ایسنا نوشت: یک نماینده مجلس خواستار عذرخواهی وزرای رفاه و راه شد.

بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در تذکر شفاهی جلسه علنی امروز مجلس درخصوص حادثه سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: این حادثه دل هر انسانی را به درد می‌آورد. مگر فرزندان این سرزمین فرزندان مسئولین این کشور نیستند؟ یک بار دلنوشته بازماندگان را بخوانیم شاید وجدان خفته‌مان بیدار شود.

وی افزود:اندازه یک جنگ تمام‌عیار از زمین و آسمان بر سر این مردم مرگ و غم نازل می‌شود. در تمام دنیا هواپیما، کشتی و خودرو برای رفاه مردم است اما در اینجا یادآور ضحاک ماردوش است. اگر ضحاک روزی دو جان می‌گرفت ضحاک هواپیما، خودرو و کشتی روزی 40 جان می‌گیرد و موجب مصدومیت صدها نفر می‌شود.

نماینده مردم شیراز در تذکری به وزیر راه و وزیر کار و رفاه اجتماعی گفت: نه به خاطر گریز از استیضاح بلکه به حرمت مردم و احترام به جان‌های بی‌گناه گرفته شده سنگ‌بنای مسئولیت‌پذیری را با استعفا و عذرخواهی از مردم بنا کنید تا نام نیکی از مسئولیت‌پذیری خود به جا بگذارید و قبل از استعفا نسبت به عزل تمام مسئولین مقصر و خارج کردن هواپیماهای از رده خارج اقدام کنید.

وی در پایان تاکید کرد: تذکری دارم به افرادی که به خاطر عوام‌فریبی در مخالفت از خرید هواپیماهای نو در تحقیر ملت کارشکنی کرده‌اند. جا دارد به خاطر این رفتار از مردم عذرخواهی کنند.

دلیل برخورد هواپیما با کوه چه بود؟

ایسنا نوشت:

محمدرضا رضایی رئیس کمیسیون عمران هم در توضیح آخرین اطلاعات از دلیل سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، گفت: دلیل احتمالی برخورد با کوه کاهش دید خلبان است، ظاهرا آنقدر ابرها پایین آمده که کوه را در بر گرفته است. طبیعتا در چنین شرایط آب و هوایی باید ابرها به اندازه‌ای از کوه بالاتر باشد که وقتی هواپیما از ابرها پایین می‌آید و ارتفاع را کم می‌کند بتواند کوه را ببیند و برای میزان ارتقا گرفتن تصمیم‌گیری کند ولی ظاهرا آنقدر ابرها پایین بوده که داخل کوه آمده، وقتی خلبان هواپیما را از میان ابرها رد می‌کرده به کوه برخورد کرده است.نباید شرایط جوی این منطقه را دور از ذهن نگه داشت. این منطقه دارای شرایط آب و هوایی متلاطم بوده که ابرهای متراکمی در آنجا نیز در رفت و آمد است.

اهم اظهارات رئیس کمیسیون عمران مجلس به شرح زیر است:

* ‌ظاهرا خلبان از وسط ابرها می‌گذشته و ارتفاع را کم می‌کرده تا ابرها را رد کند. سوال ما این است که چرا مرکز کنترل و عملیات شرکت آسمان با این وضعیت آب و هوایی اصلا اجازه پرواز داده است. وقتی قرار است پروازی از منطقه صفر تا ۱۰۰ انجام شود معمولا زمان تخریبی پرواز و آب و هوایی که در آن مدت وجود دارد سنجیده می‌شود و بعد اجازه پرواز می‌دهد. ما سوال‌مان این است که آیا چنین پیش‌بینی‌هایی صورت نگرفته که هواپیما با ابرهای متراکم شده است؟ البته که خلبان نیز در زمان پرواز هیچ موردی را گزارش نکرده است.

* با کاپیتان میرقادری خلبانی که شب قبل از حادثه با این هواپیما پرواز داشته صحبت کردم که او توضیح داد که هواپیما هیچ نقص فنی در زمان پرواز او نداشته است. منتهی خلبانان دیگر که در همان روز پرواز داشتند گفتند که در طول مسیر درگیر باران، ابر و یخ زدگی شدند و مرتب دستگاه ضد یخ هواپیما را روشن می‌کردند. اینها حکایت از شرایط جوی نامناسب آن منطقه دارد.

*هواپیما به دلیل شرایط جوی و آب و هوایی به کوه برخورد کرده است.هواپیما در ارتفاع ۲۱ هزار پایی حرکت می‌کرده که اجازه کاهش ارتفاع تا ۱۸ هزار پا را می‌خواهد، چنین اجازه‌ای به او داده می‌شود اما در نهایت در ارتفاع ۱۳ هزار تا به کوه برخورد می‌کند. سوال این است که چه شد هواپیما چهار هزار تا از آن چیزی که مجوز داده‌اند، پایین آمده و اصلا چرا این کار را کرده است. این احتمال وجود دارد که در ابرهای متراکم و توربولانس گیر کرده یا موتورش یخ زده باشد که اگر هواپیما دچار یخ زدگی موتور شود، مثل توده یخ به پایین کشیده می‌شود. اینها همه سوالاتی است که باید منتظر باشیم جعبه سیاه پیدا شود.

حادثه هواپیمای تهران - یاسوج‌ هم با گذشت زمان فراموش می‌شود و هیچ برخوردی با مسببان‌ نخواهد شد

باشگاه خبرنگاران نوشت:

عدل هاشمی پور نماینده مردم کهگلویه‌ و بویر‌احمد طی تذکری شفاهی در صحن علنی نوبت عصر امروز چهارشنبه 2 اسفند ماه خطاب به رئیس مجلس گفت: حادثه دلخراش هواپیمایی تهران - یاسوج‌ همانند دیگر حوادث به جعبه سیاه وعده داده می‌شود و مشمول زمان شده و هیچ برخوردی هم با مسببان‌ آن نمی‌شود.

وی ادامه داد: در عجبم که وزیر راه و شهر سازی با وجود این حادثه چگونه خوابش می‌برد؟ آخوندی طی سفری دو ساعته به کهگلویه‌ و بویر‌احمد آمد و رفت، در حالی که 65 نفر در این حادثه جان باختند؛ آیا نباید وزیر در آنجا حضور داشته باشد؟

نماینده مردم کهگلویه‌ و بویر‌احمد تاکید کرد: تا کنون 45 نفر از اجساد پیدا شده و 7 نفرشان‌ به پایین از کوه منتقل شده‌اند، اما جان امداد گران هم در خطر است؛ لذا از شما آقای لاریجانی می‌خواهیم طی تذکری به دولت بخواهید تا کارها بهتر انجام شود.

 

29214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756819

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =