رئیس اتاق بازرگانی اهواز در همایش تجاری ایران و عراق در بغداد با اشاره به اهمیت نیروهای جوان موجود در دو کشور گفت: باید آموزش آنها را در اولویت قرار دهیم.

به گزارش خبرآنلاین؛ شهلا عموری گفت: ما خواستار افزایش سهم ایران در بازار عراق هستیم اما اکنون با توجه به ساخت و سازها در عراق، سهم ایران از این بازار بسیار ناچیز است.

او معتقد است: نزدیکی جغرافیایی، حسن همجواری، تشابهات بسیار در مذهب، پوشش، گویش، فرهنگ و حتی ذائقه یک برگ برنده برای استان‌های هم‌مرز عراق و آن کشور هستند تا از آن به نحو مطلوب بهره‌برداری کنند‌.

 وی تفاوت تعرفه در مرزها، نداشتن برنامه مدون، نرخ ترخیص کالا، مشکلات در صدور روادید در کنسولگری‌ها و ممنوعیت ورود برخی کالاها را از جمله موانع موجود بر سر راه تجارت دو کشور دانست و افزود: هم شما و هم ما بایستی از بازار یکدیگر برای ارتباط تجاری گسترده اطلاع داشته باشیم.

به گفته عموری، سهم ما در واردات عراق در صنایع غذایی که ما دارای برند برتر هستیم، از ۳۴۴ میلیون دلار فقط ۲۹ میلیون دلار است و این یعنی سهم ما از کل واردات کشور عراق در صنایع غذایی
۹ درصد است.

او توضیح داد: حکایت ما با عراقی ها حکایت بچه ای است که ۱۴ سال پیش متولد شد بسیار نحیف و بیمار بود و بعداز زحمات زیادی که ما برای بزرگ شدنش کشیدیم حالا همه کشورها می خواهند برایش تبعیت صادر کنند.

عموری ادامه داد: ما معتقدیم هرچه ارتباط اقتصادی میان دو کشور تقویت شود امنیت منطقه و توان آن بیشتر می شود. برای حفظ این شراکت اقتصادی و داشتن روابط برد - برد به نگاهی مدرن و بلندمدت نیاز داریم. تا به حال بخش بزرگی از تجارت ما داد و ستد سنتی بوده است که باید تغییر یابد.

رئیس اتاق اهواز با اشاره به ضرورت تعریف شرکت های تجاری با منافع مشترک اظهار کرد: اتاق های بازرگانی دو کشور به خصوص اتاق مشترک می توانند نقش مهمی در تدوین و ارائه این برنامه داشته باشند.

او در پایان خواستار تشکیل مراکز داوری مشترک برای پیگیری مطالبات فیمابین، نظارت بر اجرای صحیح قراردادها، کمک به مطالعه بازار و تهیه لیستی از نیازمندی‌های سرمایه گذاری مشترک در عراق برای گسترش روابط تجاری دو کشور شد.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 761041

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =