراجش از بهشت شدو آیه تطهیر آشکارا این مسئله را بیان می کند
  • ناصر DE ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۹
    5 30
    تمام انسانها از آدم وحوا گناه را به ارث بردند و پیامبران نیز بعضی وقتها اشتباه می کردند به جز عیسی مسیح که از پدر انسانی به دنیا نیامد.
    • بدون نام IR ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      12 3
      1) انسانها هیچ گناهی از هیچ کس به ارث نمی برند. همه انسانها پاک و بی گناه به دنیا می آیند. اگر انسانی گناه می کند تنها به دلیل ضعف عقلی یا اعتقادی و ایمانی اوست. بیخود گناه کردن را ارثی نکنید تا خودتان را تبرئه کنید. 2) در ضمن نه تنها حضرت عیسی بلکه تمامی پیامبران اولوالعزم (نوح- ابراهیم - موسی- عیسی- محمد)صاحب مقام عصمت بوده اند. البته عصمت دارای مراتبی است که برخی مراتب آن مانند عصمت در دریافت و ابلاغ وحی برای تمامی پیامبران است اما عصمت از هرگونه خطا و لغو و اشتباه فقط برای پیامبران اولوالعزم است. 3) مطلب دیگر اینکه حضرت عیسی پدر نداشت چه انسانی چه غیر انسانی. حضرت مریم به فیض روح القدس و نفس رحمانی خداوند باردار گردید. معصوم بودن حضرت عیسی چه ربطی به پدر داشتن یا نداشتن ایشان دارد؟!
    • بدون نام IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      12 2
      به فرض اینکه این حرف خنده دار شما درست باشه، یعنی گناه از مادر به ارث نمی رسه؟!! فقط از پدره که گناه به ارث می رسه؟!! قبل از اینکه این حرفو بزنی فکر کرده بودی؟!
    • رضا گودرزی IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      12 2
      آقای ناصر اگر قرار بر درستی استدلال شما باشه که خود آدم و حوا برای(نعوذبالله) فرزندی خداوند بر حضرت عیسی ارجحیت دارن. اونها که حتی مادر انسانی هم نداشتن!
    • بدون نام IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
      10 3
      این کلام از افاضات شما بود؟ حیفی واقعا یه کم بیشتر صحبت می کردی استفاده می بردیم!
  • بدون نام IR ۰۰:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    4 1
    مرسي ياداوري خوبي بود
  • احمد IR ۰۰:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    4 9
    سلام این که قاعده سهوالنبی است،که ایت الله جوادی املی بشدت با ان مخالف است
  • نوید US ۰۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    20 4
    چه خوب میشد از پیغمبر بخشش رو یاد میگرفتیم
  • رضا IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    7 3
    این درسی برای حاکمین میباشد که بدانند اولا"کسی معصوم نیست ثانیا"در هر مقامی که انسان قرارداشته باشدجایزالخطا بوده و نیاز به طلب حلالیت از خلق الله دارد(پیامبر فقط در ابلاغ رسالت و وحی معصوم بوده اند)
  • بدون نام IR ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    3 3
    اگر پيامبر مريض بود چطور بدون عصا به مسجد آمده بود اصولا كسيكه عصا دارد بايد هميشه همراهش باشد اينجاش يك خورده مبهم است
  • بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    4 1
    تجسس نکردن را بیاموزیم
  • صابر IR ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    8 3
    چقد علی (ع) جوانمرده .خدایا عشق علی را از ما نگیر خدایا خوشحالم که پیامبرم محمد(ص) است پیامبری که پاکترین بودو باز هم دنبال حلالیت بود
  • خطّه فریومد / فرومد IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    4 5
    با سلام ـ خلاصه نظر مرحوم آیت الله معرفت در ارزش اين حديث بايد گفت: 1ـ رجال سند صدوق در اين حديث اكثرا افرادى مجهول و يا ضعيف هستند . 2ـ متن اين حديث با اصول مذهب سازگارى ندارد؛ چون در مورد غير عمد، قصاص تشريع نشده است . 3ـ زدن با عصا اساساً قصاص ندارد. گويا جاعل اين حديث اطلاعى از مبانى شريعت اسلام نداشته است و شايد هم بنا داشته است با جعل داستانى اينچنين دور از مبانى شريعت، از مقام شامخ سيّد و سرور پيامبران بكاهد و منزلت والاى او را زير سؤال ببرد؛ زيرا پيامبر صلّى اللّه عليه و آله هرگز به اجراى حكمى كه در شريعت اسلام تشريع نشده است تن در نمى‏دهد! [ تفسير و مفسّران‏ ، محمّد هادى معرفت / خيّاط و نصيرى‏ ، مؤسسه فرهنگى التّمهيد ، چاپ دوم ، بهار 1385 ، ج‏2 ، ص 67 تا 70 ]
  • يا حسين IR ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    2 3
    عجيب است چه راحت از اين مسايل اعتقادي و بنياني ميگذريد و بدون دقت و مطالعه و تحقيق حرف ميزنيد مثل اينكه همچيز را توجيه ميكنيد بايد بريد سراغ كارشناس و اهل تحقيق از خودتان چيزي نبافيد دعاي كميل و مانند آن مثل ظلمت نفسي وغير آن آموزش ادب دعا است ولي اينجا مساله وحي است يه كم حواستان جمع بشه مثل آن يارو (لبناني) نشيد شناخت اخلاق پيامبر و بخشش حضرت منحصر به اين داستان غير واقعي كه نيست پيامبري كه طبق صريح قرآن حرف زدنش ( ان هو الا وحي يوحي ) است چطور به خودتان اجازه توهين به حضرت ميدهيد
  • عبدالله EU ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    3 3
    دوستان توجه کنند منظور قصاص مصطلح شرعی نیست در عرف مردم هم وجود دارد که میگویند بیا بزن گوشم ولی از من بگذر .فرمایش پیامبر این است که بیا در دنیا همان عصا که بدون توجه به شما خورده را با توجه به من بزن ولی فردای قیامت از من راضی باش
  • ناصر DE ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۰
    2 14
    قابل توجه آقایان و خانومهای که اینجانب را مسخره کردند بنده فقط از کتاب مقدس نقل قول کردم. به علت نافرمانی و سرکشی آدم و حوا انها از باغ عدن اخراج و طبق کتاب مقدس محکوم به مرگ، گناه و بیماری شدند. کتاب مقدس کتاب رومیان باب 5 ایه 12  وقتی آدم گناه كرد، گناه او تمام نسل بشر را آلوده ساخت و باعث شیوع مرگ در سراسر جهان شد. درنتیجه، همه چیز دچار فرسودگی و تباهی گشت، چون انسانها همه گناه كردند.. .. خدمت خوانندگان، کسانی که مخالف کتاب خدا هستند می توانند منفی بزنند.
    • بدون نام IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      4 5
      ما شمارو مسخره نکردیم اگر هم حرفی زدیم که نباید می زدیم ما رو ببخش, اما یه سوال دارم به نظرت این کتاب که گفتی ,از تحریف دور نمونده یا عده ای کلام خدارو به نفع خودشون تغییر نداده اند؟ خدا برای هر ملت مسیح یه کتاب فرستاده یا فقط یه کتاب برا حضرت مسیح فرستاده, پس چراn تا انجیل موجوده ؟
    • ناصر DE ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      4 3
      آقا و یا خانوم بدون نام تو این کشور و تو ایران و در همه جای دنیا فقط یک کتاب مقدس وجود دارد و شامل عهد قدیم و عهد جدید است و تمام دنیا یک چیز در ان نوشته شده است فقط نام یهوه را که نام خداست در ترجمه های جدید حذف کرده اند. شما اگر وجدان دارید، مردانه بگویید که کتاب مقدس را خوانده اید. ...کتاب مقدس چاپ انتشارات ایلام عهد قدیم و جدید ترجمه هنری مارتین با کمک میرزا محمد جعفر شیرازی در سال 1812 میلادی
    • رضا گودرزی IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      4 5
      من منفی زدم نه به خاطر دشمنی با کلام خدا بلکه به خاطر انحرافات فراوان کتب مقدس یهود و مسیحیت. با تمام احترامی که برای پیروان این ادیان قائلم بعد از مطالعه ی بخشهایی از این کتاب و اشکالات فراوانی که در آن هست این سوال برای من پیش آمده که آیا معتقدین به آیین مسیحیت این کتاب را خوانده اند و از کم و کیف آن آگاهی دارند یا نه؟
    • رضا گودرزی IR ۱۵:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      3 4
      آقای ناصر فرافکنی نکنید. آن نظر ابتدایی شما منبعث از کتاب تورات نبود. شما از متون اناجیل اربعه استفاده کرده اید. یهودیان به فرزند خدا بودن حضرت عیسی اعتقاد ندارند و اصلا او را به عنوان پیامبر خدا هم نمی شناسند.
    • رضا گودرزی IR ۱۵:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      2 3
      من از شما انتظار دارم که با استفاده از عقل و منطق جواب ایراد ابتدایی من را بدهید و دلیل خود را از قائل شدن فرزند برای خدا بنویسید. انشاءالله که هیچ کدام از ما پیرو گمان نباشیم.
    • ناصر DE ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      5 4
      آقای گودرزی، جالب است که شما هم مانند بسیاری دیگر از گفتن اشتباهات کتاب مقدس خوداری می کنید، و فقط می گویید، که کتاب مقدس اشتباه و تحریف شده اما کجا؟ کدام باب؟ کدام آیه؟ اینک یهودیان عیسی مسیح را قبول ندارند، که همه دنیا میدانند، چه ربطی به گفته من داشت؟ و اما در رابطه با نفرین ادم توسط خدا.. کتاب پیدایش باب 3 آیه 17 و به آدم گفت: «چونكه سخن زوجه ات را شنیدی و از آن درخت خوردی كه امر فرموده، گفتم از آن نخوری، پس بسبب تو زمین ملعون شد، و تمام ایام عمرت از آن با رنج خواهی خورد. و در کتاب مزامیر باب 51 ایه 5 داود پادشاه گفت.. اینك در معصیت سرشته شدم و مادرم در گناه به من آبستن گردید. هر دو آیه از عهد قدیم. اگر در کتاب چیزی نوشته شده، که مطابق سلیقه شما نیست دلیل بر اشتباه کتاب نیست.
    • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      6 5
      نه ناصر خان من کتاب مقدس نخوندم ,مردانه هم می گم علاقه ای به خواندن کتب تحریف شده ندارم(علارغم احترامی که به سایر ادیان دارم) اما خداییش همه ی ما بیاییم در چیزهایی که می خوانیم تدبر کنیم و ببینیم با عقل جور در میاد یا نه .
    • ناصر DE ۱۸:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
      4 4
      آقای گودرزی و بدون نام، نمی دانم شما یک نفر هستید و یا دو نفر؟ اولا وقتی می گویند پسر خدا به این معنی نیست که خدا زن داشته و بچه دار شده. وقتی من می گویم بچه خیابان ستارخان تهران هستم یعنی خیابان ستارخان مرا زاییده؟ خدا حتی در کتاب ایوب نبی تمام فرشتگان را از روی محبت فرزندان خود نامید. چون عیسی مسقیم توسط خداوند بدون واسطه افریده شد و از روی محبت و علاقه او را پسر خود نامید. حتی در جای به همین دلیل آدم را پسر اول خواند. دوما آقای بدون نام، شما مردانه میگویید کتاب مقدس نخوانده ام، کتاب الهام شده خداوند به مسیحیان را نخوانده ،دانسته و یا ندانسته تهمت تحریف می زنید و بعد می گویید به ادیان احترام می گذارم؟ آیا در حرفتان تدبر کردید و با منطق جور در می آید
    • آقای بدون نام IR ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      1 1
      اولا من گفتم به ادیان احترام می گذارم (نه به کتب تحریف شده ی آنها) دوما نیازی به خواندن کتاب نیست همون نظر اولیه ی شما رو به هر کی بگی که تو نظراتش منطق رو رعایت کنه می فهمه که این حرفها حرف خدا نیست حرف های تحریف شده ی عده ای است که منافعی در گرو آن دارند پس لطفا فرافکنی نکنید. ثالثا اگه اون جمله ی انتهایی من رو خونده باشی من همه رو به تدبر دعوت کردم و روی سخنم با شما نبود , رابعا من از شما پرسیدم این کتاب الهام شده ی مسیحیان به چه کسی الهام شده ؟ به حضرت مسیح یا کسی دیگر .اگر به مسیح الهام شده چرا آنرا به دو بخش عهد قدیم و جدید کرده اند ؟ کی اینارو این جوری تغییر داده توضیح بدی متشکر می شم.
    • بدون نام IR ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      4 0
      عزیز از قرآن بگو همین .
  • خطّه فریومد/فرومد IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    0 1
    با سلام ـ خلاصه نظر مرحوم آیت الله صادقی تهرانی در نقد بر این نوع برداشت از این آیه آیه ( إِنَّا فَتَحْنَا لَكَ فَتْحًا مُبِينًا . لِيَغْفِرَ لَكَ اللَّهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِكَ وَ مَا تَأَخَّرَ ... .) در فتح مکّه نازل شده است . اگر کسى گناهى انجام داده باشد ، جاى تشویق نیست ، بلکه جاى توبه و انابه است و جاى تنبیه و عقوبت . خداوند مى فرماید : ما مکّه را فتح کردیم ... براى آنکه گناه تو را ... ببخشیم . این بسیار نادرست است ؛ زیرا معناى آن چُنین است که این گناه با توبه و انابه بخشوده نمى شود ، بلکه با فتح مکّه که ما کرده ایم ، بخشوده مى شود ...فتح مکّه چه ربطى با غفر دارد ؟ [ پژوهشهای قرآنی ، شماره 9 ـ 10 ، ويژه تفسیر المیزان ، بهار و تابستان 1376 ، گفت و گو با استاد دکتر محمّد صادقی]
  • رضا گودرزی IR ۱۸:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 1
    اگر بخواهیم ایرادات کتب مقدس تورات و انجیل را بنویسیم هم وقت کم می آوریم و هم این صفحه جای مناسبی برای مناظره در این باب نیست. ولی جهت خالی نبودن عریضه به چند مورد اشاره میکنم: تورات امروزی را که باز کنیم اولین باب، باب پیدایش است که خداوند در آن نحوه آفرینش آدم و حوا را توضیح داده است و گفته شده که یک حیوان یعنی"مار"(!) حوا را گول زد تا از درخت ممنوعه بچشد و حوا هم آدم را گول زد و باعث بدبختی آدم شد. بنابراین خدا که در ابتدا از دست آنها خیلی عصبانی شده بود و تصمیم داست آن دو نفر را نابود کند پس از معذرت خواهی آدم و حوا تصمیم گرفت آنها را از بهشت عدن به زمین تبعید کند. در ضمن به حوا گفت که به خاطر اینکه باعث شدی آدم گول بخورد برای همیشه مقهور مرد و تحت فرمان او خواهی بود... ادامه دارد
    • ناصر DE ۰۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      3 3
      اولا در اخرین کتاب یعنی مکاشفه باب 12 ایه 9 می گویید که شیطان از مار مثل یک عروسک استفاده کرده است. دوما ادم و حوا به هیچ عنوان معذرت خواهی نکردند بلکه گناه را به گردن هم انداختند. سوما ادرس باغ عدن در کتاب پیدایش امده است که در عراق کنونی و میان رودهای دجله و فرات بود نه در اسمان، به نظر میاید اصلا کتاب مقدس را باز هم نکرده اید و فقط نقل قول کرده اید وگرنه اینچنین داستانهای عجیب و غریب از خودتان نمی نوشتید.
  • رضا گودرزی IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    3 3
    در طول تاریخ زنانی بوده اند که بر مرد خود مسلط بوده اند و شاید شما در اطرافیان خود چنین کسانی را بشناسید، به نظر شما این افراد از نسل حوا نیستند؟!مجازات دوم زن گرفتاری او به درد شدید زایمان است. مار هم دست و پاهایش را به خاطر گول زدن حوا و آدم از دست داد و برای همیشه روی شکم خزید. دوستان عزیز می بینید که برخلاف آنچه که ما می اندیشیم مار میتواند صحبت کند و عقلش هم از انسان بیشتر است و میتواند او را گول بزند!!! زنان هم به خاطر اشتباه حوا تحت سلطه ی مردان قرار گرفتند و دچار درد زایمان شدند. البته در تورات اشاره نشده که آیا درد زایمان حیوانات مانند گاو و گوسفند هم به خاطر اشتباه حوا بوده است یا نه؟! البته این تازه ابتدای تورات است و اگر جویندگان حق مجموعه کتب مقدس که شامل ...ادامه دار
  • رضا گودرزی IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    3 3
    اگر جویندگان حقیقت مجموعه کتاب مقدس را بخوانند به موارد بسیار عجیب و دور از عقلانیتی برمیخورند که فعلا امکان پرداختن به آن برای اینجانب مقدور نیست. آقای ناصر من یک سوال از شما پرسیدم ولی شما جواب ندادید: دلیل شما برای اعتقاد به اینکه حضرت عیسی فرزند خداست چیست؟ لطفا دلیل بیاورید.
  • رضا گودرزی IR ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    2 2
    آقای ناصر خیلی خوشحال شدم که شما به مانند مسیحیان معتقد به عیسی (ع) به عنوان فرزند خدا نیستید. بنابراین مایلم این مژده را به شما بدهم که شما بر خلاف تلقی خودتان اصلا مسیحی و معتقد به کتاب مقدس نیستید؛ چرا که در اناجیل بخصوص انجیل یوحنا به طور متعدد آمده که عیسی پسر خداست و حتی فراتر از این آمده که عیسی خود خداست و اعتقاد به تثلیث (خدای پدر، خدای پسر و روح القدس) باور عمومی و زیربنای فکری همه ی معتقدین به عهد جدید است. در ضمن همه ی ما انسانها به نوعی آیه لطف الهی هستیم نه فقط حضرت عیسی(ع)؛ و البته برتری پیامبران خدا بر من و شما به خاطر علاقه ی بدون دلیل و ناعادلانه ی خداوند رحمان یست... ادامه دارد
    • ناصر DE ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      1 4
      به نظر می اید که شما فقط کاتولیک و ارتدکس می شناسید. میلیونها مسیحی اعتقاد دارند که عیسی خدا نیست مثل شاهدان یهوه، که می گویند او نخست زاده خداوند یعنی فرشته میکاییل است. در کحای کتاب مقدس نام تثلیث امده؟ من که نوشتم برای چه می گویند پسر خدا. صدها بار در انجیلها عیسی مسیح گفت، من هر چه می گویم از خودم نیست از فرستاده من است. انجیل یوحنا باب 17 ایه 3 <و حیات جاودانی این است كه تو را خدای واحد حقیقی و عیسی مسیح را كه فرستادی بشناسند... آیا در اینجا می گویید من خدا هستم؟
  • رضا گودرزی IR ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 1
    بلکه پیامبران_علی الخصوص پیامبران اولوالعزم_ به خاطر تلاش در جهت کسب رضایت معبود خویش و پایداری در راه انجام رسالتشان محبوب ذات مقدس خدایند.من گفتم که قسمتهایی از متن عهد عتیق و عهد جدید را مطالعه کرده ام بنابر این نمیتوانم آن دوستی باشم که اعلام میکند آن را نخوانده است؛هر چند به همه ی مسلمانان توصیه میکنم که برای مطالعه ی این کتاب حتما اقدام کنند تا به چشم خود تناقضات فراوان آن را ببینند. تا(نعوذبالله) خدایی را بشناسند که از پیشرفت بندگان خود می ترسد بنابراین آنها را دارای چند زبان مختلف میکند تا با یکدیگر هماهنگ و قدرتمند نشوند؛ در عهد عتیق با پیامبرانی آشنا می شوید که به شنیع ترین رفتارها دست می زنند.با پیامبری آشنا میشوید که دخترانش او را مست میکنند و با وی زنا میکنند.ادامه دارد...
  • رضا گودرزی IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 1
    در عهد عتیق با خدایی آشنا می شوید که بنده اش ابراهیم(ع) عادل تر از اوست و او را از عذاب انسانهای بی گناه بر حذر میدارد؛ با خدایی آشنا میشوید که جسم دارد و محدود است؛ با خدایی آشنا میشوید که پیامبرش با دروغ و نیرنگ به رسالت میرسد؛ و در عهد جدید با خدایی آشنا میشوید که نامش عیسی است... و البته در جایی دیگر این عیسی فرزند خداست! و در جایی دیگر فرزند انسان یعنی از نوادگان آدم و حوا. و این عیسایی که هم انسان است و هم فرزند خداست و هم خود خداست، خدا را عبادت میکند، مورد آزمایش شیطان قرار میگیرد و... آقای ناصر، تناقضات و انحرافات و احکام غیر عقلانی کتاب مقدس جایی برای دفاع ندارند.
  • رضا گودرزی IR ۲۲:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 1
    مسئولین خبر آنلاین چرا یکی از کامنتهای من رو تایید نکردید؟ چرا نمیگذارید مردم با انحرافات ادیان یهود و مسیحیت آشنا بشوند؟ دانستن حق مردم است.
  • رضا گودرزی IR ۲۲:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۱
    1 1
    با عرض معذرت از شما، به اشتباه فکر کردم که یکی از نظراتم تایید نشده است. لطفا نظر قبلی مرا ندیده بگیرید. با تشکر
  • آقای بدون نام IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 1
    کتاب مقدس مسیحیان به دو بخش «عهد عتیق» و «عهد جدید» تقسیم می‌شود که شامل ۶۶ کتاب است. عهد عتیق از ۳۹ کتاب و عهد جدید از ۲۷ کتاب تشکیل شده است. هر بخش از تورات عهد عتیق را یک سِفر و برخی دیگر از کتب عهد عتیق را صحیفه می‌نامند. عهد جدید نیز چهار انجیل کانن، رسالات حواریون مسیح و کتاب مکاشفه را تشکیل می‌دهد. یهودیان تنها «عهد عتیق» را به عنوان کتاب آسمانی قبول دارند اما بیشتر مسیحیان کل کتاب را به عنوان کتاب آسمانی پذیرفته‌اند. برخی از مسیحیان، «عهد عتیق» را به عنوان کتاب مقدس قبول ندارند و آن را تحریف شده می‌دانند. حال سوال من از ناصرخان دوباره اینست که چند بار کتاب مسیحیت بر عیسی نازل شد یک بار ,پس این حداقل چهار انجیل که هر حواری مسیح نوشته واز زاویه ی دید خودشه به نظرت تحریف نشده؟
    • ناصر DE ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      1 1
      هیچ کتابی به عیسی مسیح نازل نشد. انجیل متی باب 5 ایه ۱۷ «گمان مبرید كه آمده‌ام تا تورات یا صُحف انبیا را باطل سازم. نیامده‌ام تا باطل نمایم بلكه تا تمام كنم.ه‌ه‌ ۱۸ زیرا هرآینه به شما میگویم، تا آسمان و زمین زایل نشود، همزه یا نقطه‌ای از تورات هرگز زایل نخواهد شد تا همه واقع شود. عیسی کتابی ننوشت. متی یک مامور مالیات بود، لوقا یک پزشک بود و غیره انها پیروان مسیح بودند و هر کدام با اجازه و الهام خدا زندگی مسیح را به تصویر کشیدند. تمامی 4 انجیل و رسالهای پالس و پطرس و مکاشفه یوحنا همگی در هماهنگی کامل هستند. چه کسی تو کله مردم فرو کرده، که به عیسی کتاب نازل شده؟ برای اینکه نوشته من درج بشه باید دسته و پا بسته بنویسم. تشکر از سایت خبر انلاین
    • آقای بدون نام IR ۲۲:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      1 2
      خوب خود شما حرف درست زدید, حال من از شما می پرسم این چه کتابی است که به پیامبر خدا الهام نشده و افرادی مانند متی و لوقا اونو نوشتند؟ این متی و لوقا که پیامبر نبوده و دارای مقام عصمت هم نیستند , نظرات خودشون نوشتند پس اینها وحی خدا نیستند و سخن خدا هم نیستند (قبلا گفته بودی اینا سخن خدا هستند ).من هم از اول تمام سعیم این بود که ثابت کنم که این نوشته ها تحریف شده اند حال شما زحمت ما رو کم کردید و خودتون گفتید که اینها زندگی مسیح به تصویر کشیده اند.به نظرم اگه نظرات خودتون بخونید از اول تا آخر به یه دو گانگی می رسید به نظر من این بحث همین جا تموم شد , چون که کتابی که دست نوشته ی بشر باشه توش تحریف هم می شه !
  • آقای بدون نام IR ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 1
    در اینجا می خوام نمونه ای از تحریفها رو بیارم,مطالب خرافی و خلاف عقل در اناجیل در اناجیل و کتب عهد جدید مطالبی یافت می شود که به هیچوجه قابل قبول عقل نبوده و نمی توان آنها را به وحی نسبت داد و حضرت مسیح را که به عقیده ما رسول مکرم الهی بوده قائل و یا عامل این گونه مطالب شمرد از آن جمله: ۱- در انجیل مرقس باب۵ شماره۱۰-۱۴ می نویسد: پس به او التماس بسیار نمود که ایشان دیوها را از آن سرزمین بیرون نکند، و در حوالی آن کوهها گله گراز بسیاری می چرید و همه دیوها از وی خواهش نموده گفتند ما را به گرازها بفرست تا در آنها داخل شویم، فورا عیسی ایشان را اجازت داد پس ارواح خبیث بیرون شده به گرازان داخل گشتند، و آن گله از بلندی به دریا جست و قریب به دو هزار بودند که در آب خفه شدند.(ادامه دارد..)
  • آقای بدون نام IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 1
    و این از جهاتی مورد اشکال و غیر قابل قبول است: ۱- وقوع این داستان در سرزمین یهود است و گوشت خوک از نظر شریعت آنان حرام بوده و معمولاً در چنین محیطی تربیب و پرورش گله خوک دو هزاری تصورش مشکل است. ۲- یک دیوانه مگر چه اندازه ارواح پلید داشته که آنها دو هزار خوک را دیوانه کرده اند. ۳- این چه ظلم و تعدی بوده که مسیح به خوکها و صاحبان آنها کرده؟ ممکن بود آن دیوها به دریا بفرستد تا ضرری به صاحبان خوکها و این چنین ستمی به خوکها نشود و یا اقلا چنانچه دیوها دریک نفر آدم بودند آنها را به یک گراز منتقل سازد .
  • آقای بدون نام IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 1
    یا نمونه ای دیگر از تحریف ها,در انجیل متی باب۲۱ شماره۱۸-۱۹ می نویسد: بامدادان چون به شهر مراجعت می کرد گرسنه شد و در کنار راه یک درخت انجیر دید نزد آن آمد و جز برگ برآن هیچ نیافت پس آن را گفت از این به بعد میوه تا ابد بر تو نشود که در ساعت درخت انجیر خشک شد. بیچاره درخت انجیر که اگر چند دانه انجیر می داشت به نفرین مسیح گرفتار نمی شد. و آیا اگر مسیح به جای نفرین دعا کرده بود که درخت انجیر بارور شود که هم خود از آن استفاده کند و هم دیگران بهره مند گردند بهتر نبود؟ آیا اینها نمونه ای از تحریف نیست ؟
    • ناصر DE ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      2 2
      از اینکه دلتان به حال خوکها و درخت انجیر سوخت باید شما را تحسین کرد. ولی باعث ناراحتی من اینست که چرا کسی به پیام عیسی مسیح یعنی بشارت ملکوت خداوند و جلال نام خدا توجه نمی کند. یعنی اگر خوکها زنده می ماندند و درخت انجیر خشک نمی شد برای شما این کتاب اصل بود؟ متی باب 6 آیه9 . 10 <ای پدر ما که در آسمانی، نام تو مقدس باد . ملکوت تو بیاید. اراده تو چنانکه در اسمان است، بر زمین نیز کرده شود... نام خدا چیست؟ چرا اراده خدا بر روی زمین چرا نگفت در آسمان؟ به دنبال این سوالات بگردید. کتاب مقدس است رمان عشقی و کتاب داستان نیست که شما انتظار دارید همه چیز به خوبی و مطابق سلیقه شما پیش برود.
    • بدون نام IR ۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
      2 2
      مثل شما مانند کسیست که فردی به ماه اشاره می کرد ولی او به جای اینکه ماه را ببیند نوک انگشت او را می دید ,من به شما می گویم این کتاب تحریف شده شما می گویید دلتان به حال اینها نسوزد !!!
  • آقای بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    2 1
    و اما حرف آخر,من گفتم علاقه ای به خواندن کتاب های تحریف شده ندارم و برای اینکه بر خودم و دیگران ثابت بشه دو سه نمونه از تحریف ها رو پیدا نموده و برایتان فرستادم تا ثابت بشه که تحریف وجود داشته و اینها کلام وحی نبوده ونخواهند بود پس حرفی را به دروغ نسبت ندهیم . درود بر پیامبر واسلام و همه ی پامبران الهی.
  • اساطیر الاولین IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    1 0
    دوستان گرامی ؛ همه پیامبران و کتب الهی برای این آمده اند تا ما را به نقطه هدف یعنی انسان کامل رهنمون گردند. اینقدر خود را درگیر ظواهر امور نکنیم تا جایی که واقعیت هدف رسالت پیامبران در ظواهر اعتقادی ما گم و نابود شود. بیایید برای انسان زیستن نگاهی نو به امور دینی خود بیاندازیم.
  • امیر IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۳
    1 0
    حاج آقا درسطورآخرموردی رابیان فرمودندکه صدالبته صحیح ولی همین موردبرای دستاویزقرارگرفتن بعضی ازمسئولان لا قیدجهت ظلم وضایع کردن حقوق مردم برایشان کافیست
  • بدون نام IR ۰۱:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    1 1
    منظور از مار در کتاب پیدایش همان حیوان خزنده است، چون خداوند مار را هم مجازات کرد و کاری کرد که روی شکم بلغزد(آیه 14). من زمانی که آن نظر را مینوشتم از حافظه ام استفاده کردم و متاسفانه فکر کردم آدم و حوا معذرت خواهی کردند ولی بعدا متوجه شدم که در کتاب پیدایش به معذرت خواهی اشاره نشده است. ولی شما هم اشتباه کردید چون در کتاب پیدایش آمده که حوا گناهش را به گردن مار انداخت و آدم هم گناهش را به گردن حوا. از شما بعید بود که کتاب خودتان را درست نخوانده باشید.
  • رضا گودرزی IR ۰۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    2 2
    در انجیل متی باب 5 آیه 17 آمده که هرگز نقطه یا همزه ای از تورات جابجا نمیشود ولی جالب اینجاست که بعد از آن احکام قصاص و طلاق و زنا و سوگند و برخورد با دشمن را عوض میکند. آری این است تحقق وعده ی انجیل دروغین
  • رضادگودرزی IR ۰۱:۳۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    2 2
    آقای ناصر در هیچ کجای انجیل تثلیث بطور مستقیم نیامده ولی سه مذهب اصلی مسیحیت یعنی کاتولیک، پروتستان و ارتودکس قائل به تثلیثند.در مورد الوهیت عیسی (ع) نیز بطور مثال در انجیل متی، باب 8 آیه 23 به بعد، حضرت عیسی به باد و امواج نهیب میزند و باد و امواج فرو مینشینند. آیا شما از این آیات چیزی جز خدایی به نام مسیح برداشت میکنید؟آیا او شان خدایی ندارد؟؟؟
  • رضا گودرزی IR ۰۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    2 2
    در رساله به عبرانیان باب 1 آیه 6 آمده: همه ی فرشتگان خدا باید عیسی را بپرستند؟ آقای ناصر چه کسی مورد پرستش قرار میگیرد؟ جز خدا؟؟؟در آیه ی 9 خدای پدر بطور رسمی عیسی را خدا مینامد.در نامه ی پولس رسول به فیلیمون عیسی خدا است.در نامه دوم یوحنای حواری آیه 3 عیسی خدای پسر خطاب می شود. از این دست نوشته ها در مجموعه ی عهد جدید فراوان است آقای ناصر
  • آقای دلواپس IR ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۰۱
    0 0
    خیلی خوشحال شدم که بچه ها محترمانه با هم مباحثه دارن. فقط یکی دو نکته رو ضروری دیدم: 1. بعضی از موضوعات در علوم مختلف اختلافی هست. اخلاق حکم میکنه که به نظر کارشناسان فن هر رشته احترام بگذاریم و این به معنای قبول کردن نظر ایشان نیست. 2. در مباحثه ها باید مطالبی بیان شوند که از روی علم و مستدل باشند. ما در پی روشن شدن حقیقتیم نه برتری لفظی. 3. جایگاه و قدرت مبانی و مکتبی که از آن حمایت میکنیم باید مورد پذیرش دیگران نیز باشد و یا منسوخ و رد نشده باشد. دوستون دارم