علی اکبر اسماعیل‌پور، مدیر مرکز توانمندسازی آوای ماندگار گفت: فعالیت‌های این مرکز بر سه حوزه توانمندسازی حرفه ای(شامل آموزش چرخکاری صنعتی،خیاطی،بافندگی،تکه دوزی ،وسوزن دوزی، هویه کاری روی پارچه و...) مهارت های اجتماعی(شامل تقویت مهارت های ارتباطی،آموزش مهارت‌های زندگی،وآموزش خانواده و...) وسوادآموزی متمرکز شده است.

به گزارش خبرآنلاین، آوای ماندگار دروازه غار یک سازمان غیر دولتی مستقل وغیر انتفاعی به منظور توانمندسازی مادران و دختران محله ی دروازه غار تهران(هرندی) است که از سال ۱۳۸۶ با مجوز رسمی سازمان بهزیستی شروع به فعالیت کرده است. علی اکبر اسماعیل‌پور، مدیر مرکز توانمندسازی آوای ماندگار در آستانه برگزاری بازارچه نوروزی این مرکز که قرار است هجدهم اسفندماه برپا شود، با اشاره به فعالیت‌های این موسسه غیردولتی می‌گوید: فعالیت‌های این مرکز بر سه حوزه توانمندسازی حرفه ای(شامل آموزش چرخکاری صنعتی،خیاطی،بافندگی،تکه دوزی ،وسوزن دوزی، هویه کاری روی پارچه و...) مهارت های اجتماعی(شامل تقویت مهارت های ارتباطی،آموزش مهارت‌های زندگی،وآموزش خانواده و...) وسوادآموزی متمرکز شده است.


به گفته او ، زنان در شرایط دشوار برای مهارت‌آموزی در زمینه های مختلف اجتماعی و قرارگرفتن در چرخه کار ، به این مرکز مراجعه می‌کنند.

این فعال مدنی با اشاره به اینکه دروازه غار یکی از مراکز مهم آسیب های اجتماعی است می‌گوید: به دلیل گستردگی فقر مالی بسیاری از کودکان این منطقه مجبورند کار کنند و به همین دلیل کودکان کار در این منطقه زیاد هستند. یکی از مسائلی که توجه ما را به عنوان فعالان این حوزه به موضوع گسترش کار کودک جلب کرده عدم حمایت از خانواده های این کودکان است. در واقع اگر فعالیت های نهادهای مدنی از سوی دولت و سایر ارگانهای بخش خصوصی مورد رصد و حمایت قرار گیرد وضعیت مناطقی از این دست به تدریج دگرگون خواهد شد. این در حالیست که به گفته او بی توجهی دولت و نهادهای بخش خصوصی به بهره‌گیری از تجریبات نهادهای مدنی، میزان اثربخشی فعالیت این سازمانها را به حداقل رسانده است.


در طی سالهای فعالیت این موسسه، حدود 200 زن در این مرکز توانمند شده‌اند که اگر از آنها حمایت شود و بازار امن برای فعالیت آنها فراهم شود، شاید لازم نباشد فرزندانشان در خیابانها به دستفروشی بپردازند یا در مشاغل زیرزمینی به کارهای سخت مشغول شوند.

در کنار آموزش مادران در این مرکز برای کودکان و نوجوانان دروازه غار نیز، انواع کلاس های موسیقی و هنری و تقویت درسی و آموزش مهارت های زندگی برگزار می‌شود .
اسماعیل پور می‌گوید: کمیته مددکاری آوای ماندگار با تحت پوشش قرار دادن 220 خانوار ، زمینه حمایت‌های دایمی نظیر بهداشتی و درمانی ، بسته‌های غذایی ، بسته‌های تحصیلی و بسته لباس گرم زمستانی را برعهده دارد .

کیف‌های پارچه‌ای و رومیزی‌های هویه‌کاری شده از آن دست کارهایی است که برای بازارچه نوروزی آوای ماندگار آماده می‌شود. اسماعیل پور می‌گوید، متاسفانه باوجود اینکه از همه امکانات‌مان برای درآمدزایی این زنان استفاده می‌کنیم ، هیچ حمایتی از سوی نهادهای دولتی و بخش خصوصی از فعالیتهای زنان توانمندشده صورت نمی‌گیرد.این در حالیست که این مرکز میخواهد با توانمندسازی زنان، درآمدزایی آنان را تقویت و از این طریق کمک های حمایتی صرفا خیریه‌ای را به پایین‌ترین نقطه برساند.


مدیر موسسه آوای ماندگار، حمایت از نهادهای مدنی که به توانمندسازی زنان در معرض آسیب می‌پردازند را وظیفه ی تمام نهادهای دولتی و غیردولتی می‌داند و می‌گوید: اگر فقط یک بیمارستان دولتی سفارش لباس، اقلام بیمار و انواع کاورهایی که دوخته می شود را به مراکز ویژه توانمندسازی زنان بسپارد حدود 50 زن با حقوق مناسب و به صورت مستمر مشغول به کار می‌شوند. سربازخانه ها، بیمارستانها، قطارها و بسیاری از ارگانهای دیگر نیاز به اقلامی دارند که زنان توانمند شده این مراکز می توانند آن ها را تامین کنند. به این وسیله شاید برخی از بحران های اجتماعی که ناشی از فقر و بیکاری والدین است، کاهش یابد.


آوای ماندگار توانسته است از طرف مدير عامل برنامه‌ي اسکان انساني سازمان ملل متّحد (زيستگاه‌ - سازمان ملل متّحد) جایزه بهترین‌های« مراکز توانمند سازيِ آموزشي، اجتماعي و اقتصادي زنان» را از شهرداری «دبی» دریافت کند .
کلیه فعالیت‌های این مرکز با کمک‌های مردمی اداره می‌شود و بابت همه فعالیت‌های آموزشی که در منطقه دروازه غار ارائه می‌شود ، از مراجعین وجهی دریافت نمی‌شود .


اسماعیل پور می‌گوید: بازارچه نوروزی محصولات مرکز توانمندسازی آوای ماندگار دروازه غار، جمعه 18 اسفند ماه از ساعت 9 تا 19 در "کافه دمن" در خیابان سمیه، نبش نجات اللهی برقرار است. امید ما این است که از دست ساخته‌های این زنان استقبال شود، چرا که در غیاب حمایت‌های دولتی و بخش خصوصی، چشم امید این زنان به حمایت‌های مردمی است.

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 760811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =