فارس نوشت: فعال سیاسی مقیم آمریکا گفت: ترامپ یک تاجر است و به هیچ عنوان به دنبال جنگ با ایران نیست، بلکه می‌خواهد جنگ روانی ایجاد کند تا بتواند منافع آمریکا را به بهترین وجه جلب کند.

داریوش سجادی فعال سیاسی مقیم آمریکا در نشست « آینده برجام و تحریم‌های ۱۳ آبان آمریکا علیه ایران» که به همت معاونت سیاسی بسیج اساتید تهران  برگزار شد، ضمن ارائه تحلیلی جامعه‌شناختی از وضعیت منطقه و‌ جهان و حوادث سال ۸۸ و انعکاس رسانه‌ای آن در جامعه آمریکا، گفت: بنظر من برجام در ادامه فتنه سال ۸۸ بود و تیم مذاکره کننده ما نتوانسته‌ در فضای مذاکره، امتیازات و منافع ملی ما را جلب کنند.

وی گفت: ترامپ یک تاجر است و به هیچ عنوان بدنبال جنگ با ایران نیست، بلکه می‌خواهد جنگ روانی ایجاد کند تا بتواند منافع آمریکا را به بهترین وجه جلب کند.

سجادی اظهار داشت: بعد از جنگ جهانی دوم و با ورود آمریکا به عرصه نظام بین الملل این کشور رویکرد مشخصی را در رویارویی با نظام‌هایی که هژمونی این کشور را با چالش روبرو می‌کردند در پیش گرفت که از جمله این کشور‌ها شوروی سوسیالیستی بود. 

وی افزود: آمریکا در مقابل کشور‌هایی که هژمونی این کشور را با چالش روبرو می‌کنند رویکرد فرسایش اقتصادی و مترسک سازی را در پیش می‌گیرد.

سجادی گفت: این کشور تلاش می‌کند با تحریم‌های فلج کننده اقتصادی بحران‌های معیشتی را به وجود بیاورد تا در بلندمدت بحران انگیزشی را در بدنه شهروندی نظام‌های انقلابی به وجود بیاورد البته این کار را نیز با هدایت بودجه‌های کشور‌های مورد نظر به سمت بودجه میلیتاریستی دنبال می‌کند به گونه‌ای که توانستند بودجه‌های شوروی را در مسیر نظامی‌گری هدایت کنند. 

وی اضافه کرد:  آمریکا با هدایت بودجه کشور‌های مورد نظر خود به سمت نظامی‌گری سعی می‌کند تا در بلند مدت بدنه شهروندی را زیر فشار مشکلات قرار دهد و این رویکرد موجب شد تا در نهایت زیرآب نظام مارکسیستی در شوروی زده شود. 

سجادی ادامه داد: آمریکایی‌ها با مترسک سازی و القای خطر‌های منطقه‌ای به نوعی در کشور‌ها خوف و ترس ایجاد می‌کنند تا بهانه فروش سلاح و حضور خود در منطقه را به دست بیاورند، در رابطه با ایران هم سعی می‌کنند با القای خوف و ایران هراسی حضور خود را در منطقه توجیه کنند و از این طریق به فروش سلاح‌های خود به اعراب بپردازند. 

سجادی گفت: آمریکا با اعمال تحریم‌های فلج کننده سعی می‌کند بحران انگیزشی را در ایران اپیدمی کند، فتنه ۸۸ و یا رانت ۸۸ بهترین فرصت را در اختیار آمریکا قرار داد تا ایران را به عنوان یک حکومت مرتجع و ترش رو به جهان معرفی کند.

وی تصریح کرد: برخی اتفاقات در فتنه 88  به این موضوع دامن زد به گونه‌ای که رسانه‌های آمریکایی بدون رعایت قانون ژورنالیسم طلایی اقدام به انعکاس تصاویر مربوط به صحنه های همراه با خشونت کردند و همین مسئله زمینه را برای اعمال تحریم‌های فلج کننده اقتصادی توسط شورای امنیت سازمان ملل فراهم کرد. 

وی گفت: آمریکایی‌ها به پراگماتیست‌ها یا عمل گرا‌ها در ایران که شاخص آن‌ها مرحوم هاشمی رفسنجانی بود توجه ویژه‌ای دارند و قصد داشتند با روی کارآمدن مرحوم هاشمی به اهداف خود برسند که با رد صلاحیت آقای هاشمی به این هدف نرسیدند.

وی با اشاره به پیروزی روحانی در انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: آمریکایی‌ها به خوبی می‌دانستند که او ثقل سیاسی لازم را در برجام ندارد و به گونه‌ای او در حد و اندازه هاشمی نیست. 

سجادی گفت: برجام به اعتقاد من ادامه فتنه ۸۸ و در جهت تقویت پراگماتیست‌ها بود،  نکته عجیب این است که اصلاح طلبان از روی کار آمدن هیلاری کلینتون حمایت می‌کردند در حالی که او آماده یک مناقشه با ایران بود.

وی گفت: ترامپ مرد جنگ نیست بلکه او یک مرد بیزینس من است و اولدورم بولدورم‌های او علیه ایران اصالت ندارد و در مورد تیم او هم این قضیه صدق می‌کند.

سجادی در ادامه تصریح کرد: مسئله‌ای که مورد بحث است مرعوبیت تیم مذاکره کننده ماست و اگر تدبیر رهبر انقلاب نبود این تیم نمی‌توانست کاری از پیش ببرد. 

وی در ادامه گفت: در ۱۳ آبان قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد چرا که آمریکا هر کاری که خواسته انجام داده است. 

سچادی گفت: ترامپ محصول نظام حزبی آمریکا نیست، چون او در یک ساختار دیکتاتوری مختص به خودش رشد کرده از این رو ساختار سیاسی آمریکا را هم به هم ریخته است با این وجود اگر تیم ایران اعتماد به نفس لازم را داشته باشد می‌تواند او را مدیریت کند، اما من این اعتماد به نفس را نمی‌بینم.

2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 814518

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 7
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۸:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    3 0
    اگر آمریکا اینقدر بد و ایران اینقدر خوب هست چرا جناب کارشناس در ینگه دنیا اقامت گزیده اند؟
  • بی نام A1 ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    2 1
    سخنان ایشون بیشتر شبیه عقده گشایی و نفرت پراکنی بود تا تحلیل
  • ارمین A1 ۱۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    2 1
    کاملا درسته تا کی می خواید به مردم با برجام دروغ بگید مگه قرار نبود با برجام تحریم ها بره مشکلات اقتصادی اب خوردن مردم و .... حل بشه ؟؟؟؟ هدف امریکا نابودی برنامه هسته ای بود که بهش رسید هدف ما چی بود؟؟؟ برداشته شدن تحریم که نه تنها اتفاق نیافتد بلکه تسلیم شدن باعث جری تر شدن دشمن شد که میگه کلا باید در همه زمینه ها تسلیم بشید تا شاید تحریم و برداریم
  • بی نام IR ۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    1 0
    خداییش اگه هرکی برضد دولت حرف بزنه براش بایط میخرن از ینگه دنیا میارنش.اینم روش
  • قادری A1 ۲۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۷/۳۰
    2 0
    این فعال سیاسی باصطلاح امریکا نشین مانند دلواپسان داخلی ایران نشین نظر میدهد. الان سال 97 است
  • بی نام A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    2 0
    اقای سجادی بیا ایران دور هم با تحریم ها مقاومت کنیم این طور که شما آمریکا. باشی و ما با حقوق کارمندی تو ایران مقاومت کنیم نا عادلانه ایت
  • بی نام A1 ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۱
    1 1
    چند جمله حرف حق و حساب بود و به دور از تزویر و ماست مالی ..... .