سالها پیش، تا اوایل دهه 70، مادران و زنان خانه دار دو سه روز در هفته، صبح ها، جارو دستشان می گرفتند و با یک شیلنگ یا آب پاش، جلوی در حیاط را آب و جارو می کردند. بعضی عصرها هم همین بساط برای پسران جوان راه می افتاد. تصویر غریبی نیست. بسیار به خاطر دارید و یادتان می آید.

در همان سالها، بسیار می گفتند که هوای آب را داشته باشید، هدر ندهید. این آب حیف است به هرکسی که می پرستید. اما گوش کسی بدهکار نبود. خانه های بسیاری روی آب بنا شده بود. منظور را حتما می فهمید؛ بعضی مادران آنقدر بشور و بساب داشتند که معروف بود فلانی خانه اش روی آب است.

اما آن سالها گذشته. اکنون به بحران واقعی رسیده ایم. اگر زمانی خانه های روی آب وجود داشت، جمعیت هم 55-60 میلیون نفر بود. اما حالا حول و حوش 80 میلیون نفر شده ایم. آن هم با تراکم بالا در شهرها و مخصوصا تهران.

همین هفته گذشته بود که معاون اول رییس جمهور اعلام کرد تهران فقط چند روز دیگر آب دارد سدهای تهران به کمترین میزان ذخیره آبی خود رسیده اند و به گل نشسته اند.

تصورش سخت است؛ به گل نشستن سد یعنی هدررفت چند صد میلیون متر مکعب آب. همین الان از آب های مرده سدها توی لوله های شهر سرازیر می شود. آب سدها که تمام شود، امید هم به آب معدنی نمی توان داشت؛ تمام ذخیره و توان تولید کارخانه های آب معدنی و آشامیدنی به اندازه مصرف یک روز تهران هم نمی شود.

اما چه می شود کرد؟ دو کار از ما بر می آید. اول دعا کنیم و التماس به آسمان که ببارد، هرچه زودتر. اما قبل از دعا و اظهار عجز و ناله و پشیمانی، راه دومی هم هست؛ همچنان صرفه جویی کنیم. همان چیزی که کمتر کسی از ما به آن عمل می کند. راه های صرفه جویی را بسیار شنیده اید و ما هم گفته ایم، فقط کافی است سرسری از کنارش نگذرید.

اما این تصویری که در زیر می بینید، یکی دو روزی است دست به دست می چرخد؛ 

همین یک نکته می تواند نجاتمان دهد. نجات البته نه فقط از بی آبی، از نوشیدن آب آلوده.

وقتی ذخیره سدها کم و مثل امسال تمام می شود، دو راه برای گذر از بحران وجود دارد؛ اول، تن دادن به قطعی زمان بندی شده و جبران افت فشار از طريق منابع دیگر. دوم، عدم قطعی و جبران افت فشار با افزودن غيرمتعارف آب چاه ها. در صورت دوم به علت وجود بار ميکروبی بالا ناشی از کشيدن آب از چاه‌های عميق تر مماس با مجاری فاضلاب، شرکت های آب و فاضلاب منطقه ای ناچار از افزودن مقادير غيرمتعارف ميکروب کش به آب هستند که به تبع آن آب سرشار از نیترات را تناول می کنیم. 

چون جیره بندی چندان خوشایند نیست. پس راه دوم انتخاب می شود. همانطور که شده و بیش از ۴۰ درصد آب تهران همین الان از چاه ها تامین می شود. یعنی حداقل ۱۵ درصد بیش از معمول. به هرحال آب سدها که کم شود، وزارت نیرو، آب چاه را بیش از پیش وارد شبکه توزیع می کند. و این یعنی افزایش نیترات موجود در آب.

البته انتظار هشدار درباره افزایش نیترات آب شرب را نداشته باشید. چه اینکه تجربه چندسال پیش درباره افزایش نیترات در آب هم به تغییر استاندارد آب در ایران منجر شد. استانداردی که بسیار ضعیفتر از حداقل های جهانی است. 

به هرحال هیچ کاری در این برهه زمانی از کسی بر نمی آید. خودمان به عنوان شهروندان باید کاری بکنیم. صرفه جویی مهم‌ترین و تنها راه است. خوددانید.

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 375443

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 26
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    50 31
    اینا رو چرا به ما میگید؟ برید به شهرداری بگید که لوله آب تمام پارکها و خیابانها تا صبح بازه برید به استخرها و کارواشها بگید که روزانه هزاران هزار لیتر آب رو هدر میدن اونوقت گیر میدید به 1 لیتری آبی که ما هدر میدیم؟
    • آرش A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      46 18
      آخه این چه حرفیه؟ همه باید هر جوری می تونن مصرف آب رو کم کنن، چه مردم، چه شهرداری.
    • بی نام A1 ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      24 22
      آبی که شهرداری برای پارکها و خیابان ها استفاده می کنه از آب چاه هست نه آب شرب
    • بی نام A1 ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      27 6
      ببخشید هدر دهی آب در مصارف خانگی در مقابل کشاورزی غیر اصولی مثل کشت ذرت بسیار ناچیز است
  • بی نام A1 ۰۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    25 12
    میوه فروشی محل ما با آب شهر موتورش و میشوره نیسان شو میشوره تازه صبحها با آب جلو مغازه شو میشوره هر یک ساعتم آب یاری میکنه کوچه رو که خاک پا نشه شبها هم دوباره جلو مغازه شو با آب شهر میشوره
  • از جنوب A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    18 40
    آقای بالاغیرتا هیچ میدونستید الان چند ساله مردم آبادان آب آشامیدنی ندارند؟ حالا که تهرانی های عزیز نازی یکم آب سدهاشون کم شد دلواپس شدند ؟ میخواستید اسراف نکنید حالا هر چی آب چاه هست نوش جان
    • بی نام A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      31 5
      يه بار شد يكي حرف بزنه شماها قضيه تهراني و شهرستاني راه نندازين؟ عزيز من خبرا رو خوندي كه بحران خشكسالي يه بحران ملي هستش و ربطي به شهر خاصي نداره؟ شمال كشور توي تابستون 50 روز بارون نيومد.اصفهان و شيراز چند ساعت در روز قطعي آب دارن.خراسان و سيستان هم وضع بهتري ندارن.خشكسالي و لزوم صرفه جويي در مصرف آب يه مسئله همگاني و مربوط به همه مردم ايرانه و نه يه شهر خاص كه زود چماق برمي دارن مي زنين توي سر تهراني ها. خوبه همه تهران شده مهاجر و هر كدوم يه لهجه دارن از جمله لهجه شهر شما رو
  • بی نام A1 ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    40 1
    زیر ساخت ها رو درست کنن آب تموم نمیشه.. معلوم نیست چندهزار لوله ترکیده زیرزمینی داریم.
  • بی نام DE ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    15 11
    باسلام مدتهاست که سعی دارم محصولی را که برای صرفه جوئی آب میباشد بفروشم اما دریغ و 100 افسوس گویا مردم با این موضوع کم آبی بعنوان لج و لجبازی نگاه میکنند.رفتم سراغ تولیدکنندگان شیرآلات ایرانی که همه گی گفتن گرونه آخه صرفه جوئی آب رو با چه چیزی مقایسه میکنید با قیمت یک بسته سیگار گرونه؟ خواهش میکنم سری به این محصول بزنید http://iwatersaver.blogfa.com
    • بی نام IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      4 11
      من علت منفی دادن بعضی از دوستان رو نمیدونم
    • احسان IR ۰۴:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      4 3
      به خاطر اينكه ميخواي از اب گل آلود ماهي بگيري بهت منفي ميدن عزيزم ميخواي پول در بياري برو در بيار نه اينكه كاسه گدايي بگيري دستت
  • بی نام IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    23 10
    همین دیگران دیگران رو اینقدر گفتین که امروز این وضعمونه . چرا ما نه؟ هر چی جای خودشو داره تو صرفه جوییت رو بکن
  • بی نام A1 ۰۷:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    11 14
    از این مطلب دلسوزانه لذت بردم خیلی ممنون
  • اقلیم شناس IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    16 1
    سهمیه بندی چیزی رو حل نمیکنه. گردش آب در طبیعت ثابته، یعنی میزان کل آب های موجود در سطح زمین که به سه صورت جامد، مایع و گاز وجود داره ثابت هست و هرساله هیچ کاهش آبی در کل جهان اتفاق نمی افته بلکه مقداری هم از طریق فعالیت های آتش فشانی به آب موجود در طبیعت افزوده میشه. آب موجود در ایران اگر توسط مردم مصرف نشه به شکل های تبخیر و یا در بخش کشاورزی از بین میره. بهترین کار: کاشت درختان، مکانیزه کردن کشاورزی، انتقال آب به سفره های زیرزمینی نه جمع آوری در سدها و مهمتر از اون گماردن کارشناس واقعی در پست های کلیدی هست. نه مانند کسانی که شعار جیره بندی آب سر می دهند.
  • استرسی ... IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    2 14
    بازگشت به سنت های قدیم باعث حل این موضوع خواهد شد .مثلا شما در حمام و دستشویی ببینید چقدر آب حدر میرود ؟؟ خیلی از مردم کارشون دوش روزانه با هزار مخلفات است که انسان تعجب میکند مگر اینها مرغابی هستند .حمام هفته ای یکبار و استفاده از آفتابه در دستشویی.//وسواسی ها بیشتر از همه باعث هدر رفت آبند چه در خلاچه در موقع شستن و...اگرچه کل مصرف آب در بخش شهری 10درصد هم بیش تر نیست.بخش کشاورزی دادن وام بلاعوض به کشاورز برای تهیه تجهیزات آبیاری قطره ای و خرید مواد جاذب آب خاک ژله ای اصطلاحا .تک محصولی شدن مثلا کشت زعفران و پسته بجای چغندر و....که آب خیلی می خواهد /یا حق
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    11 10
    همه مملکت شده فقط تهرانو بس .بقیه مردم این مملکت ادم نیستن
  • ابراهیم IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    11 15
    حداکثر میتوان با 20 تا 30 لیتر یک حمام کامل انجام داد کافیست یک تشت زیر شیر گذاشته آب را باز نمایید تا هم آب سرد و سپس آب گرم و در نهایت آب داغ وارد تشت شود که در مجموع آب ولرم و مناسب حمام کردن می باشد سپس با یک کاسه از آب ولرم استفاده نموده و خود را شستشو دهید و در پایان یک دقیقه زیر دوش بایستید. من و اعضا خانواده ام که 4 نفر هستیم ماهانه با این روش حدود 4000 تا 5000لیتر آب صرفه جویی میکنیم.
    • بی نام A1 ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
      2 9
      شما احیانا تو روستا زندگی نمیکنید؟
  • بی نام IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    14 1
    من خودم توی سه ماه تابستون فقط یه بار ماشینم روشستم. توی این بی آبی بعضی ها دو روز یه بار ماشین میشورن. باید یه کمپین برای نشستن ماشین درست کنیم.
  • حسام A1 ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    18 0
    بازم که توپو میندازید زمین مردم. سهم مردم عادی اگرچه مهمه ولی خیلی کمه. وقتی تهران در کمتر از 10 سال از غرب وشرق به این شدت گسترش پیدا کرد کسی به فکر آب نبود؟ اونم برج و مجتمع. کلی هم صنایع در این محدوده وجود دارن
  • بی نام A1 ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    3 0
    به جای قطع آب میشه از کاهش فشار آب به صورت زمانبندی شده استفاده چوب قطع آب باعث تخلیه مجاری انتقال میشه و بعد از وصل مجدد آب تا مدتی حاوی رسوبات مجاری خواهد بود به عبارت ساده تر وقتی آب وصل میشه شفاف نیست و مدتی باید شیر آب باز بمونه تا شفافیت شو بدست بیاره این در مقیاس بزرگ ملیون ها خانوار یعنی هدر رفت آب
  • حامد IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۶
    2 2
    اگه تمام مردم تهران هيچ آبي مصرف نكنن فقط6درصد مصرف كم ميشه پس بايد يه فكر عاجل براي كشاورزي غير اصولي كرد.
    • حمید A1 ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      4 0
      مردم تهران بیشتر از ۵۰ درصد آب سدهای اطرافو مصرف می کنن. مصرف کشاورزی تو تهران حدود ۴۵ درصده. بقیه ش هم صنعتی. مردم تهران کمتر آب مصرف کنن، خودشون زنده می مونن.
  • فرهاد A1 ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
    1 4
    بینام دوم. پروفسور. آب چاه و آب شرب هر دو «آب شیرین» هست، فرقی نداره غیر از مقداری کلر و کمی تصفیه سرسری. فکر کردی آب داخل لوله از جایی غیر از سدها و چاهها میاد؟؟؟؟؟ ضمنا 98 درصد منابع آبی شیربن ایران به مصارف صنعتی و عمدتا کشاورزی میرسه. اون 2درصد آب شهری هم مقداری زیادیش از لوله ها و تونل های فرسوده انتقال دهنده به هدر میره. مشکل شیوه مصرف مردم نیست. مشکل مدیریت نادرست منابع آب کشور هست. «مسئولین» بجای اصلاح شیوه های آبیاری کشاورزی و فضای سبز شهری و نوسازی شبکه فرسوده انتقال آب میخوان تاوان و هزینه بی کفایتی خودشون بر مردم تحمیل کنن و مردم رو پرمصرف و مقصر کمبود آب جلوه بدن.
    • بی نام A1 ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۰۷
      3 0
      من همون بینامم؛ عزیزم، آب چاه های تهران با فرآیند خیلی سختی تبدیل به شرب میشه. پر از میکروب و نیترات. چون با فاضلاب مخلوط میشه. درسته که آب شیرینه، اما کاملا غیرقابل استفاده س. وقتی میگن آب نیست، یعنی آب جاری پشت سدها نیست. آب چاه که هست. همش هم با فاضلاب قاطی شده. نگرانی از نیترات که میگن به خاطر اضافه شدن همون آب چاهی هست که غیرقابل استفاده س.
  • بی نام A1 ۰۸:۲۳ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۲
    1 5
    تهرونی جماعت که از بس زرنگه حتمن از پس این مشکل هم بر میاد نگران نباشید