یک کارشناس صنعت خودرو معتقد است: تا زمانی که فاصله معناداری در قیمت کارخانه و بازار وجود دارد، خروج سفته‌گری غیرممکن است. به عبارتی، تمام فروشندگان اعم از واردکننده و تولیدکننده باید مجاز به عرضه در حاشیه بازار باشند و ‌دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری تمامی کالاها جز کالاهای اساسی باید ملغی شود.

فربد زاوه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین در تحلیل کمپین نخریدن کالا، به ویژه در حوزه خودرو اظهار داشت: کاهش تقاضا در تعدیل قیمت قطعا موثر است. توجه کنید که افزایش قیمت فعلی در محصولات دو منشا دارد؛ یکی نظام تخصیص ارز که کند و ناکارآمد است که تامین را مساله‌ساز می‌کند و دیگری، هجوم سیل نقدینگی سرگردان که از بازاری به بازار دیگر می‌روند.

وی افزود: نکته‌ای که وجود دارد، این است که این حجم سفته‌گری به امید سود بیشتر از مصرف‌کننده نهایی در بازارها می‌چرخند؛ هرچند روش درست کنترل سرعت و جریان نفدینگی است، ولی کاهش تقاضای نهایی مشتریان هم موثر است.

این کارشناس بازار خودرو عنوان کرد: اگر مشتریان نهایی از پرداخت وجوه سنگین خودداری کنند، قطعا جریان سفته‌گری از بازار خارج می‌شود، ولی اگر سرعت نقدینگی توسط دولت کنترل نشود، به بازار دیگر می‌رود. بنابراین بهینه‌ترین روش، انجام تومان این دو امر است؛ به طوری که مشتریان در خرید امساک کنند و جریان نقدینگی کنترل شود.

زاوه تصریح کرد: کنترل جریان نقدینگی با مالیات بر معاملات مکرر و فریز کردن انتقال وجوه تا ثبت معاملات میسر است، یعنی اگر شخصی دو دستگاه خودرو خرید، مالیات نقل و انتقال سنگینی بر دستگاه دوم اعمال شود و اگر 50 دستگاه شد، خیلی بیشتر. عینا مسکن که وقتی کسی چند ملک می‌خرد و بنای مصرف ندارد و اگر در دوره‌ای مثلا زیر 10 سال معامله کرد، مشمول مالیات شود.

قیمت خودروها پایین می‌آید؟
زاوه در تحلیل این‌که آیا احتمال کاهش قیمت خودروهایی که طی هفته‌های اخیر افزایش بالای قیمت داشته‌اند، گفت: اگر قیمت بازار مدنظر است، می‌توان به شدت قیمت را پایین آورد، ولی نکته اساسی، آزادسازی قیمت‌ها است. تا زمانی که فاصله معناداری در قیمت کارخانه و بازار هست، خروج سفته‌گری غیرممکن است، یعنی تمام فروشندگان اعم از واردکننده و تولیدکننده باید مجاز به عرضه در حاشیه بازار باشند و ‌دستورالعمل‌های قیمت‌گذاری تمامی کالاها جز کالاهای اساسی باید ملغی شود.

این تحلیلگر بازار خودرو افزود: دقت کنید که قدرت خرید نهایتا تعیین‌کننده قیمت کالاست و این سطح قیمت‌های فعلی، بسیار فراتر از قدرت خرید است و ‌در نتیجه نهایتا طی یک بازه زمانی، معاملات کاملا متوقف می‌شود؛ مگر این‌که عرضه محدود و قطع شود.

زاوه متذکر شد: نمی‌شود در صورت حفظ حجم عرضه، این حجم قیمت را تصور کرد. انتظار بازار سفته‌بازی، قطع کامل عرضه یا عرضه بسیار محدود است. این به معنی کاهش تقاضا و طبعا زیان سفته‌بازان است و در این بین، کسانی که سرمایه‌های خرد را به سمت سفته‌بازی می‌برند، بازنده هستند.

چگونه غول نقدینگی به زانو در می‌آید؟
وی عنوان کرد: اجرای همزمان آزادسازی قیمت‌ها و مالیات معاملات مکرر و نخریدن مصرف‌کننده، می‌تواند غول نقدینگی را به زانو در آورد. در عین حال، دولت و بانک مرکزی در سیاست‌های اشتباه ارزی بابد تجدیدنظر کنند، هم سپرده‌های سنگینی که سودهای کلان گرفتند را مسدود کنند و هم از سرعت نقل و انتقال وجه در ارقام بالا جلوگیری کنند.

این کارشناس حوزه خودرو تصریح کرد: ماشین تولید نقدینگی بیش از 10 سال است به تولید خود ادامه می‌دهد و هر از چندگاهی کشور را به آشوب می‌کشد. کل زنجیره این تولید باید متوقف شود و سفته‌بازی پر هزینه شود و با شفافیت و آزادسازی اقتصادی جلوی رانت گرفته شود. اصرار بر قیمت‌گذاری دستوری و عدم کنترل سرعت نقدینگی، عوامل وضعیت موجود است و این موضوع با برخورد با شبکه توزیع قانونی و تولید‌کننده، صرفا اوضاع را بدتر می‌کند.

زاوه یادآور شد: تولیدکننده و ‌واردکننده در حالی موظف به اخذ سود ۷ درصدی هستند که حتی هزینه‌های مورد پذیرش دارایی و مالیات به عنوان هزینه قابل قبول قیمت‌گذاری مورد پذیرش نیست. یعنی طی سال‌ها زیان ساختاری در شرکت‌ها ایجاد شده است و‌ سود آن نصیب سفته‌بازان شده است.

وی متذکر شد: وقتی خرید و فروش خودروی دست دوم سود چند ده درصدی دارد، چرا واردکننده باید همه هزینه‌های توزیع و فروش و‌سود و تبلیغات را در ۷ درصد خلاصه کند؟ آیا اصلا این استهلاک هزینه شدنی است؟

راهی که روحیه سفته‌بازی را حذف می‌کند
این کارشناس بازار خودرو گفت: بر این اساس، به نظرم اولین گام آزادسازی، قیمت‌گذاری در کنار مقررات‌زدایی از اموری مثل واردات و‌تولید و افزایش رقابت فضای کسب‌و‌کار است. رویه عجیبی است. اول انحصار ایجاد می‌کنیم، بعد قیمت دستوری می‌گذاریم، یعنی رانت می‌دهیم و بعد جریمه می‌کنیم. این اصلا منطقی نیست.

زاوه افزود: در حوزه تولید هم همین است. اگر کسی قصد تولید خودروی ارزان داشته باشد، با هزار مانع مواجه می‌شود. بعد با قیمت‌گذاری دستوری، شرکت را نابود می‌کنیم. پارادوکس بسیار عجیبی است. شورای رقابت هم در عوض رفع موانع انحصار، تلاش دارد به جریان نقدینگی و پول دستور بدهد و ‌تصور می‌کند دستورش اجرایی است. این رویه به شدت فساد را هم افزایش داده و مبارزه با فساد را سخت‌تر کرده است.

وی عنوان کرد: دستاویز کردن حقوق مصرف‌کننده در سیستم قیمت‌گذاری دستوری، صرفا بهانه به نظر می‌رسد. اصولا بهتر است موضوع گران‌فروشی از سیستم شکایات قضایی کشور مسموع نباشد، مشتری با استفاده از قوه فکر تصمیم بگیرد. در کنار آن سایر موارد اجرا شود، مطمئن باشید روحیه سفته‌بازی حذف می‌شود.

این کارشناس بازار خودرو خاطرنشان کرد: وگرنه با برخورد قهرآمیز، صرفا نقدینگی از خودرو به سایر بازارها می‌رود؛ مثل لوازم خانگی و موبایل.

223225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 784392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    106 4
    نه به خريد خودرو .مسكن و رهن و اجاره
    • بی نام A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      71 2
      فقط نخرید نخرید نخرید فقط نخرید نخرید نخرید فقط نخرید نخرید نخرید فقط نخرید نخرید نخرید فقط نخرید نخرید نخرید فقط نخرید نخرید نخرید فقط نخرید نخرید نخرید فقط نخرید نخرید نخرید فقط نخرید نخرید نخرید
    • نه به خودرو بی کیفیت و گران A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
      3 0
      زمانی میشه گفت که خودرو ارزون شده که پژو 206 تیپ 5 سی میلیون شده باشه وگرنه دور باطل زدیم.
  • بی نام IR ۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    99 7
    تو ایران دیگه هیچی جواب نمیده.
  • بی نام A1 ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    85 7
    ایرانی و کمپین ؟؟؟ اونم خودرو ؟؟؟ در حرف بلی ولی در عمل خیر .....
  • سراج A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    59 5
    مردم باید در همه بازارها از جمله مسکن و خودرو و سکه و ....کمپین عدم خرید کالای گران را اجرا کنند تا این مشکل حل شود به عنوان مثال کسی که نوزده میلیارد تومان سکه خریده وقتی ببیند کسی از او نمی خرد مجبور خواهد شد قیمت را پایین بیاورد تا بفروشد یا بنده میبینم کسانی را که بیست تا سی آپارتمان خریده اند خب وقتی کسی نخرد مجبور است قیمت را پایین بیاورد خودرو هم همینطور است کسی که پنجاه دستگاه خودرو خریده وقتی مردم نخرند محتکر مجبور خواهد شد قیمت را پایین بیاورد چون هم سن خودرو بالا می رود هم هزینه تمدید بیمه و هم هزینه نگهداری را باید بپردازد بنابراین مردم باید همزمان در همه عرصه ها کمپین نه به خرید را اجرا کنند
  • سراج A1 ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    45 3
    مردم باید در همه بازارها از جمله مسکن و خودرو و سکه و ....کمپین عدم خرید کالای گران را اجرا کنند تا این مشکل حل شود به عنوان مثال کسی که نوزده میلیارد تومان سکه خریده وقتی ببیند کسی از او نمی خرد مجبور خواهد شد قیمت را پایین بیاورد تا بفروشد یا بنده میبینم کسانی را که بیست تا سی آپارتمان خریده اند خب وقتی کسی نخرد مجبور است قیمت را پایین بیاورد خودرو هم همینطور است کسی که پنجاه دستگاه خودرو خریده وقتی مردم نخرند محتکر مجبور خواهد شد قیمت را پایین بیاورد چون هم سن خودرو بالا می رود هم هزینه تمدید بیمه و هم هزینه نگهداری را باید بپردازد بنابراین مردم باید همزمان در همه عرصه ها کمپین نه به خرید را اجرا کنند
  • بی نام IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    21 29
    خ جمع کنید این مسخره بازی ها رو کمپینگ نه مگه چند سال پیش چه اتفاقی افتاد که الان می خواد بیفته مشکل از ریشه حل کنیم .
  • بی نام IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    68 3
    نیازی به کمپین نیست با این قیمت ها کسی نمیتونه ماشین بخره
    • ما نمیتونیم A1 ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      21 2
      علی کریمی میتونه ماشین بخره. اونم 100تا
  • محمد علی GB ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    17 0
    تنظیم قیمت و بازار تنها با محاسبه تولید و هزینه های جاری بر محصول و واگذاری آن به شبکه رسمی توزیع و تعیین سود معقول برای فروش حتی در کوره دهات مقدور است باید تعاون روستا شهری سابق را دوباره احیا کرد
  • بی نام IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    14 0
    ابدا
  • بی نام IR ۰۹:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    21 0
    كمپين حراج خودرو وماشين احتكاري
  • امید A1 ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    25 0
    نمایندگی های مجاز خودرو مخصوصا مربوط به شرکت سایپا، خودشان به تنهایی بزرگترین عامل گرانی خودرو می باشند و مطمئنا دلال ها و مافیایی که باعث بی نظمی در قیمت ها شده است از دل همین نمایندگی ها و با هماهنگی خودشان به کار ادامه می دهند گرانی قیمت پراید مثالی روشن برای این قضیه می باشد و تجربه ثابت کرده است از کمپین های قبلی نه به خرید خودرو هم نیز جلوگیری از این روند نمی کند .
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    18 4
    کمپین وقتی جواب می ده که فقط یک بخش از اقتصاد مشکل داره ... در مورد بازارهای انحصاری مورد حمایت حکومت هم جواب نمی دهد ...
  • بی نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    21 0
    مردم همه با هم هماهنگ بشن معلومه که کمپن جواب میده فقط پشت هم باشن مردم همین
  • بی نام A1 ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    18 0
    سایت پیش فروش را بسته اند و احتمالا ماشین ها را به دلال ها می دهند که در بازار هیجان زده بفروشند. یک ماه فرصت دارند که عاقل شوند وگرنه کمپین تمدید می شود. هیچکس از پیاده رفتن نمرده. رانندگی هم شغل پایداری نیست و دولت باید مشاغل مولد و پایدار ایجاد کند.
  • خیبری A1 ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    12 15
    1 اصولا نه به خرید گونه ای نادر از خود تحریمی است . چرا نه به خودرو داخلی چرا نه به گرانی دلیل شکست این خود تحریمی ها در این است که اصولا مجری چنین کمپین هایی با جهل به علم اقتصاد یک دور باطل را طی می کنند. اقتصاد پدر و مادر نمی شناسد با اقتصاد نمی شود شوخی کرد . اگر اقتصاد می گوید باید گران بشود ولو زورگویی اگر باشد هیچ کس نمی تواند جلوی گرانی بگیرد. سال قبل در دی ماه جلوی گرانی بنزین ایستادید دلار رکورد زد . اما اگر واقعا به دنبال کاهش قیمت یا سود بردن مردم از افزایش قیمت هستیم که مورد دوم واقع گرایانه تر است باید مردمی تولید کننده بسازیم. فقط تحریم و سیاست نیست بلکه مردم مهمترین دلیل عقب ماندگی ایران و گرانی هستند مردم ما بعد تحصیلات که شاید تنها 5 در اینده انها تاثیر داشته باشد
  • خیبری A1 ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    9 7
    3 اما چرا مردم مقصر هستند و تکلیف مردم چیست ؟ مردم ما باید به سوی واقع بینی بروند. مردم ما در یک اقتصاد فلج تمنای سبک زندگی کالیفرنیا دارند. مردم امریکا که قدرتمند ترین اقصاد دنیا را دارند هم مثل ما زندگی اشرافی ندارند. البته این به این معنی نیست که فکر کنیم مردم ما کم کار هستند بلکه یا در اقتصاد دولتی بیهوده کاری می کنند یا در بخش بازار و اقتصاد خصوصی نما اب در هاون می کوبند تا زندگی خود را بگذرانند . ما نیاز به مردمی تولید گر داریم که با خیال راحت از بابت بیمه بهداشت تغذیه و رفاه و اینده فرزندان تولید بکنند. این فرایند نیازی به لیسانس ابکی ندارد بلکه با یادگیری یک مهارت خوب و مفید مردم می توانند هم رفاه خود را رغم بزنند هم به کشور کمک بکنند. کشاورزی خانگی برنامه نویسی تولید قطعات ..
  • خیبری A1 ۱۰:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    6 11
    4 تولید قطعات کشاورزی خانگی مثل میوه های گران برنامه نویسی کار های هنری ضبط ویدئو های اموزشی و تبلیغی و... ده ها نمونه مشابه کارهایی هستند که نیازی به دانشگاه ندارند. به جای هزینه های گزاف برای تحصیل بی ثمر بانوان و حتی جوانان می توان قسمت عمده ای از این روند دانشگاهی معیوب را جذب بازار کار کرد بدون نیاز به بودجه بدون نیاز به تحریم بدون حتی نیاز به دولت می توان یک موتور قوی اقتصادی ایجاد کرد. جالب است که این دورکاری ها و خانه کاری ها محصولاتی دارند که حتی می تواند از دیوار تحریم عبور بکند. متاسفانه در ایران وام به منزله خرید یک محصول خارجی است در حالیکه وام باید به سمت تولید هدایت بشود. باید این رویه معیوب اصلاح بشود. و قطعا بدنه جامعه می تواند به دولت کمک بکند به جای دادن وام دولت باید
  • خیبری A1 ۱۰:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    7 14
    5 به جای وام دولت باید مواد اولیه در اختیار خانواده قرار بدهد تا انها به تولید بپردازند. تولیداتی که جزو صادرات غیر نفتی می توانند باشند. کشاورزی میوه های گران تا تولید قطعات که با چاپگر های صنعتی ممکن است. البته جامعه ما یک جامعه حساس است که این روند به هیچ عنوان نباید سبب ایجاد الودگی صوتی و ازار همسایگان بشود وگرنه مثل بقیه طرح های دولت شکست می خورد. ایران اگر ایران باشد با یک پیچ هم می تواند دنیا را بگیرد ولی اگر به این رویه معیوب ادامه بدهد همه دنیا هم نمی تواند به دادش برسد با تشکر
  • بی نام DE ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    34 6
    به مردم خودمان نمیشه اعتماد کرد حرفشان باعملشان یکی نیست
    • بی نام A1 ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
      18 1
      آفرین
  • سياوش DE ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    19 3
    عملكرد كمپين نخريدن خودرو عالي عمل كرده.سایت فروش فوری سایپا به خاطر هجوم خیل عظیم ملت همیشه در صحنه هنگ کرده. چقد خوبیم ما
  • خیبری A1 ۱۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    3 11
    ۶چرا نخریم ؟ چرا تحریم ؟ نهایتا با کاهش قیمت خودرو و افزایش مواد اولیه خارجی صنعت خودرو فلج می شود که نهایتاً باعث ورشکستگی و ایجاد صد ها متخصص بیکار می شود که عواقب آن سرقت دلالی ناهنجاری اجتماعی و افزایش بیکاری است متاسفانه مردم ما خودرو خارجی را با یک چندم قیمت و محدودیت مکانی از مناطق آزاد می خرند فقط قاچاق نیست ما از مناطق آزاد خودرو کشور ثالثی را وارد می کنیم که حتی ما را تحریم کرده است طبیعتاً اگر حتی تحریم نباشد مردم ما قدرت خرید بنز و ب م و ندارند اگر از خروج سرسام آور ارز و بیکاری صرف نظر کنیم نهایتا مردم ما از چاله خودرو گران به چاه خودرو ها بدتر از پراید کره و چین و هند و پاکستان خواهند افتاد آن موقع جوان بیکار و مردم حسرت همین سایپا و ایران خودرو را خواهند خورد
  • علیرضا IR ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    14 2
    مردم تقصیری ندارن سالهاست مردم از بهبود اقتصاد ناامید شدند.فقط بخاطر حفظ سرمایشون مجبورن ریال رو به هر ارزی یا کالایی تبدیل کنند.اقتصاددان های ضعیف و درد مردم رو نکشیده دولت شدن ناجی اقتصاد وای بحال اقتصاد
  • نسیم IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    9 1
    اگر سود بانکی معقول بود که الان با شرایط حال حاضر بالای 30 درصد هستش هیچ وقت خونه و ماشین و طلا انقدر گرون نمیشد.مردم عادی که پول ناچیزش سمت تولید نمیبره اما بانک میتونه پول مردم رو سمت تولید ببره...با پایین اومدن سود بانکی به طور دستوری دودش به چشم مردم ضعیف رفت و سودش نصیب دلال ها شد و این که با این کار خیلی از مردم به ناچار دلال شدن...
  • بام A1 ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۰
    8 1
    فقط خودرو نباشه اللن این کمپین تشکیل شده بازم بوی گرانی به مشام میرسه شامل همه چی