رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی اردبیل با اشاره به تاثیر سیاست‌های جدید ارزی بر صادرات استان نیز گفت: هر گونه ایجاد محدودیت و ممنوعیت در ارتباط با واردات و صادرات می‌تواند زمینه ایجاد رانت را فراهم کند که به همین منظور نیاز است از این گونه سیاست‌های جلوگیری شود تا بتوانیم با برنامه‌های حمایتی مشکلات موجود در این زمینه را به حداقل برسانیم.

به گزارش خبرگزاری خبر آنلاین از اردبیل؛ محمد حسن‌زاده در نشست فعالان بخش خصوصی و بررسی صادرات به عراق در اتاق بازرگانی اردبیل اظهار داشت: در حال حاضر نوسانات سیستم تولید و صادرات را دچار مشکل کرده است و در این زمینه ثبات نرخ ارز بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به تاثیر سیاست‌های جدید ارزی بر صادرات استان نیز گفت: هر گونه ایجاد محدودیت و ممنوعیت در ارتباط با واردات و صادرات می‌تواند زمینه ایجاد رانت را فراهم کند که به همین منظور نیاز است از این گونه سیاست‌های جلوگیری شود تا بتوانیم با برنامه‌های حمایتی مشکلات موجود در این زمینه را به حداقل برسانیم.

رئیس مرکز تحقیقات اتاق بازرگانی اردبیل گفت: احتمال این مسئله نیز وجود دارد که با وجود چندین نرخ برای ارز تولید و صادرات با مشکل روبه‌رو شود که در این زمینه نیز باید حمایت‌های لازم انجام شود تا بتوانیم مشکلات حوزه صادرات را در استان به حداقل رسانده و با تدوین برنامه‌های مدون در این زمینه به تمامی اهداف خود جامه عمل بپوشانیم.

ممنوعیت‌های صادرات ضعف اصلی حوزه تجارت خارجی است

نایب رئیس کمیسیون تجارت نیز بیان کرد: اگر بتوانیم صادرات بدون انتقال وجه را از ممنوعیت خارج کنیم بی‌شک این مسئله می‌تواند ما را به شرایط مناسبی در حوزه صادرات و تولید برساند چرا که موضوع ممنوعیت‌های در حال حاضر ضعف اصلی حوزه تجارت خارجی است که هم‌اکنون با آن مواجه هستیم و این مسئله در حال حاضر مشکل‌ساز شده است.

حمید شمعیار بیان کرد: سیاست‌های ارزی و تاثیرات آن بر صادرات هم‌اکنون به یک مشکل اساسی تبدیل شده و نیاز است با در نظر گرفتن نقاط ضعف و قوت مشکلات موجود را برطرف کرده و شرایط و بسترهای مناسبی را در حوزه صادرات و تولید فراهم کرد که تمامی این موارد نیازمند چاره‌اندیشی است.

دبیرکل اتاق بازرگانی اردبیل هم در این جلسه گفت: دخالت دولت در نرخ ارز از ابتدای راه اشتباه بود و شرایط کنونی حاصل این دخالتهاست و برای سامان دادن این شرایط دولت نباید اشتباه گذشته را تکرار کند، انتظار از دولت آزاد گذاشتن نرخ ارز و البته برداشتن نرخ های دوم و سوم برای ارز است.

نوسانات سیستم

اشکان شکاری بیان کرد: اگر فکر می‌کنیم که در شرایط کنونی صادرات می تواند کمک کننده وضعیت اقتصادی کشور باشد پس باید محدودیت های پیش روی صادرکنندگان را حذف کنیم و البته به ورود مواد اولیه تولیدکنندگان هم کمک ویژه‌ای انجام دهیم.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 804455

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 5 =