۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۵

ماجرا خیلی غریب نیست.جدید هم نیست.سوژه بکری هم نیست؛زندگی است. مانند تمام ماجراهای قدیمی که اول جدید بود و بعد از آن قدیمی شد.دچار تکرار شد،تکراری که آن را عادی نشان می دهد.

*****

برای انجام کاری گذرم به یکی از محله های اعیان نشین شهر افتاد.تصویری تکراری دیدم. خانه بزرگی که ظاهرا یکی از اعضای آن، جان به جان آفرین تسلیم کرده بود.

به قول نقی معمولی در سریال پایتخت سه «امارت بزرگی» بود. مختصات خانه بدین نحو بود که درب آن دقیقا وسط دو دیواری قرار گرفته بود که از هر طرف به فاصله تقریبا 150 متر به خانه های همسایه می رسید.

نکته اما تاج گل های بزرگ و زیبایی بود که به دیوارهای خانه تکیه داده بودند و از عابرین سان می دیدند. تاج گل هایی که هر کدامشان زیباتر از دیگری شانه به شانه هم ایستاده و دلبری می کردند.

جدای از زیبایی آنها، استشمام عطر و بوی انواع گل های رنگ و وارنگ و جورواجور حس خوبی به آدم می داد. این اما ظاهر کار بود.

*****

«در کمال تأسف و شوکی بزرگ باخبر شدیم ( حاجیه خانم .... ) دار فانی را وداع گفت از خداوند متعال برای ایشان طلب مغفرت کرده و برای خانواده بزرگوارتان صبر جمیل مسئلت می نماییم/از طرف خانواده قاسمی».

روی تمام تاج گل ها پیام هایی با همین مضمون به چشم می خورد. از عکس روی یکی از تاج گل ها-به شرط به روز بودن- می شد سن آن خدابیامرز را در زمان حیات حدس زد؛ بین 70 تا 80 سال.

بگذریم. کنجکاو شدم بدانم برای آن پیرزن هفتاد،هشتاد ساله چند تاج گل تقدیم شده.شمردم.کمی بیشتر از 70 تا. همه هم تاج گل های بزرگ و زیبا.

تا این جا را داشته باشید.

*****

بعد از شمردن تاج گل ها و کمی که از امارت آن مرحومه دور شدم مغازه دارخوش اخلاق و خوش حرفی که مرا در حال کنجکاوی دیده بود بسیار خونگرمانه صدایم زد و گفت:«می بینی چه خرج هایی می کنند. تازه این مرحومه دو تا پسر دارد که سالهاست با هم قهرند.منزل آن پسر چند کوچه بالاتر است که برای او هم شبیه همین جا تاج گل عرض تسلیت فرستاده اند».

مغازه دار البته حرف های دیگری هم درباره آن خانواده و سایر خرج ها مثل پذیرایی در مراسم ختم و...هم گفت که کاری به آنها نداریم و در این مقال و مجال نمی گنجد.

*****

حالا برگردیم به تاج گل ها. در ادامه همان کنجکاوی که عرض کردم چند ساعت بعد سراغ یک گل فروشی بزرگ رفتم تا آماری از به روز ترین قیمت های تاج گل به دست آورم.

قیمت ها مختلف بود و کارها متنوع؛تاج گل های دو طبقه و سه طبقه و چهار طبقه و حتی بیشتر از چهار طبقه که این آخری قیمت نداشت و «توافقی» نام می گرفت.

ارزان ترینش در آن اندازه ای که من روبروی امارت آن مرحومه دیدم 500 هزار تومان بود.قیمت ها از 600 هزار تومان تا یک میلیون تومان بود و از یک میلیون به بالا دیگر «توافقی» به حساب می آمد بر اساس نوع گل و تعداد طبقه تاج گل؛انگار اینجا هم هرچه طبقه ها بیشتر باشد منزلت و مقام آدم ها هم بیشتر می شود.

میانگین تاج گل های آن مرحومه را 500 هزار تومان حساب کردم هرچند در بین تاج گل ها «تاج گل های توافقی» زیاد بود.

70 تاج گل هر کدام به صورت تقریبی 500 هزار تومان می شود 35 میلیون تومان. تازه این مربوط به تسلیت برای یک برادر بود.

برادر دیگری هم که خانه اش چند کوچه بالاتر بود اگر بیشتر از این یکی برادر تاج گل نداشت قطعا کمتر هم نبود. تاج گل های ارسالی برای او را هم 35 میلیون تومان حساب کردم که روی هم می شود 70 میلیون تومان فقط و فقط هزینه تاج گل هایی که تنها پس از گذشت چند روز زرد می شوند و خشک ، از بین می روند و در نهایت دور ریخته می شوند.

*****

بحث طولانی نشود. موسسات خیریه ای هستند که ایتام را سرپرستی می کنند. این گونه موسسات تاج گل های مصنوعی و زیبایی دارند که تنها با یک تلفن تاج گل را به نقطه مورد نظر-مثلا محل برگزاری مراسم درگذشت- می برند و پس از آن خودشان دوباره آن را برمی گردانند؛هزینه های آن هم همه صرف رسیدگی به ایتام می شود.

چند روزی است دارم به این فکر می کنم که روزانه در کشورمان چند فرد ثروتمند از دنیا می روند و برای هرکدامشان چقدر تاج گل هزینه می شود.

اگر همین یکی را حساب کنیم. در صورت انجام صحیحش حدود 70 میلیون تومان به یک موسسه خیریه ایتام می رسید چه گره ها که از مشکلاتشان باز می کرد.

*****

ماجرا خیلی غریب نیست.جدید هم نیست.سوژه بکری هم نیست؛زندگی است. مانند تمام ماجراهای قدیمی که اول جدید بود و بعد از آن قدیمی شد.دچار تکرار شد،تکراری که آن را عادی نشان می دهد....

*****

نکته: تنها چیزی که در فهمیدن، فهمیدم ، نفهمیدن واقعیت ها بود!

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779690

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 15 =