ایرنا نوشت: چین با انتشار بیانیه و کتاب سفید درباره نبرد تجاری این کشور و آمریکا اعلام کرد باج خواهی آمریکا باعث به خطر افتادن اقتصاد جهان شده است.

در این بیانیه که همزمان با اعمال دوره تازه تعرفه های واشنگتن علیه پکن، توسط دفتر مطبوعاتی شورای دولتی چین منتشر شده آمده است «اقدامات یکجانبه تجاری آمریکا» باعث شده است تا مناسبات تجاری دو کشور از مسیر برد - برد خارج شود و همزمان تجارت دنیا و اقتصاد جهانی مختل شده است.
بیانیه شش بخش را مورد بررسی قرار داده و در آن آمده است: بسیار بهتر بود که طرفین از راه مذاکره و رایزنی های منطقی، مساله را حل و فصل می کردند اما حالا نبرد تعرفه ها میان آنها شکل گرفته است.
در بیانیه تاکید شده است که روابط اقتصادی میان چین بزرگترین کشور در حال رشد و آمریکا توسعه یافته ترین کشور جهان، بر مناسبات اقتصادی و تجاری کل دنیا تاثیرگذار است.
این بیانیه همچنان از آمریکا می خواهد تفاوت مسیرهای رشد اقتصادی دو کشور را در نظر گرفته و بجای اختلاف افکنی بر این مناقشات مدیریت کند.
بیانیه چین، آمریکا را متهم می کند که از سال 2017 میلادی به این طرف همه این موارد را نادیده گرفته و با زیر پا گذاشتن نرم ها و مقررات بین المللی باعث شده است تا روابط تجاری دو کشور مختل شود و اقتصاد جهان نیز به خطر بیافتد.
یکجانبه گرایی، باج خواهی، زورگویی، حمایت های یکجانبه تجاری، تلاش برای مرعوب کردن دیگر کشورها و برتری طلبی اقتصادی از جمله برچسب هایی است که در این بیانیه به آمریکا زده شده است.

جنگ تجاری
دولت چین در بیانیه آورده است به رغم همه تلاش ها و رایزنی هایی که صورت گرفته به ناگهان آمریکا در یک دوره کوتاه مدت روابط تجاری دو جانبه را مختل کرده و تحرکاتش به تهدیدی برای سامانه های چند جانبه بین المللی و تجارت دنیا مبدل شده است.
در این بیانیه آمده است دولت چین تلاش کرده است با انتشار این بیانیه مواضع منطقی خود را مطرح کند و ثابت نماید که همواره برای حل اختلافات و جلوگیری از این دسته بندی ها به دنبال راه حل های منطقی بوده است.
ایالات متحده آمریکا بزرگترین دور تعرفه های خود بر کالاهای وارداتی از چین به مبلغ 200 میلیارد دلار را از امروز دوشنبه آغاز کرده است.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 806940

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =