وقتی وارد حیاط شدم دیدم مرد جوانی که یک برگ قبض دستش است وارد حیاط شده است، مامور قلابی شروع به ایراد گرفتن به لوله های گاز کرد و گفت باید از لوله کشی داخل ساختمان بازدید کنم.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از پایگاه خبری پلیس، خانمی که به دام مامور قلابی افتاده بود ماجرا را برای پلیس اصفهان این گونه شرح داد: در حال تماشاي تلويزيون بودم كه صدای آیفون به صدا در آمد، گوشی را برداشتم و گفتم کیه؟مردی از آن طرف پاسخ داد: مأمور اداره گاز هستم و براي ثبت شماره سریال کنتور آمده ام من هم حرفش را باور کردم و دکمه را زدم وقتی وارد حیاط شدم دیدم مرد جواني ب که یک برگ قبض دستش است وارد حیاط شده است، وی شروع به ایراد گرفتن به لوله های گاز كرد و گفت باید از لوله کشی داخل ساختمان بازدید کنم.

من به داخل منزل رفتم تا راه را به او نشان بدهم، وقتی به قسمت پذیرایی رسیدم ناگهان آن مرد از پشت دهانم را گرفت و بعد با تهدید چاقو از من خواست تا هرچقدر پول و طلا دارم به او بدهم، من هم یک دستبند،4 حلقه النگو و یک قطعه پلاک و زنجیر را به او دادم.

او هم خنده ای کرد و بعد کیسه کوچکی از جیبش در آورد و طلاها را داخل آن انداخت و به سرعت از منزل خارج شد، من هم به دنبال او رفتم و فریاد زدم: ای دزد! کمک کنید! وقتی به در حیاط رسیدم آن مرد سوار بر موتورسیکلت دوستش که در کوچه منتظرش بود شد و بعد با هم فرار کردند.

با سر و صدای من همسایه ها دور من جمع شدند و یک نفر هم سریع با 110 تماس گرفت کمتر از 10 دقیقه گشت پلیس از راه رسید و با گرفتن مشخصات سارقان بلافاصله موضوع را پیگیری کردند.

امروز از اداره آگاهی تماس گرفتند و گفتند دزدطلاهای شما پیدا شده است، لطفاً برای شناسایی سارقان به آگاهی مرکز اصفهان بیائید.

نحوه مقابله با مأموران قلابی

سرهنگ جواد درستکار، رئیس مرکز اطلاع رسانی فرماندهی انتظامی استان اصفهان در خصوص این پرونده گفت: زورگيري، اخاذي و سرقت تحت عنوان مأموران دولتي از جمله جرایمي است که برخي از سارقان حرفه ای از اين طريق اقدام به سرقت مي کنند.

وی افزود: بر اساس ماده 555 قانون مجازات اسلامي هر كس بدون سمت رسمي يا اذن از طرف دولت، خود را در مشاغل دولتي اعم از كشوري يا لشگري و انتظامي كه از نظر قانون مربوط به او نبوده است، دخالت دهد يا معرفي نمايد، به حبس از 6 ماه تا 2 سال محكوم خواهد شد.

این مقام مسئول بیان داشت: بعضاً مشاهده مي شود عده اي با سوء استفاده از نام و لباس مأموران ادارات وارد منازل شده و اقدام به سرقت مي كنند.

سرهنگ درستکار گفت: مردم بايستي هنگام مراجعه افراد مشکوک که خود را مأمور معرفی می کنند تا زماني که کارت شناسايي آن ها را به طور کامل و با دقت رؤيت نکردند و هويت آنان به عنوان مأمور احراز نشده از ارائه مدارک، از ورود آنان به منزل خود ممانعت کنند.

مأموران مسئول تعيين و اعمال هيچ نوع مجازاتی به صورت مستقل نیستند

وی بیان داشت: مأموران مسئول تعيين و اعمال هيچ نوع مجازات كيفري يا حقوقی به صورت مستقل نمي‌باشند از این رو از تهدیداتی که از سوی این مأمورنماها می شود حراسی نداشته باشند.

این مقام انتظامی گفت: مردم بايستي به منظور شناسايي افراد مأمور نما حتما كارت شناسايي آنان را دريافت و مندرجات آن را با صاحب كارت تطبق دهند.بايد توجه كرد كه سارقان مأمورنما بيشتر به دنبال افراد كم سواد و کهنسال به منظور سوء استفاده از آنان مي گردند و نداشتن كارت شناسايي معتبر و حكم مأموريت و يا حكم قضايي نشانه بارز افراد مأمورنما است.

سرهنگ درستکار عنوان داشت: مأموران نیروی انتظامی فقط در صورت داشتن كارت شناسايي معتبر و با در دست داشتن حكم قضايي مي توانند به بازرسي از منازل بپردازند.

تماس با 110 و اطمینان از ماموریت ماموران مراجعه کننده به منازل

وی افزود: شهرونداني كه از سواد كافي برخوردار نيستند هم مي توانند هرگونه همكاري با مأموران را به برقراري تماس تلفني با 110 موكول كرده و پس از اطمينان لازم از مأموريت آنان همكاري لازم را به عمل آورند.

رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس اصفهان بیان داشت: همچنين مردم بايد در برابر كساني هم كه به عنوان مأمور ادارات آب و برق و گاز وارد منزل مي شوند هوشياري خود را حفظ كرده و فقط اجازه ورود تا محل كنتور را به آنان داده و از وارد شدن آنها به مكان هاي ديگر منزل خودداری کنند.

وی اضافه کرد: شهروندان اين موضوع را مد نظر قرار دهند كه هيچ مامور اداره اي كه براي نوشتن شماره كنتور به منزل مي آيد حق ورود به مكان هاي ديگر منزل و ديدن ساير اتصالات را ندارد. در صورتي كه مأموري درخواست بازديد ازساير جاهاي منزل را كرد به وي مشكوك شده و موضوع را با تلفن 110 و يا اداره مربوطه اعلام کنید.

استفاده از آيفون هاي تصويري  به شناسايي افراد مأمور نما كمک كند

این مقام انتظامی بیان داشت: از نكات قابل توجه در اين زمينه مي توان متذكر شد كه هيچ مأموري براي نوشتن كنتور تلفن وجود ندارد و اگر كسي چنين موضوعي را مطرح كرد بدون شك وي مأمور قلابي بوده و به قصد سرقت و يا مزاحمت وارد شده و بلافاصله موضوع را از طريق 110 مطرح نماييد.

سرهنگ درستکار گفت: استفاده از آيفون هاي تصويري مي تواند شما را به شناسايي افراد مأمور نما كمك كند زيرا مأموران اصلي ادارات داراي كارت شناسايي معتبر و كاور مخصوص داراي آرم و علايم هستند ، مردم نباید درب منزل خود را به روي هر كسي كه ادعاي مأمور یت داشت باز كنند.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 793153

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =