۰ نفر
۲۴ تیر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۴

پیشگیری از جنایاتی که اخیرا از پرده بیرون افتاده مستلزم حداقل سه اقدام فرهنگی، اجتماعی و رسانه ای است. افزایش کیفیتِ آموزش و نظارت خانوادگی در مورد رفتار فرزندان، افزایش مراقبت عمومی از فضاهای بی دفاع شهری، افزایش سواد رسانه ای در مورد مصرف کالاهای فرهنگی و رسانه ای.

فرزندان در بسیاری از خانواده ها در ایام تابستان رها می شوند؛ این رها شدگی در خانواده های طبقات غنی و متوسط به گونه ای است و در میان طبقات فقیر به گونه ای دیگر نمود دارد.خانواده های فقیر نمی توانند فضا و امکان مالی لازم برای تفریحات تابستانی فرزندان را فراهم کنند در نتیجه دوستان و همسایگان و کوچه و خیابان تبدیل به میزبانانی پرخطر برای کودکان و نوجوانان می شوند.

برخی فضاهای شهری بی دفاع است یعنی فاقد حداقل امکانات لازم برای امنیت شهروندان است. جایی که خلوت است، نور نیست، دوربین نیست، فاقد پلیس و گشت انتظامی است . رفت و آمد کودکان و نوجوانان در چنین اماکن یا مسیرهایی دارای خطرات بالقوه و بالفعل زیادی است.

اقدام سوم نیاز به توضیح بیشتری دارد؛ در سالهای اخیر فیلمهای سینمایی و سریالهای متعدد غربی با موضوع جنایت های سریالی، مثله کردن و خشونت های شدید ساخته شده که در اغلب آنها قاتلان در عین آرامش خاطر دست به کشتارهای بی رحمانه می زنند. در سالهای اخیر سریالهایی مانند دکستر و بریکینگ بد و فیلمهایی مانند سِوِن با زیرنویس یا حتی دوبله فارسی به وفور در اختیار همگان قرار گرفت و صدها هزار نفر که شاید برخی از آنها هم دارای زمینه های روانی یا رفتاری خشونت گرا بوده اند تماشای خشونت های همراه با تکه تکه کردن انسانها را با لذت و شهوت تجربه کرده اند. نمی توان این حجم و نوع سموم وارد شده به پیکر نحیف فرهنگ جامعه را در زمینه سازی برای چنین خشونت های سهمگینی نادیده گرفت.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 686854

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =