۰ نفر
۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
۴۰ واکنش رجال سیاسی به نام سال ۹۷

بین حرف تا عمل، مسافت طویلی است؛ این روزها که رهبر انقلاب سال جدید را به نام «حمایت از کالای ایرانی» نامگذاری کرده‎اند، بسیاری لب به سخن گشوده و راهکار ارائه می‌دهند؛ اما باید دید در ۲۹ اسفند ۹۷ چه کارنامه‌ای از برآیند عملکردها در حوزه‌های مختلف به دست خواهد آمد.

امید کرمانی‎ها: «حمایت از کالای ایرانی» نامی است که رهبر معظم انقلاب برای سال 97 انتخاب کردند. تحقق این شعار قطعا با برگزاری همایش، طراحی پوستر و خطابه گویی محقق نمی شود و عزمی راسخ و اراده ای ملی در سطح حاکمیت و ملت را طلب می کند. حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور، نخستین مسئول عالی رتبه در کشور بود که به رهبر انقلاب لبیک گفت. او که از 29 اسفند 96 در کرمانشاه برای بررسی وضعیت زلزله زدگان به سر می برد، روز نخست سال جدید در تماسی تلفنی ضمن تبریک سال نو و آرزوی سلامتی و طول عمر برای رهبر معظم انقلاب اسلامی، تاکید کرد: دولت دوازدهم همه توان خود را برای اجرای رهنمودهای معظم له به کار گرفته و در این عرصه مصمم خواهد بود.

در روزهای اخیر بسیاری از نمایندگان مجلس، شخصیت های سیاسی و نظامی و خطیبان نمازجمعه از دیدگاه خود نسخه هایی را برای تحقق شعار سال تجویز کردند. ارتقای کیفیت تولیدات داخلی، ساماندهی گمرگ، مبارزه با قاچاق، اصلاح نظام مالیاتی، دوری از تجمل گرایی، برنامه ریزی عملیاتی برای تقویت صادرات، تقویت استاندارد کالاهای داخلی، تغییر فرهنگ مصرف و ارائه تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان واقعی از جمله راهکارهایی بود که آنها برشمردند.

حتی صحبت از آن شد که بعد از تعطیلات نوروزی، مجلس طرح یا لایحه «حمایت فرهنگی و اجرایی از کالای ایرانی» را به تصویب رساند تا براساس آن، تمام دستگاه های دولتی و عمومی در تهیه امکانات و تجهیزات مورد نیاز خود ملزم به خرید کالای ایرانی باشند.

نکته ای که نباید از نظر دور داشت آن است که نگاه جزیره ای به تحقق شعار «حمایت از کالای ایرانی» قطعا به ضد این شعار بدل خواهد شد؛ بنابراین هر کدام از ارکان حاکمیت اعم از اجرایی، تقنینی، قضایی، نظامی، فرهنگی و اجتماعی در قالب مدلی واحد و جامع باید فقط بر ایفای بهتر نقش خود تمرکز کنند تا مانع کار یکدیگر نشوند یا به موازی کاری نیفتند.

چکیده سخنان چهل تن از مسئولان کشور در واکنش به نام سال 97 را در جدول زیر بخوانید:

 

نام/عنوان

چکیده سخنان

1

ابراهیمی حسین/عضو جامعه روحانیت

*فرهنگ غلطی در جامعه ما جا افتاده که دنبال کالای خارجی هستیم و این مساله میزان قاچاق کالای خارجی را افزایش داده، به طوری که اقتصاد ما را زمین‎گیر کرده است.

* حل مشکلات کشور در گرو این است که روی کالاهای خودمان تعصب داشته باشیم، این کالاها را مصرف کنیم. اگر گاهی کیفیت پایان تر است با حمایت از تولید به تدریج کیفیت هم تغییر می کند.

2

ابراهیمی علی/ نماینده شازند

* برای ترغیب مصرف کنندگان به خرید کالای ایرانی باید سه ضلع خدمات، افزایش کیفیت و فرهنگ سازی برای مصرف کالا ایرانی بصورت یک بسته در کنارهم با یک برنامه ریزی منسجم رشد پیدا کنند تا شاهد پویایی در اقتصاد داخلی کشور باشیم.

* برای ترجیح دادن کالای ایرانی به خارجی توسط مصرف کنندگان داخلی، باید سطح کیفی کالای ایرانی نیز  افزایش پیداکند تا هزینه مصرف کننده داخلی برای خرید کالای ایرانی مقرون به صرفه باشد.

3

ابوترابی فرد سیدمحمدحسن/ امام جمعه موقت تهران

*تولید ایرانی وقتی در جایگاه فاخر خود قرار می گیرد که با هدف صادرات تولید شود؛ اگر نگاه تولیدکنندگان معطوف به بازارهای خارجی نباشد، زنده نخواهند ماند.

*اگر کالای خارجی خریداری می شود باید یک پیوست توجیهی قابل دفاع در کنار آن وجود داشته باشد.

4

ادیانی سیدعلی/ نماینده قائمشهر و سوادکوه

*حمایت از کالای ایرانی باید در راستای تولید صادرات محور باشد. با این نگاه استفاده از کالاهای بنجل و قاچاق ممنوع می‌شود.
*هزینه تولید این کالا باید به قدری باشد که این کالا در قیاس با تولیدات سایر کشورها به لحاظ اقتصادی قدرت رقابت داشته باشد و دوم اینکه این کالاها صادارت محور باشد.

* دولت باید نسبت به ممنوعیت واردات کالاهای خارجی اهتمام جدی بورزد و طوری شود که در پایان سال 97 مقام معظمی رهبری از عملکرد مسئولان در این زمینه رضایت داشته باشند.

5

افروغ عماد/ استاد دانشگاه

* مسئولان به جای برگزاری سخنرانی ها و سمینارها برای حمایت از کالای ایرانی، عمل کردن به حمایت از کالای ایرانی را در دستور کار خودشان بگذارند تا مردم ببینند که چه اتفاقی افتاده نه اینکه دائم سخنرانی ها را بشنوند.

* ما حرف نمی خواهیم، اینکه چند جلسه گرفتیم و قرار شد این کار را انجام دهیم، قرار شد آن کار را انجام دهیم، نه اینطور نیست، هر وقت کارها به نتیجه رسید به مردم بگویید. مردم را به کارهایی که قرار است انجام بدهید، دلخوش نکنید. هر وقت کاری را انجام دادید، به مردم گزارش دهید.

6

بنایی حمید/ نماینده گناباد

* متاسفانه بخش قابل توجهی از واردات مربوط به کالاهای مصرفی و لوکس است و از همین رو در کنارش قاچاق کالا هم وجود دارد؛بنابراین این موضوعات برای استراتژیک تعیین شده سم است و ما در موضوع واردات خیلی باید در مجلس تلاش کنیم،چراکه اگر قوانین محکم تعیین شود، در اجرا هم شاهد اجرای سخت و محکمی خواهیم بود.

7

پژمان فر نصرالله/ نماینده  مشهد

*طرح «حمایت فرهنگی و اجرایی از کالای ایرانی» را در مجلس پیگیری خواهیم کرد تا براساس آن تمام دستگاه های دولتی و نیز دستگاه های عمومی مانند شهرداری ها ملزم شوند که در خرید امکانات و تجهیزات در صورتی که کالای مشابه داخلی وجود داشته باشد، مجاز به خرید کالای خارجی نباشند و در صورت تخلف، دستگاه های نظارتی ملزم به برخورد با آنها شوند.

8

پورابراهیمی محمدرضا/نماینده کرمان

*حمایت از کالای ایران نیازمند مبارزه جدی با قاچاق کالاست. در این راستا، لایحه دولت برای اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این کمیسیون بررسی شده و به صحن علنی رفته است و امیدوارم در اولین روزهای کاری سال 97 مجلس در دستور کار قرار بگیرد.

* حمایت از کالای ایران نیازمند مبارزه جدی با قاچاق کالاست. در این راستا، لایحه دولت برای اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز در این کمیسیون بررسی شده و به صحن علنی رفته است و امیدوارم در اولین روزهای کاری سال 97 مجلس در دستور کار قرار بگیرد.

* در خصوص واردات نیز باید بر اساس نیازها اولویت بندی انجام شود و در این راستا وزارت صنعت باید رسیدگی های لازم را انجام دهد تا به تولید داخلی ضربه نخورد و البته این وزارتخانه باید در این زمینه کار جدی تری انجام دهد.

9

تابش محمدرضا/نماینده اردکان

*قوه قضاییه و نیروی انتظامی نیز باید قاطعانه جلوی قاچاق کالا به کشور را بگیرد و با تضعیف کنندگان تولید ملی برخورد قانونی نماید.

* تولید کنندگان نیز با تولید کالای مرغوب و منطبق بر استانداردهای فنی و علمی روز دنیا که قابل رقابت با برندهای خارجی باشد شوق خرید کالای ایرانی را در ملت تقویت کنند.

10

جنتی احمد/دبیر شورای نگهبان

*امیدواریم مسئولان با تدبیر، تلاش و همت مضاعف، همکاری و اعتماد به ظرفیت‌های داخلی بتوانند گره‌های اقتصادی را گشوده و معیشت مردم عزیزمان را بهبود ببخشند.

11

جهانگیری اسحاق/معاون اول رئیس‌جمهور

*هیچ کشوری به توسعه نرسیده مگر آنکه مردم آن کشور مصمم شدند که از کالاهای تولیدی کشور خود استفاده کنند.
*مردم باید پای تولیدات داخلی ایستاده و تولیدکنندگان باید کالاهای رقابتی و با کیفیت به جامعه تحویل دهند.

*هیچ دستگاه دولتی حق ندارد از محل بودجه دولتی کالاهای مشابه خارجی، استفاده کند.

12

جوانی یدالله/معاون سیاسی سپاه

*حمایت از کالای ایرانی نیازمند سرمایه گذاری، کار و اشتغال است و پیش نیاز این سرمایه گذاری امنیت است که در جمهوری اسلامی این امنیت وجود دارد.

13

حاتمیان عبدالله/ نماینده درگز

*مردم عمدتا احساس می‌کنند کالای خارجی با کیفیت تر از کالای ایرانی است و به آن اطمینان بیشتری دارند در حالی که عمدتا تبلیغات است.
*متاسفانه برخی تقلب کرده و هم چنان نیز تقلب می کنند که این امر باعث سلب اعتماد مردم و خراب شدن چهره محصولات داخلی شده است.

*دولت باید کارگروه‌هایی برای نظارت داشته و جریمه تقلب را بالا ببرد تا بتواند جلوی تقلب را بگیرد.

14

حضرتی الیاس/نماینده تهران

*زمانی که شخصی برای سرمایه‌گذاری اقدام می‌کند هجمه‌های بسیاری مبنی بر اینکه وی در حال خوردن، بردن و دزدیدن است، ایجاد می‌شود؛ در حالیکه این شخص برای انجام این سرمایه‌گذاری همه زندگی خود را در گرو بانک گذاشته و با وام دریافتی می‌خواهد یک کارخانه راه‌اندازی کند.

*نمی‌توان مرتبا بر خرید کالا‌های داخلی بدون داشتن کیفیت تأکید کرد؛ لذا باید محصولاتمان در هنر، ظرافت و کیفیت؛ در مقایسه با اجناس خارجی چیزی کم نداشته باشد و رقابت پذیر شوند.

*فرهنگ کلی ما علاقمند به خرید کالا‌های خارجی است، کالا‌های خارجی مشابه داخل به نحوی موجب نابودی تولیدات و کارخانجات کشور شده‌اند، بر این اساس رشد سرمایه‌گذاری همچنان در کشور منفی است.

*صدا و سیما می‌تواند با بردن دوربین به منزل مسئولان از آن‌ها درباره استفاده نوع کالا‌ها مانند خودرو، پوشاک، وسایل خانه و ... بپرسد تا ببیند همین مسئولان تا چه میزان از اقلام داخلی استفاده می‌کنند.

15

حکیمی پور احمد/دبیرکل حزب اراده ملت

* 'حمایت از کالای ایرانی' باید به صورت یک هدف ملی درآید تا با استفاده از کالاهای داخلی، چرخه تولید و اشتغال رونق بگیرد.

16

حیدری غلامرضا/ نماینده تهران

*برای مقابله با گلوگاه‌های قاچاق یک اراده حاکمیتی لازم است.

*داستان اسکله‌های غیرمجاز تبدیل به یک طنز شده است درباره‌اش سخنانی گفته می‌شود اما بعداز مدتی می‌گویند کی بود ؟ کی بود؟ من نبودم!
* رونق تولید داخلی قطعا می‌تواند نقش بسزایی در ایجاد اشتغال داشته باشد، زمانی که تولید داخل رونق پیدا کند امر اشتغال هم به طبع آن رونق پیدا می‌کند. بحث بیکاری در جامعه ایران به عنوان یک تهدید جدی مطرح است که اگر معضل بیکاری و اشتغال کاهش پیدا کند ناهنجاری‌های اجتماعی هم کاهش پیدا می‌کند.

17

حیدری کیومرث/ فرمانده نیروی زمینی ارتش

* ما در نیروی زمینی امسال نیز مصرف تولید داخلی را در اولویت قرار می دهیم تا شکوفایی و رونق کالاهای ایرانی در چرخه اقتصاد بیشتر از گذشته شود.

18

خاتمی احمد/ عضو مجلس خبرگان

* حمایت از کالای ایرانی هم اقتصاد ما را پویا می کند و هم از چالش بیکاری خواهد کاست و بازار اشتغال را گرم می کند.

* حمایت از کالای ایرانی سفارشی و دستوری نیست بلکه از رهگذر تولید کالای فاخر این تشویق تاثیر گذار است.

* سفارش می کنیم کالای فاخر تولید کنید تا ایرانی کالای ایرانی مصرف کند.

19

خادم علاءالدین/ نماینده مردم تبریز

* شعارحمایت از تولید داخلی یک شعار محوری و اساسی  است؛ زیرا هر کشوری که بتواند در  چرخه  اقتصادی  به  توانمندی‌های داخلی اش اکتفا کند،بطور حتم به پایداری و استحکام قابل  قبولی می‌رسد. رونق اقتصادی، خروج از وابستگی به بیگانگان و جلوگیری از تهدیدات دشمنان با حمایت از  تولید داخلی عملیاتی می‌شود و این در حالی است که پایداری و استحکام کشور با اتکا به تولید داخلی  رقم می‌خورد.

20

خرسند محمد/ عضو شورای مرکزی موتلفه

* نباید دیگر مسئولان از خودروهای خارجی استفاده کنند یا در وزارتخانه‌ها کالاهای تجملاتی یا خارجی استفاده شود در صورتی که مشابه داخلی آن وجود دارد. مصرف کالایی که تولید داخل ندارد و از مسیر قانونی وارد کشور می‌شود اشکالی ندارد، اما اگر در دستگاهی کالای خارجی مصرف می‌شود که مشابه داخلی دارد باید مدیر آن دستگاه توقیف شود.

* برای کشور انقلابی زشت است که آب معدنی و آبمیوه هم از خارج وارد کشود، این کالاها که تکنولوژی پیشرفته‌ای ندارد.

21

ذوالقدر فاطمه/ نماینده تهران

*مجلس شورای اسلامی ضمن درک شرایط کشور و جهان، آمادگی لازم را برای کمک به تسهیل روند حمایت از تولید کنندگان و تولید کشور با تصویب قوانین از جمله قوانین مربوط به بهبود فضای کسب و کار به کار خواهد بست.

* با حمایت از تولیدکنندگان از طرق مختلف مانند تعدیل نرخ مالیات، کم کردن فشار از دوش تولیدکننده و ارائه بسته های حمایتی و تشویقی برای تولیدات بهتر و باکیفیت تر، مانند تخفیف در اخذ هزینه های جانبی مرتبط با تولید، بیمه و امثالهم و همراهی و مساعدت با مسایل و مشکلات تولید کننده می تواند چرخش تولید داخلی را شتاب بخشد.

22

زرآبادی سیده حمیده/نماینده قزوین

*مسئولان باید به منظور فرهنگ سازی برای حمایت از تولید ملی در استفاده از کالاهای ایرانی پیش قدم شوند.

* تقویت مشوق های صادراتی از دیگر موارد مهمی است که در حوزه تولید داخلی باید به آن پرداخته شود تا شاهد تقویت صنعت کشور بود.

23

ساداتی نژاد سیدجواد/ نماینده کاشان

* حمایت، خرید و افزایش کیفیت کالای ایرانی یکی از مباحث اساسی و اصلی در اقتصاد مقاومتی است و باید نسبت به کالای ایرانی با تعصب برخورد کنیم و نسبت به وجود کالای داخلی در سبد خانوار حساسیت داشته باشیم.

* باید نظارت بیشتری بر کیفیت کالای ایرانی داشته باشند و با حساسیت نسبت به تولید کالاهای که در کشور تولید می شود، نظارت کنند. دستگاه های دولتی به خرید کالای ساخت داخل اقدام کنند تا کالای ایرانی، کیفیت یافته و عزیز شود و به بازارهای جهانی راه پیدا کنند و این شدنی نیست مگر همه دست به دست هم بدهیم.

24

سامانی سیدسلمان/ سخنگوی وزارت کشور

*حمایت از کالای ایرانی بهترین نام و هدف برای اداره امور کشور است چرا که حمایت از کالای ایرانی همان حمایت از نان آور ایرانی هم هست و قطعا باعث بهتر شدن اقتصاد، تولید ملی و توسعه کار و اشتغال و افزایش رفاه عمومی خواهد شد.

25

سعیدی محمداسماعیل/نماینده تبریز

*با وجود قاچاق کالا به شکل انبوه، امکان رقابت از کالای ایرانی سلب می‌شود.

*عوارض ارزان و در برخی موارد بنجل بودن کالاهای وارداتی که گاهی حتی فاقد هویت هم هستند، هزینه‌های تولید کالای داخلی را افزایش می‌دهد.

* نوسانات ارز و بالا بودن هزینه‌ تامین مواد اولیه به ضرر تولید کننده تمام می‌شود، از این رو دولت باید ثبات بازار را تضمین کند.

* کیفیت کالای ایرانی به خوبی کنترل نمی‌شود و با اعمال جریمه و محدودیت‌ها می‌توان هر تولید کننده را به سمت افزایش کیفیت کالای تولیدی سوق داد.

26

صادقی محمود/نماینده تهران

*قاچاق برای تولید داخلی سم مهلکی شده است. برخی اسکله‌های مجاز و غیرمجاز با استفاده از رانت‌های برخی سازمان‌ها و دستگاه‌ها و در خلاء نظارت کافی، کالا وارد کشور می‌کنند و متاسفانه حتی از معافیت‌های گمرکی هم برخوردارند که این معافیت‌ها باید لغو شود.
* ما نمی‌توانیم به صورت بخشنامه‌ای و دستوری به مردم دستور دهیم که کالای ایرانی مصرف کنند بلکه این کالا باید برای مصرف‌کننده هم به لحاظ کیفیت و هم به لحاظ قیمت مقرون به صرفه بوده و جذابیت داشته باشد. برندسازی نیز اقدام دیگری است که باید انجام بگیرد.

27

صفارهرندی محمدحسین/ فعال سیاسی

*حمایت از کالای ایرانی باید تبدیل به یک فرهنگ و گفتمان غالب شود. تجربه‌های 40 ساله نشان داده دولتها نمی خواهند ما را آرام بگذارند، حتی وقتی روی خوش به آنها نشان می دهیم. در برجام اندک تمایلی به سمت آنها نشان دادیم ولی تحریم‌های ما گسترده‌تر شد. پس باید راه‌حل را در درونمان جستجو کنیم؛ یعنی اقتصاد درونزا که البته برونگرا هم باشیم.

*ما نمی خواهیم دورمان حصار بکشیم. در بندهای اقتصاد مقاومتی که در مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شد و خدمت مقام معظم رهبری رسید و ایشان ابلاغ کردند، هیچگونه انزوایی دیده نمی شود. ما در اقتصاد مقاومتی هم واردات داریم و هم تجارت با کشورهای خارجی.

28

ضرغامی عزت الله/فعال سیاسی

*مشکل ما در تقویت و حمایت از کالای ایرانی "کیفیت" محصول است. باید کسانی را که جنس ارزان تر و با کیفیت تر و متنوع تر خارجی را به داخلی ترجیح می دهند درک کرد.

* تولید کننده باید عاشق مشتری باشد. همه سلایق را در مدل و طرح و رنگ و کاربری و اندازه و قیمت در هر کالایی رعایت کند و مطالبات مشتری را هم به جان بخرد که متاسفانه نوعا اینجور نیست.

29

علم الهدی سید احمد/نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی

*آنها که دین دارند و متدین هستند، بدانند غیرت دینی اقتضا نمی‌کند کالای خارجی بخرند آنها که علاقمند کشور هستند، بدانند غیرت ملی اقتضا نمی‌کند کالای غیرایرانی بخرند. این دستور حجت امام زمان در کشور است یک لباس خارجی خریدن پول از جیب کارگر ایرانی در آوردن و به خاک فقر نشاندن کارگر ایرانی است.

* کالای چینی به نصف قیمت وارد می‌شود مردم که می‌روند کالا تهیه کنند بگوییم کالای ایرانی بخر ولو گرانتر؟ باز بودن دروازه مملکت به روی قاچاق و چپاولگری در گمرک و آزادکردن بارکش‌های عظیم با ناهنجاری و دزدی همراه است.

30

فولادگر حمیدرضا/نماینده اصفهان

*باید در سال 97 استفاده از تولید داخلی فرهنگ سازی شود و نوعی عزم ملی، باور ملی و خودباوری به وجود آید که خود زمینه‌ ایجاد اشتغال را فراهم می‌کند و موجب عدم خروج ارز از کشور می‌شود.

*تولید کننده هم باید کالای خود را رقابت پذیر و با کیفیت ارائه دهد.

* دولت و حاکمیت هم باید حمایت‌هایی مثل بیمه‌ای یا مالیاتی را در مورد تولید انجام دهند که مهم‌ترین این حمایت‌ها مقررات زدایی و بهبود فضای کسب و کار است.

31

کریمی اصفهانی احمد/ عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری

* باید امنیت سرمایه‌گذاری، شغلی و مسائلی که مربوط به تولید است، تأمین شود که مجموعه این‌ها می‌تواند به تولید درست منجر شود. وزارت اقتصاد و دارایی نباید به صورت جزیره‌ای عمل کند،‌ آنجا که لازم است باید ملاحضاتی داشته باشند تا تولید جان بگیرد.

*باید موانع تولید مرتفع شود و به جای این که مچ تولیدکننده را بگیریم، دستگیر آن باشیم.

* نباید فقط نگاه‌هامتوجه دولت باشد بلکه  قوه مقننه، قوه قضائیه، همه دستگاه‌های نظام و آحاد مردم باید برای این که شعار محقق شود درگیر و همکاری داشته باشند.

32

کنعانی مقدم/ دبیرکل حزب سبز

* مهمترین بحث هایی که در تولید ما وجود دارد، یکی کاهش هزینه های بالاسری تولید است و دیگری پایین آوردن هزینه های خرید مواد اولیه تولید و ارائه تسهیلات کم بهره به تولید کنندگان است.

33

محمدی داود/ نماینده قزوین

* خرید کالای ایرانی را باید به مثابه دفاع و پاسداری از امنیت اقتصادی کشور دانست.

* همه کشورهایی که در عرصه صنعت به توفیقات مناسبی دست یافته اند ابتدا به حمایت از تولید داخلی توجهی خاص داشته اند و جوامع آنها حتی در شرایطی که محصولات داخلی شان به لحاظ کیفیت و قیمت با اجناس خارجی برابری نمی کرده است، به دلیل حمایت از تولید ملی کالای تولید کشور خود را مصرف کرده اند.

34

مصباحی مقدم غلامرضا/ سخنگوی جامعه روحانیت مبارز

*کاهش هزینه برای رونق گرفتن بازار فروش کالاهای ایرانی بسیار حائز اهمیت است. برای نیل به این مقصود ابعاد بنگاه تولیدی هرچه بزرگتر باشد تولید باصرفه تر خواهد بود. از دیگر مولفه های کاهش هزینه تولید کالای ایرانی استفاده از تکنولوژی ها و فناوری های روز جهانی است.
* وزارت صنعت، معدن و تجارت هم برای ورود کالاهای خارجی که مشابهش در داخل تولید می شود موانع تعرفه ای و غیرتعرفه ای درنظر بگیرد.

35

مقدم فر حمیدرضا/ مشاور فرهنگی فرمانده کل سپاه

*تحقق شعار سال، نیازمند سخت کوشی و تلاش است.باید نهضت و جریان مردمی پایداری ایجاد شود تا شعار سال در راس همه اقدامات دولت و مورد توجه مردم قرار بگیرد.

*مردم باید نسبت به خرید کالای ایرانی تعصب داشته باشند و از طرف دیگر، خرید کالای خارجی قبیح و زشت تلقی شود.حتی اگر کیفیت کالاهای ایرانی پایین باشد، اما خرید کالای داخلی باید تبدیل به یک ارزش و هنجار شود. اگر این اتفاق رخ بدهد، بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

36

ملک شاهی راد محمدرضا/ نماینده خرم آباد

*تحقق حمایت از کالای ایرانی در گرو اقدام جهادی است.

37

موسوی سیدفرید/نماینده تهران

* برخورد شعاری با حمایت از کالای ایرانی باعث بوجود آمدن یک فضای گلخانه‌ای حمایتی برای تولید می‌شود که قطعا مانا و پایدار نخواهد بود.

* ابتدا همه اذهان به این امر معطوف می‌شود که برای حمایت از تولید تسهیلات ارزان قیمت به تولیدکنندگان بدهیم و یا تخفیفات کلان مالیاتی و بیمه‌ای در نظر بگیریم که قطعا این اقدامات موثر نیست و ما باید دنبال کار اساسی باشیم و از فرصت جاری حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم و اقدامات و اصلاحات زیربنایی را در دستور قرار دهیم.

* تا زمانی که مالیات بر بخش‌های غیر مولد تعریف و عملیاتی نشود، کاهش بار مالیاتی تولید در حد حرف و شعار باقی خواهد ماند.

* اگر اصلاح ساختار بازار انجام شود با کاهش قیمت کالای داخلی مواجه خواهیم بود ولی در غیر این صورت کالای ایرانی از رقابت در بازار خارج خواهد شد.

38

موسوی لارگانی سیدناصر/نماینده فلاورجان

* در این سال‌ها جز شعار تنها کارهایی مانند برگزاری همایش‌ها یا نوشتن کتاب در حوزه اقتصاد مقاومتی انجام شد که آثار و نتیجه‌ای نداشته است.

* دولت و مجلس و تمامی نهادها باید حمایت و استفاده از کالاهای ایرانی را سرلوحه کار خود قرار داده و مصرف‌کننده کالای ایرانی باشند و این مساله موجب رونق، اشتغال و تولید بیشتر می‌شود.

39

میرسلیم سیدمصطفی/عضو شورای مرکزی حزب موتلفه

*اگر بخواهیم تولید ملی تقویت شود و محصول ساخت داخل را مردم با طیب خاطر بپذیرند باید مراکز تحقیق و توسعه تأسیس و راه اندازی شود.

40

نعمتی بهروز/ نماینده تهران

*تولید داخلی کیفیت قابل رقابتی با کالاهای کشورهای دیگر داشته باشد.

*مجلس، دولت و قوه قضاییه و نهادهایی که بخشی از تولید در اختیار آنهاست دست به دست هم دهند تا به فضای تولید داخل کمک شود.

* رییس‌جمهور و وزرای اقتصادی تلاش کنند فضا را در اختیار تولیدکننده واقعی و بخش خصوصی قرار دهند.بیشترین و مهمترین مساله این است که برخی حیاط خلوت‌ها باید پلمب شوند.

*اسامی افراد در این جدول بر اساس حروف الفبا مرتب شده است.

27214

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 764770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ایرانی IR ۱۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    1 0
    یک مشت بادمجان دور قاب چین فقط همین
  • بی نام KR ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۴
    1 0
    با عرض سلام، به نظر من بیشتر مطالبی که این مسوولان گفته اند شعار گونه است. این مساله که کالای ملی تقویت شود، بسیار مهم است ولی باید راهکارهای اساسی تری برای آن دید. برای این کار، نیاز به داشتن همکاری با بازارهای خارجی است. برای مثال هر چقدر هم تعصب داشته باشیم که خودروی ایرانی بخریم، تفاوت چشمگیری در افزایش کیفیت خودروی داخلی نخواهد داشت و روز به روز با صنعت دنیا فاصله می گیریم. ما باید به خصوصی سازی، همکاری با شرکت های بین المللی، برای استفاده از دانش آنها و همچنین بهبود روابطمان با کشورهای خارجی دقت کنیم که بتوان به بازارهای بزرگ جهان دسترسی پیدا کرد. بنابراین سیاست های خارجی ما بسیار اهمیت دارد. همچنین شفافیت و نظارت دقیق تر بر شرکت های بزرگ و کوچک اهمیت فراوانی دارد.
  • محمد A1 ۰۵:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۰۵
    1 0
    تا وقتی که جیب یقه سفیدها در گرو واردات باشه هیچوقت از کالای ایرانی حمایت نمیشه چون واردات بهتر و پرسودتر خواهد بود و برخورد با آقایون یقه سفید باید انجام بشه تا جلوی تولید داخلی باز بشه ... سودهای کلان و مفت از واردات نمیگذاره تولید داخلی رونق پیدا کنه