سروتونین، ماده‌ای شیمیایی در مغز است که بر خلق و خو اثر می‌گذارد. مصرف غذاهایی که حاوی آمینواسیدهای اصلی، که با نام تریپتوفان شناخته شده‌اند، این امکان را برای بدن فراهم می‌کند که سروتونین بیشتری تولید کند؛ مثل اسفناج، تخم مرغ، ماهی سالمون و غیره.

به گزارش خبرانلاین، سروتونین ماده‌ای شیمیایی ست که در مغز، خون، روده و بافت‌های پیوند دهنده‌ی بدن انسان یافت می‌شود. این ماده به رگ‌ها امکان منقبض شدن می‌دهد، به انتقال اطلاعات در سیستم عصبی کمک می‌کند و در فعالیت مغز نقش اساسی دارد.

کاهش میزان سروتونین در مغز می‌تواند دلیلی برای مشکلات حافظه و احساس ناخوشی باشد. همچنین کمبود این ماده در افرادی که سابقه افسردگی داشته‌اند، تأثیرات بلند مدت و منفی خواهد داشت.
در این مطلب، به بررسی هشت ماده غذایی که موجب افزایش سطح سروتونین می‌شوند، می‌پردازیم.
اما بگذارید ابتدا تفاوت تریپتوفان و سروتونین را روشن کنیم:
تریپتوفان یک آمینواسید است که برای تولید سروتونین در بدن استفاده می‌شود و همچنین یکی از اساسی‌ترین پایه‌های فعالیت مغز و سلامت خواب است.

هشت ماده غذایی که به صورت طبیعی میزان سروتونین بدن را افزایش می‌دهند:

1) ماهی سالمون:
این ماهی حاوی اسیدهای چرب اُمگا-3، و میزان مطلوبی روغن است که برای سلامت بدن مفیدند. این اسید چرب به استحکام استخوان‌ها، سلامت پوست و تقویت بینایی کمک می‌کند. سالمون منبع غنی ویتامین D نیز هست پس می‌تواند نقش مؤثری در سلامت دندان‌‌ها و ماهیچه‌ها داشته باشد.

2) گوشت طیور:
گوشت مرغ، بوقلمون و غاز جز این دسته هستند. گوشت سینه‌ی مرغ پروتئین زیاد و چربی کمی دارد.

3) تخم مرغ:
بعضی از روش‌های پختن و آماده کردن تخم مرغ سالم‌تر از دیگر روش‌هاست. سرخ کردن تخم مرغ به خاطر استفاده از روغن، برای مصرف طولانی مدت سالم نیست و بهتر است از روش آّب‌پز کردن استفاده کنید.

4) اسفناج:
سبزیجاتی که برگ‌های سبز و پررنگ دارند، منبع تریپتوفان هستند. اسفناج منبع غنی آهن نیز هست. آهن در بدن به تولید گلبول‌های قرمز کمک می‌کند. فقدان این ماده باعث کاهش انرژی، کم‌خونی و مشکلات تنفسی می‌شود.

5) تخمه:
تخمه‌ها به اندازه‌ی ماهی، مرغ و تخم مرغ حاوی تریپتوفان نیست اما می‌تواند گزینه‌ی مناسبی برای افرادی که گیاه‌خواه هستند و از محصولات حیوانی استفاده نمی‌کنند باشد.

6) شیر:
شیر یک منبع غنی کلسیم است که به سلامت استخوان و دندان‌ها کمک می‌کند. افرادی که رژیم خاصی دارند و باید مقدار کنترل شده‌ای از چربی را دریافت کنند، بهتر است از شیر کم‌چرب استفاده کنند.

7) سویا:
دانه سویا و همچنین شیرسویا می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد گیاه‌خوار باشد.

8) آجیل:
آجیل و مغزها منبع مناسبی از پروتئین، چربی‌های سالم و فیبر است. می‌توانید به عنوان میان وعده از این موادغذایی استفاده کنید.

چرا کربوهیدرات‌ها اهمیت دارند؟

کربوهیدرات‌ها یکی از اصلی‌ترین منابع تأمین انرژی بدن انسان هستند. میوه‌ها، سبزیجات و نان و پاستا از غنی‌ترین منابع کربوهیدرات هستند.
بیشتر سروتونین در روده ساخته می‌شود در حالی که کمترین مقدار آن در مغز وجود دارد. تریپتوفان برای این‌که بتواند به مغز برسد و سروتونین تولید کند، به کربوهیدرات نیازدارد.
بهتر است غذاهایی که حاوی تریپتوفان هستند با کربوهیدرات صرف شوند.
نکات دیگری در رابطه با افزایش سروتونین و بهبود خلق و خو:
دریافت پیوسته‌ی انرژی در طول روز به تعادل خلق و خو کمک می‌کند. غذاهایی که ماده اولیه آن‌ها غلات است، آهسته‌تر هضم می‌شوند پس انرژی را به تدریج وارد بدن می‌کنند. میان‌وعده‌های سالم مثل آجیل و میوه هم می‌تواند انرژی مورد نیاز را بین وعده‌های غذایی تأمین کند.
نوشیدن مایعات در طول روز، بدن و مغز را هیدراته نگه داشته و اکسیژن مورد نیاز را تأمین می‌کند.
سلامت روده برای تولید سروتونین ضروری است. مصرف مواد غذایی پروبیوتیک، و کاهش مصرف موادی که باعث افزایش باکتری‌های مضر روده می‌شوند، مثل شیرین‌کننده‌های مصنوعی یکی از راه‌های مؤثر در سلامتی روده است.
در فصل‌های سرد سال، عموماً افراد با افسردگی و اختلالات فصلی روبرو می‌شوند، در این شرایط اهمیت تولید سروتونین روشن می‌شود.
ورزش کردن برای سلامت ذهن، به اندازه‌ی سلامت جسم تأثیرگذار است؛ احتمال ابتلا به افسردگی را کاهش می‌دهد و با تولید اندورفین به کاهش درد و استرس و همچنین بهبود خلق و خو کمک می‌کند.

۴۲۲۳۸

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 813595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =