۱ نفر
۲۱ مهر ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۹

امشب هم‌چون سنت هرساله خویش، توفیق یار گردید که در حسینیه مرحوم حجت‌الاسلام‌والمسلمین حاج شیخ محمدشریف مهدوی، خدمت‌گزاری که در بخش‌های دیپلماتیک، و سیاسی و فرهنگی، وظیفه اصلی خویش را نه تنها از یاد نبرد بلکه هرچه کوشاتر در پست‌های گوناگونی که نزدیک به سه دهه، عهده‌دار آن بود، خدمات گسترده‌ای را در راستای دیپلماتیک و نیز فرهنگی و در لباس یک روحانی خدمت‌گزار، به معنای واقعی کلمه، ارائه نمود، حضور یافته و روح بلند و گسترده او را در این حسینیه که همواره بر یک صندلی در آغازین حسینه متواضعانه می‌نشست و از میهمانان و عزاداران سالار شهیدان، مفتخرانه و متواضعانه، پذیرایی می‌کرد و خیرمقدم می‌گفت، حس می‌نمودم.

وی که از تباری والا وریشه دار برخوردار بود ، خود شاخه ای تنومند از این درخت علم واخلاق وفقاهت بشمار آمده ، ومیراث گسترده ای را از این درخت تنومند وریشه دار، بیادگار برده بود.

نیای بزرگوار او ، حضرت آیة الله حاج شیخ احمد شاهرودی ، از فقها ومتکلمین مشهور دوران خود در نیمه های قرن چهاردهم هجری بشمار می آمد .

وی که از شاگردان نابغه قرن یعنی حضرت آیة الله العظمی مرحوم آخوند خراسانی صاحب ( کفایة الأصول ) ، کتابی که بیش از یک قرن همچنان در حوزه های علمیه ، پرتو افشانی داشته ورشحات علمی آن از آن هنگام تا کنون برقرار بوده وفقهای مشهور وبزرگانی را همچون آیات عظام ،مرحوم میرزای نایینی که افتخار نوادگی ایشان را دارم ، ومرحوم آیة الله اصفهانی وحاج آقا حسین قمی وحاج آقا حسین طباطبایی بروجردی ودهها ستاره درخشان دیگر به جامعه وحوزه های علمیه تقدیم داشت که هر یک از آنان ، درختی تنومند از علم وفقاهت ، وساده زیستی وتواضع وخدمت به مردم وستاره پروران حوزه ها بشمار آمده وسفره های علمی آنان ، همچنان در حوزه های علمیه نجف اشرف وقم وسایر حوزه های شیعه وغیر شیعه ، گسترده بوده وستارگان وپژوهشگران علمی فقه وأصول از آن بهره مند می باشند.

مرحوم آیة الله حاج شیخ احمد شاهرودی ، نیای حجة الاسلام والمسلمین مرحوم شریف مهدوی ، در آن هنگام ودوران ، دست راست ومشاوری امین از برای مرحوم آخوند خراسانی بشمار می آمد.

فرزند چنین شخصیتی ، حضرت آیة الله حاج شیخ عبد الله مهدوی شاهرودی ،پدر مرحوم حاج شیخ محمد شریف مهدوی ، از شخصیت های علمی وفقیهی عالیقدر در شاهرود بودند که در کنار دیگر بزرگان وفقهای این شهر ، همچون مرحوم آیة الله العظمی حاج شیخ آقا بزرگ اشرفی شاهرودی که خود فقیهی والامقام بود ، دارای مرجعیت واز جایگاه ویژه اجتماعی ومذهبی برخوردار بود ونقطه عطفی در روابط اجتماعی ، مذهبی ، سیاسی ، مردمی بود.

آن مرحوم ضمن آنکه از أساطین علمی سترگی همچون آیات میرزای نایینی و اصفهانی و غروی کمپانی و دیگر بزرگان در مشهد و شاهرود بهره گرفته بود ، علاوه برخدمات مذهبی وعلمی وتربیت ستارگان برجسته حوزوی در نجف ومشهد و شاهرود ودر پایان در تهران ، به تربیت فرزندی همچون مرحوم حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ محمد شریف مهدوی پرداخت که پس از پدر ، باقیات الصالحات و صدقه جاریه از برای این تبار والا مقام قرار گیرد.

هادی انصاری

این بزرگوار در افریقای جنوبی وکشور عربستان ، فعالیتهای دیپلماتیک ومردمی وفرهنگی گسترده ای را از خود بیادگار نهاد که قاطعانه می توان گفت که در دوران کنونی ما ، شخصیتی در وزارت خارجه وجود نداشته است که دارای این صفات متفاوت خدماتی ، مذهبی ، مردمی، سیاسی وجز اینها باشد.

نزدیک به سه دهه با ایشان آشنایی داشته وعاملی که موجب شدًت علاقه من به این بزرگ مرد بود ، جنبه مردمی وخدماتی او بود که از وی شخصیتی کم نظیر را بوجود آورده بود.

تسلط وی بر زبانهای انگلیسی وعربی ،علاوه بر دانش حوزوی ودینی ، ونیز آگاهی به متون ارزشمند تاریخ اسلام وترجمه ونگارش کتاب های ارزشمند از آن جمله برگردان دانشنامه امام علی ع به زبان انگلیسی ، همه وهمه به مرحوم شریف مهدوی ،جایگاهی را ارزانی داشته بود که حضور او در هر انجمن ، سخن از علم وتاریخ وخدمت ومردم وجز اینها بود.

وی نخستین دیپلمات وروحانی خدمتگزاری بود که مراجعین به سفارتخانه ویا سرکنسولگری در جدًه ، نخست با درب باز اتاق او ، وسپس با روی گشاده وسلولهای خدمتگزار این بزرگ مرد روبرو شده ومشکل گشای هر انسانی بشمار می آمد.

همین بس که در کارنامه خود ، نام دهها نفر مسلمان وشیعه را که با اخلاق وقدرت علمی وتسلط کلامی ، هدایت کرده بود ، به ثبت رسانیده است.

روایات وبیان امامان معصوم ع در باره خدمت به همنوع ،فراوان بوده وخود پیشقدم در این امر خیر بوده اند.

از مرحوم آیت الله بروجردی نقل است که فرمود: «در ایام اقامتم در بروجرد، شبی در خواب دیدم به خانه ای وارد شدم، گفتند: رسول خدا صلی الله علیه و آله آنجا تشریف دارد، وارد شدم و سلام کردم و در آخر مجلس که جا بود، نشستم. دیدم حضرت رسول خدا صلی الله علیه و آله در صدر مجلس جلوس فرموده است و بزرگانی از علما و زُهّاد در کنار ایشان نشسته اند و مقدّم بر همه و نزدیک تر از سایرین به رسول خدا صلی الله علیه و آله ، سید جواد طباطبایی ـ برادر کوچک تر علامه سید مهدی بحرالعلوم ـ نشسته است».

به فکر فرورفتم که در میان این جمع، کسانی هستند که هم عالِم تر از سید جوادند و هم زاهدتر از او، چرا این امتیاز، نصیب سید جواد شده است. در همین اندیشه بودم که نبی اکرم صلی الله علیه و آله فرمود: «سیدجواد به کار مردم و اهل حاجت، از همه کوشاتر بوده است».

یا نیز در این باره آمده است: صفوان در محضر امام صادق علیه السلام نشسته بود، ناگهان مردی از اهل مکه وارد مجلس شد و گرفتاریی که برایش پیش آمده بود، شرح داد. امام صادق علیه السلام به صفوان دستور داد: «فورا حرکت کن و برادر ایمانی خود را در کارش یاری کن»، صفوان حرکت کرد و رفت و پس از توفیق در اصلاح کار، به نزد امام صادق علیه السلام بازگشت. چون امام علیه السلام او را دید، فرمود: بدان که همین کار به ظاهر کوچک که حاجتی از کسی برآوردی و وقت کمی از تو گرفت، از هفت بار طواف دور کعبه، محبوب تر و برتر است.

این توفیقات وخدمت به مردم ،نتیجه شجره طیبه ای است که در نیای این روحانی خدمتگزار وجود داشته ، وصداقت وخلوص آن بزرگان ، موجب گردیده است که چنین شخصیتی را به جامعه تقدیم دارند که در هر انجمنی ، سخن از خلوص وخدمت وتواضع او باشد.

امشب هنگام حرکت به سوی این حسینیه و مجلس سالار شهیدان ،که به زیبایی ، یادگاران آن مرحوم والامقام ، همچون پدر متواضعانه وبا خلوص ، سالها این میراث بیادگار مانده از اسلاف صالح خویش را ادامه داده اند ، حسًی مرا وادار کرد که کتیبه متبرک ( عظًم الله أجورنا بمصابنا الحسین علیه السلام ) ایوان مطهر آستان حسینی را که سال گذشته، دوماه در این مکان ملائک پاسبان قرار داشت ،برای این حسینیه بصورت هدیه ، با خود همراه سازم ، که باورود این کتیبه متبرک ، مجلس از شور وگداز حسینی خاصًی برخوردار گردید که توگویی شب جمعه است ودعای کمیل در حال خواندن ، وتو در کنار حرم مولا !

امشب روحانیت وسوز وگدازی را در این مجلس حسینی ، احساس می نمودم ودیده های اشک ریزان حاضر در این فضای معنوی، همه نشان از خلوص خادمان این حسینیه ، یعنی آن سلف صالح داشت.

روح ورضوان را برای این روحانی خدمتگزار ونیای بزرگوارش ونیز یادگاران با وفایش ،از درگاه ایزدی وقبول عزاداری ها را ،از سالار شهیدان وصاحب عزای اصلی ، یعنی حضرت ولی عصر عجًل الله تعالی فرجه الشریف را خواستارم.

صلًی الله علیک یا أبا عبد الله ، وعلی الارواح الًتي حلًت بفنائک ...

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 811818

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 6 =