۰ نفر
۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۹

ایرنا نوشت: روزنامه واشنگتن پست نوشت که هیاتی از مقام های آمریکا روز یکشنبه برای مذاکره درباره فراهم کردن زمینه برپایی اجلاس دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا و کیم جونگ اون رهبر کره شمالی وارد پیونگ یانگ شده است.

این روزنامه آمریکایی افزود: سونگ کیم سفیر پیشین ایالات متحده در کره جنوبی و عضو سابق هیات مذاکره کننده هسته ای آمریکا با پیونگ یانگ از محل خدمت کنونی خود در فیلیپین، برای مدیریت و آماده کردن مقدمات این دیدار فراخوانده شده است.

کیم از مرز زمینی 2 کره برای ملاقات با چو سون هوی معاون وزیر امور خارجه کره شمالی، وارد این کشور شده است. این دو آشنایی قبلی زیادی با یکدیگر دارند، زیرا در مذاکرات سال 2005 برای توافق درباره خلع سلاح هسته ای در چارچوب مذاکرات 6 جانبه حضور داشته اند.

واشنگتن پست ادامه داد:دیگر عضو این هیات آلیسون هوکر کارشناس امور کره در شورای امنیت ملی آمریکا و یک مقام وزارت دفاع این کشور است. رندال شریور معاون وزیر دفاع ایالات متحده در امور شرق آسیا که مایک پمپئو وزیر امور خارجه این کشور را در سفر ماه جاری (مه) به پیونگ یانگ همراهی می کرد، نیز اکنون در سئول به سر می برد.

ملاقات های این هیات که پیش بینی می شود در روزهای دوشنبه و سه شنبه ادامه یابد، بر موضوع اصلی اجلاس میان سران دو کشور یعنی برنامه تسلیحات هسته ای کره شمالی متمرکز شده است.
ترامپ در روز شنبه گذشته (26 مه، پنجم خرداد ماه) اعلان کرد که هنوز به تاریخ 12 ژوئن (22 خرداد ماه) برای ملاقات با کیم جونگ اون رهبر کره شمالی در سنگاپور امیدوار است.

مون جائه این رئیس جمهوری کره جنوبی پس از ملاقات غیرمنتظره روز شنبه با همتای کره شمالی خود گفت: کیم هنوز به خلع سلاح کامل شبه جزیره کره متعهد است، اما از توضیح معنای این عبارت خودداری کرد و افزود که هنوز شکاف های اساسی و عمیقی مانع فراهم شدن مقدمات می شود.
مون که نقش میانجی را در مذاکرات سران کره شمالی و آمریکا بازی می کند، با ابراز امیدواری افزود: سران 2 کره توافق کرده اند که اجلاس 12 ژوئن کره شمالی و ایالات متحده باید با موفقیت برگزار شود.
واشنگتن پست نوشت: هیات مقام های ایالات متحده روز یکشنبه به خانه یکپارچه سازی سفر کرد که مکان ملاقات روز شنبه سران دو کره بود.

ترامپ پس از حمله شدید مقام های پیونگ یانگ شامل چوئه به مایک پنس معاون رئیس حمهوری و جان بولتن مشاور امنیت ملی آمریکا، با اشاره به خشم کره شمالی ناگهان اعلام کرد که این مذاکرات را لغو می کند.

اما پس از انتشار بیانیه روز جمعه کره شمالی که در آن گفته شده که کیم هنوز به ملاقات با ترامپ در هر زمانی امیدوار است، ظاهرا احتمال برگزاری این اجلاس دوباره تقویت شد.

ترامپ روز شنبه تائید کرد که ملاقات های کاری ادامه دارد. یک هیات جداگانه آمریکایی به ریاست جوئه هاگین معاون ستاد کارکنان کاخ سفید نیز سرگرم سازمان دهی پشتیبانی و تدارکات با کیم چنگ سون رئیس نهاد ریاست جمهوری کره شمالی است.
بر اساس گزارش رسانه های ژاپن و کره جنوبی، سون از پنجشنبه تا شنبه در پکن بوده است، هر چند مشخص نیست که سفر وی با فراهم کردن مقدمات این اجلاس ارتباط داشته باشد.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 779936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =