برای درک و تحلیل خاموشی‌های اخیر و راهکارهای‌کاهش آن، صرفا اطلاعات و آمارهای برقی،کفایت نمی‌کند و باید رفتار اجتماعی و سَبکِ زندگی مردم را هم در نظرگرفت. در این رابطه لازم است مردم، اطلاعاتی عمومی داشته باشند تا از برخی اشتباهات و تصورات نا به جا مصون بمانند.

مسعود سرپاک*

  برق، پاک ترین انرژی دنیا است و هنگام مصرف، هیچ خاکستری از خود به جا نمی‌گذارد! بسیار قدرتمند و سریع است. دیده نمی‌شود؛ ولی دیدگان را روشن و پر فروغ می‌سازد و بدون آن، زندگی امروز نامیسر است و واپسگرا!

در طبیعت، به ندرت یافت می‌شود و موجد آن، بیشتر، حاصل تفکر و خلاقیت بشر است.

و اگر آن را معجزه و هدیه خداوند بدانیم، گزافه نیست!

به همین دلیل، برای استفاده مناسب‌تر از آن، نیازمند آگاهی بسیار بیشتری هستیم و باید سفر برق را بهتر بشناسیم.

برق، در نیروگاه‌ها که به آن، بخش تولید می‌گویند، ایجاد می‌شود و سفر خود را آغاز می‌کند و سپس وارد بخش انتقال می‌شود. بخش انتقال، شبکه ای با ولتاژ بسیار بالاست که مسئولیت انتقال انرژی الکتریکی از نیروگاه‌ها و تحویل آن به شبکه توزیع را به عهده دارد. شبکه‌های توزیع، دارای ولتاژ متوسط و سطوح پایین‌تر ولتاژی هستند و مسئولیت تحویل انرژی الکتریکی به مشترکان و مصرف‌کنندگان را به عهده دارند. انرژی الکتریکی پس از عبور از شبکه انتقال و توزیع به بخش مصرف می‌رسد و سفر برق بدین‌گونه پایان می‌یابد. در تمامی این مسیر، سامانه‌ها و تجهیزات مدرن و پیچیده و متخصصان صنعت برق، این سفر وکیفیت آن را تحت کنترل، نظارت و دیده‌بانی دارند.

پیچیدگی این شبکه عظیم و پیشرفته، برکسی پوشیده نیست و بر همین اساس، تمامی‌کارکنان صنعت برق، باید آراسته و مجهز به دانش روز و متناسب با این پیچیدگی و پیشرفت برگزیده شوند و به فراخور حال و بنا به مسئولیت‌هایی‌که دارند، باید آگاهی‌کافی داشته باشند. زنجیره آگاهی در این صنعت، وقتی به کمال می‌رسد‌که مشترکان و مصرف‌کنندگان نیز؛ حداقلِ آگاهی‌های لازم را نسبت به بهره برداری و استفاده بهینه این انرژی پاک و تکنولوژی پیشرفته آن داشته باشند.

شرط لازم در استفاده بهینه از هر نوع تکنولوژی، آگاهی از ویژگی‌های آن، مزایا، محدودیت‌ها وکارکردهای آن است. چگونه است که در هنگام خرید یا استفاده از کوچکترین لوازم، با انگیزه زیاد از ویژگی‌ها و مطلوبیت‌ها و محدودیت‌های آن، مطلع می‌شویم و رفتار خود را با واقعیات وکارکردهای آن تطبیق می‌دهیم؛ لکن ازکوچکترین اطلاعات اولیه و لازم در خصوص شبکه‌های برق و محدودیت‌های آن نامطلعیم وکمتر، رفتاری برای تطابق با این تکنولوژی از خود نشان می‌دهیم؟

اغلب مردم، حقایقی اساسی و بنیادین را در رابطه با شبکه‌های الکتریکی واقف نیستند وگاهی حتی تصورات واژگونه‌ای از نحوه تولید، انتقال، توزیع، مصرف وکنترل این انرژی پاک درکشورمان دارند. اگر چه این واقعیت‌ها تا حدی فنی و پیچیده‌اند، لکن درک کلیات آن‌ها توسط قاطبه مردم، قطعا درشیوه تفکر و روش بهره برداری از این انرژی حیات بخش تاثیرگذار است.

به طور مثال، مردم باید بدانندکه بیش از ۹۵ درصد انرژی الکتریکی مورد نیازکشور، حاصل احتراق سوخت‌های فسیلی در نیروگاه‌های حرارتی است و در حال حاضر حدود ۵ درصد انرژی الکتریکی کشور یا حتی کمتر از آن، توسط نیروگاه‌های برق آبی مستقر در سدها، تامین می‌شود و بارش‌ها وکم آبی‌های اخیر در تامین انرژی الکتریکی مورد نقاضا درکشور، چندان موثر نیست؛ زیرا نیروگاه‌های برق آبی، نقش بسیار اندکی در تامین انرژی الکتریکی مورد نیازکشور، دارند و بیشتر به منظور جبران‌کمبود قدرت شبکه وکاهش میزان خاموشی‌ها، در اوج بار، به مدار می‌آیند.

همچنین در بخش مصرف، هر فرد در هنگام استفاده از انرژی الکتریکی باید بداند که آیا در وضعیت مصرف بهینه قرار دارد یا اصطلاحا بد مصرف است؟

 

یکی از مهم‌ترین واقعیت‌ها در باره شبکه عظیم الکتریک کشور، این است که در صورت قطعِ شارِشِ انرژی متعادل برق، بیشترین آسیب، متوجه تاسیسات و تجهیزات شبکه‌های برق، به ویژه در ولتاژهای بالا و به اصطلاح فشار قوی، خواهد بود. برآورد مادی و هزینه‌های ریالی این آسیب‌ها به مراتب از زیان ناشی از مشکل بی‌برقی مردم، بیشتر است و به همین دلیل، انگیزه و همت متولیان صنعت برق کشور، برای جلوگیری از قطع جریان مداوم الکتریسیته، نسبت به مصرف‌کنندگان نهایی برق، بسیار بالاتر است.

حقیقت دیگر این‌که ذخیره سازی برق، در مقیاس زیاد و تزریق آن در موقع‌کمبودِ تولید و تامین، هنوز عملا، امکان‌پذیر نیست! و بدین لحاظ، زمان‌هایی مثل نیمه شب که مصرف برق درکشور، فرو افت شدیدی دارد، هنر متولیان صنعت برق، عدم خاموشی نیروگاه‌ها و در مدار نگه داشتنشان و در صورت امکان، صادرات برق اضافی به کشورهای همسایه است؛ اما اغلب مردم، از این واقعیت و محدودیت فنی نامطلعند و معترض! که چرا درکمبود برق، مشغول صادرات هستید!

اَهَم مضرات قطع شبکه‌های برق را از چند جهت می‌توان برشمرد:

1- کاهش شدید عمر باقی مانده تاسیسات، تجهیزات، ادوات و شبکه‌های الکتریکی ولتاژ بالا و آسیب و تضعیف آن‌ها؛

2- کاهش درآمد دولت، ناشی از عدم فروش انرژی الکتریکی برای تامین هزینه‌های بازسازی، نوسازی، بهینه سازی و گسترش شبکه‌های الکتریکی؛

3- اختلال در امور جاری‌کشور، چون انرژی الکتریکی، یکی از مهمترین زیرساخت‌های توسعه و پیشرفت کشور است؛

4- نارضایتی مردم به دلیل وابستگی بسیار شدید زندگی امروزی به انرژی الکتریکی؛

در حال حاضر، قابلیت تامین انرژی الکتریکی درکشور و عرضه آن در تعادل نسبی با برآیند میزان تقاضای مصرف برق درکل کشور است؛ لکن در برخی نقاط به صورت ناحیه‌ای، میزان تقاضا از ظرفیت تامین، در ساعاتی از شبانه روز، فزونی‌گرفته و به صورت مقطعی،کمبود عرضه در آن محل به وجود می‌آید و سامانه کنترل، به اجبار، فرمان حذف بار یا همان خاموشی و قطع برق را صادر می‌کند.

واقعیت این است که اکنون در بحران بی‌برقی نیستیم! و اطلاق کلمه بحران به شرایط حاضر، چندان صواب نیست. فرض درست این است که اوج تقاضای مصرف و توانایی عرضه برق درکشور، اکنون به هم نزدیک است و تهیه و اعلام یک برنامه خاموشی و مدیریت بحران، از طرف متولیان صنعت برق به مردم، هنوز ضرورت بالایی ندارد. اگر فاصله میان اوج تقاضا و امکانات عرضه و تامین برق، مانند سال‌های 63 تا 68 و بسیار بیش از شرایط کنونی بود، بحران بی‌برقی پدید می‌آمد و تهیه و تدوین و اعلان برنامه زمانی خاموشی، می‌توانست ضرورت بالایی داشته باشد.

هر چند مدیریت علمی، توصیه می‌کندکه برای پاسداشت مقام والای مشترکان و مردم ارجمند و فهیم، می‌توان با تکنیک‌های مدرن پیش‌بینی بار و قدرت، وضعیت مناطقِ در معرض احتمالِ بالای قطع برق را شناسایی و به نوعی، برنامه‌های احتمالی خاموشی برای آن‌ها تدوین و منتشر‌کرد؛ لکن این برنامه‌ها بیشتر از نوع هشدار و اخطارند تا اِعمال!، چرا که با اندکی همکاری مردم، منتفی می‌شوند و قطع برق رخ نخواهد داد.

حال، از زاویه وسیع‌تری به موضوع بنگرید: در واقع در حالت فعلی، برخی از مردم و به عبارت بهتر، اندکی هستندکه با اصرار بر همین نحوه مصرف و عدم پذیرش شرایط موقتی موجود، به متولیان امر، برنامه زمانی خاموشی القا می‌کنند! و سایر مشترکان را در تعب قرار می‌دهند.

درگویش بهتر، چنانچه قاطبه مردم، در شرایط‌کنونی، با برنامه، مصرف‌کنند، برقشان وصل می‌ماند و بی‌برنامه، برقشان قطع نمی‌شود! و باز به عبارت‌گویاتر، مشترکان باید از شیوه‌های برنامه ریزی برای وصل ماندن بپرسند و با تغییر عادات خود، آن را دقیق اجرا کنند و نه این‌که برخی، مُصِرانه خواستار ارائه برنامه زمانی خاموشی‌ها باشند!

اکنون به منظور تنویر افکار و با تکیه بر تجارب و اندیشه‌های بزرگان صنعت برق، راهکارها و توصیه‌هایی را در جهت پیشگیری از رخداد قطعی برق، در سه بازه زمانی کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت دسته بندی و مهمترین عوامل چاره ساز را برای آن برمی‌شمریم:

5- درکوتاه مدت، آگاهی و همکاری مردم در شناخت محدودیت‌ها و درست مصرف‌کردن، بیشترین اثر را دارد. اغلب مردم به دلیل کم‌آگاهی، بد مصرفند و نه پر مصرف!، مثلا به جای خنک کردن یک محدوده مورد نیاز از منزل، همه آن را خنک می‌کنند یا بیش از حد، دما را پایین می‌آورند یا نمی‌دانند روش‌های جدیدتر و موثرترِ خنک‌کردن یا جلوگیری از نفوذ گرما به محیط چیست! مثال دیگر این‌که، برای روشنایی محیط، از روشنایی عمومی به جای روشنایی طبیعی، موضعی و محلی استفاده می‌کنند. همچنین برخی، به درستی، ساعت‌های اوج بار و مصرف را نمی‌شناسند و در همان زمان‌ها از لوازم پر مصرف مانند اتو استفاده می‌کنند. البته، حکومت، وظیفه آگاه سازی را به عهده دارد و مردم، انگیزه آگاه شدن و به کارگیری آگاهی در عمل!

6- در میان مدت، بازسازی، نوسازی و بهینه‌سازی شبکه‌های موجود و تزریق نقدینگی و اعتبارات لازم و همچنین استفاده از تحصیل‌کرده‌های باسواد! و توانا در صنعت برق، بهترین اثر را خواهد داشت؛ به ویژه به کارگیری متخصصان واقعی، به صورت خودکار، بسیاری از مشکلات را قبل از بروز و گسترش، به صورت خودکار، حل خواهدکرد.

7- در بلند مدت، تغییر بنیادین در نحوه اداره سامانه‌های برقی و تدوین استراتژی جامع و پایبندی به اجرایی شدن آن و تعامل با سایر دستگاه‌های‌کشوری و بازسازی، نوسازی، بهینه‌سازی و توسعه برنامه ریزی شده و دقیق در سه بخش منابع انسانی، فرآیندها و ساختار اداری، زیرساخت‌ها و تاسیسات و تجهیزات، مورد تاکید مجدد است.

این سه اقدام، هم در طول و هم در عرض هم هستند و به شدت بر هم اثرگذارند و در صورت انجام به‌موقع، قاطع، همه جانبه و مبتنی بر دانش نوین و به‌دور از اِعمال فشارهای نابخردانه، از بروز بحران در سال‌های پیش رو، مصونیت خواهند بخشید!

 

بنابراین، در شرایط‌کنونی و برای عبور از فصل‌گرم، با کمترین تعداد خاموشی و قطعی برق، تعامل و همکاری مصرف‌کنندگان با متولیان صنعت برق، با آگاهی و برنامه مصرف‌کردن، یادگیری شیوه‌های درست مصرف و تغییر عادات و پایبندی به آن، رفتار متناسب با گذر از ایام خاموشی احتمالی، کشف و درک و شناخت متقابل از محدودیت‌ها و ظرفیت‌های مشهود و به ظاهر نامشهود، و به‌کارگیری و اِعمال حداکثری آن‌ها، کارگشا خواهد بود.

 

ج- وضعیت نقدینگی در بخش برق‌کشور

هرچند این گفته، بارها توسط مسئولان محترم صنعت برق ذکر شده که دخل و خرج در این بخش، پاسخگوی نیازهای مربوط نیست؛ لکن صنعت برق کشورهنوز ورشکسته نشده است!

واقعیت مسلم این‌که، تداوم فروش انرژی الکتریکی به شیوه حاضر، کاملا در حاشیه ضرر است و در صورت عدم جبران کسری نقدینگی، فروپاشی مالی پدید می‌آید و مشکلات لاعلاجی ایجاد می‌شود و قطعا شبکه‌های الکتریکی در منقصت و نقصان قرار می‌گیرند و آسیب غیر قابل جبران آن، متوجه تمامی آحاد ملت خواهد بود.

 

د- بررسی توان پرداخت هزینه‌های قبوض برق توسط مردم

در اغلب گزارش‌های مردمی، گران بودن بهای انرژی درکشور و ناتوانی مالی مردم در پرداخت قبوض آب و برق و گاز مصرفی، به صورت پررنگی بیان می‌شود. باید دید ملاک گویندگان از کلمه گرانی چیست!؛ زیرا ارزان و گران بودن یک کالا یا خدمت در مقام مقایسه با مشابه آن کالا یا خدمت، معنی پیدا می‌کند.

به ضرس قاطع، ظاهرا ناتوانی خیل کثیری از مردم در پرداخت قبوض برق!، آنچنان است که تمامی قبوض مخابراتی خانوار خود را که حدود ۴ برابر هزینه‌های مصرف برق همان خانوار است با اولویت و زودتر از قبض برق خود، و حتی پیشاپیش پرداخت می‌کنند!

بر اساس تحقیقات مُستَدَل و موجودِ آماری،که با نمونه‌گیری وسیع از یک جامعه آماری در تهران، استخراج شده، مجموع هزینه‌های سالانه مخابراتی یک خانوار، (شامل تلفن همراه، تلفن ثابت، اینترنت خانگی و اینترنت همراه) به طور متوسط حدود چهار برابر مجموع هزینه سالانه برق همان خانوار است!

جالب است بدانید یکی از مصادیق بد مصرفی برق، مربوط به کندی اینترنت و مشکلات مخابراتی است که با تاخیرات مکرر در تَواصُلات، موجب مصرف بیشتر برق در اَدَوات الکترونیکی متصل به شبکه برق، یا تخلیه سریع‌تر باتری آن‌ها و نیاز به تجدید شارژ زودتر و در نتیجه اتلاف برق بیشتر خواهد بود!

بنابراین، ذکر عبارات ناتوانی مالی مردم در پرداخت قبوض برق خود کارشناسی شده نیست و عبارات و کلمات، در این‌گونه‌گزارش‌ها، تنها مُستَمسَکی برای عدم پرداخت است و نه علت تامه آن!

علت عدم پرداخت قبوض برق یا تَشَبُث به‌گرانی آن را باید در جای دیگری جستجو کرد!

 

هـ- جابجایی ساعات‌کاری در تابستان

تغییر ساعت شروع به کار ادارات در تهران و برخی استان‌ها برای‌کاهش مصرف برق، یک تصمیم‌کارشناسی بر مبنای کاهش محدوده ریسک و مخاطرات احتمالی در گسترش قطعی برق است و نه این‌که مشکل را به طور کامل برطرف‌کند!

با توجه به ساعت طلوع تابستانی خورشید و تعطیلی مدارس و علی‌رغم رنجش محتمل و نسبی‌کارکنان، صلاح بر این شدکه ساعت شروع به‌کار ادارات تغییرکند تا ضمن استفاده از روشنایی روزانه و جا به جایی نسبی بار سرمایشی ادارات و انتقال بخشی از آن به صبحگاه و همچنین حذف قسمتی از آن در ساعات بعد از ظهر، مقداری از مصارف را در ساعات اوج بار کاهش دهند.

بازخورد و سابقه تغییر ساعت شروع کار ادارات در ماه مبارک رمضان در استان یزد که چند سالی است اجرا شده، نشان از رضایت نسبی در این امر است.

با این حال، موفقیت در این طرح، به تعامل و همکاری مردم و مسئولان وابسته است و اگر تداوم همکاری در این طرح، توامان با اجرای سایر توصیه‌ها برقرار باشد، حتما نتایج خوبی به دنبال خواهد داشت.

 

و- چند راهکار ساده و نسبتا سریع در جهت بهینه‌سازی مصرف انرژی الکتریکی در بخش‌های خانگی، تجاری و اداری

هرچند این جمله به مذاق عده‌ای خوش نمی‌آید، ولی باید پذیرفت‌که برخی از مردم نه پرمصرف، که بد مصرفند!

بد مصرفی را در دو بخش مشهود و نامشهود می‌توان دسته بندی‌کرد.

 

و-1- عمده‌ترین موارد مشهود بد مصرفی در بخش‌های خانگی، تجاری و اداری

 

8- استفاده از روشنایی عمومی در محیط‌کار و زندگی، به جای روشنایی طبیعی، موضعی و محلی

8-1- استفاده از روشنایی عمومی در محیط‌کار و زندگی، به جای روشنایی طبیعی، موضعی و محلی، یکی از مهم‌ترین و نخستین مصادیق بدمصرفی است؛ به عبارتی معمولا تمام چراغهای یک اتاق یا سالن را روشن می‌کنیم، در حالی‌که تنها در گوشه‌ای یا پیرامون کوچک‌تری به روشنایی نیاز داریم! و ساختمان‌ها و محیط‌کار و زندگی را به نحوی طراحی، اجرا و بهره برداری می‌کنیم‌که به جای استفاده بیشتر از نور طبیعی روز، معمولا کمترین بهره را بگیریم!

راهکار

8-2- استفاده بیشتر از نور طبیعی، آباژور و روشنایی محلی و موضعی یا چراغ‌های رومیزی‌کم مصرف؛

8-3- جاگزینی تعدادی از لامپ‌های پرمصرف با لامپ‌ها و چراغ‌های‌کم مصرف تر؛

8-4- استفاده ازکلید دو پل به جای‌کلید یک پل و تقسیم چراغ‌ها به دو بخش در صورت امکان؛

8-5- از مدار خارج کردن 10 تا 20 درصد از کل لامپ‌های روشن یا هر تعدادی‌که ممکن باشد (مثلا با شُل کردنشان) به طور موقت،که هرچند این‌کار، به نظر، سخیف است؛ لکن از همه ساده‌تر و سریع‌تر نتیجه می‌دهد!

 

9- عدم جلوگیری از راه‌های نفوذ گرمای پیرامونی به محیط‌کار و زندگی وکاهش احساس‌گرما

9-1- عدم جلوگیری از راه‌های نفوذ گرمای پیرامونی به محیط کار و زندگی دومین مصداق بدمصرفی در ایام گرم سال است. احساس‌گرما در تمامی موجودات زنده، به یک اندازه آزاردهنده نیست. مثلا در یک محیط و با یک دمای حرارتی، ممکن است برخی احساس گرمای شدید و برخی احساس‌گرمای کمتری داشته باشند. برای‌کاهش این احساس، باید اقداماتی را در وضعیت خودمان یا حداقل، پیرامون فضای کوچکی در اطراف خودمان انجام دهیم؛ ولی غالب مردم، دمای‌کل محیط اطراف خود را کاهش می‌دهند.

راهکار

پس از اطمینان از درستی عملکرد سیستم خنک کننده و کفایت آن:

9-2- فقط اطراف خودمان را در یک محیط کوچک، خنک کنیم؛

9-3- درجه حرارت محیط اطراف را در حد توصیه شده قرار دهیم و آن را کنترل کنیم؛

9-4- راه نفوذ گرما از بیرون یا داخل محیط را شناسایی و تا حد ممکن از ورود گرما و تبادل حرارت، جلوگیری‌کنیم؛

9-5- یکی از راه‌های جلوگیری نفوذ گرما، نصب سایبان حصیری یا نورگیر، از بیرون پنجره‌ها و تنظیم دریچه‌های تهویه از درون محیط است؛

9-6- یکی دیگر از راه‌های جلوگیری از نفوذ گرما، تغییر عادت ایجاد گرما در داخل محیط کار و زندگی است!؛ مثلا استفاده از لامپ‌های پرمصرف یا روشنایی‌های بلا استفاده، کامپیوتر‌ها و دستگاه‌هایی‌که بیهوده روشن مانده‌اند، پخت و پز در آشپزخانه‌های اصطلاحا اُپن در اوج گرما، اجاق‌های همیشه روشن و اصطلاحا کتری‌های همیشه روی گاز! و از این دست عوامل‌که با نگاه کوچکی می‌توان متوجه شد؛

9-7- به ویژه در ساعت‌های اوج بار شبکه برق، حتی المقدور، خودمان یا پیرامون کوچکی از محیط خودمان را خنک کنیم و در ساعت‌های‌کم باری شبکه برق، تمام محیط پیرامون‌مان را بسیار خنک کنیم و در واقع تا ساعاتی از روز، با خنکی شبانه ذخیره شده در اشیا، دیوارها و محیط داخل، مصرف روزانه برق را برای سرمایش،کاهش دهیم!

9-8- دمای وسایل سرمایشی و سرد کننده‌ها، مثل یخچال و فریزر را بیش از حد لازم و توصیه شده، کاهش ندهیم؛

9-9- با نوشیدن مایعات ولرم (نه سرد و نه گرم) دمای بدن را در وضعیت متعادل قرار دهیم.

 

10- استفاده از لوازم پرمصرف در ساعت‌های اوج بار شبکه

گروهی از مردم، اطلاعی از ساعت‌های اوج بار شبکه الکتریکی ندارند یا کمتر به آن توجه می‌کنند و با استفاده از لوازم پرمصرف در ساعت‌های اوج بار شبکه برق، سومین مصداق بدمصرفی را رقم می‌زنند!

راهکار

10-1- هم اکنون ساعت‌های اوج بار شبکه برق به صورت رسمی از ۱۲ تا ۱۶ و از ۱۹ تا ۲۳ اعلام شده؛ لکن بهتر است مردم محترم از حدود ۱۱ صبح تا ۱۱ شب توجه بیشتری به نوع مصارف الکتریکی خود داشته باشند؛

10-2- در این ساعات، استفاده از لوازم پرمصرفی مانند اتو، لباسشویی، مایکروفر، سشوار، اجاق وکتری برقی، روشنایی‌های پرمصرف یا غیر ضروری، مانند لامپ‌های تزیینی و امثال آن را به حداقل برسانند یا ترجیحا، همزمان استفاده ننمایند.

و-2- عمده ترین بد مصرفی‌های نامشهود یا کم مشهود در بخش‌های خانگی تجاری و اداری

11- قرار دادن لوازم برقی در حالت اتصال به شبکه در زمان عدم استفاده

برخی از مردم عادت دارند شارژر‌های موبایل، لپتاپ و این دست لوازم را به طور دائم به پریز وصل‌کنند. اغلب دستگاه‌های الکتریکی مثل صوتی تصویری‌ها، مایکروفر، لباسشویی، ظرفشویی و لوازم رومیزی در ادارات، همواره به پریز متصل هستند و به اصطلاح، در حالت آماده به‌کار یا همان استاند بای قرار دارند. هرچند مصرف این لوازم در حالت عدم استفاده، بسیار کم است، اما در نظر بگیرید که میلیون‌ها از این دستگاه‌ها درکشور، دائم به شبکه برق، متصل باشند. بدین ترتیب مصرف قابل‌توجهی پدید می‌آید و جمع این مصارف، عدد کلانی خواهد شد.

12- کیفیت نازل لوازم الکتریکی و الکترونیکی‌که سبب ایجاد هارمونیک و مصارف راکتیو می‌شوند

بسیاری از لوازم الکتریکی وارداتی موجود در بازار ایران، شامل لامپ‌ها، لوازم خانگی، خنک‌کننده‌ها و اغلب لوازم الکترونیکی خریداری شده توسط مردم، کیفیتی نازل دارند و علاوه بر مصرف برق بیشتر، اصطلاحا، هارمونیک و مصارف راکتیو، ایجاد می‌کنند و به شدت، موجب آلودگی شبکه‌های الکتریکی، تلفات و پرشدگی ظرفیت آن هستند. هزینه‌های این بد مصرفی در حال حاضر به شبکه برق کشور تحمیل می‌شود.

13- واسپاری طراحی، اجرا و تعمیر و نگهداری برق‌رسانی، سیم‌کشی و رفع عیب دستگاه‌های برقی به مهندسان‌کم‌دانش، تکنسین‌ها و تعمیرکاران‌کم‌مهارت و نامجهز به دانش روز

مشکلات طراحی، نصب، اجرا و تعمیر و نگهداری شبکه برق‌رسانی داخل منازل و محیط‌کار، ضعف سیم‌کشی و خرید و نصب لوازم الکتریکی با کیفیت نازل، موجب افزایش تلفات الکتریکی و هدر دادن انرژی الکتریکی به صورت پنهان و دائم شده است! واسپاری امور فوق و همچنین، واگذاری رفع عیب و تعمیر و نگهداری دستگاه‌های برقی به مهندسان کم‌دانش، تکنسین‌ها و تعمیرکاران‌کم‌مهارت و نامجهز به دانش روز نیز مزید بر علت شده است. تعمیرکاران کم‌مهارت و اغلب، دارای آگاهی‌کم، قادر به تشخیص درست وکارشناسی درگره‌گشایی مشکلات و تعمیر صحیح دستگاه‌ها نیستند و کیفیت‌کارکرد آنها را از اینکه هست نیزکمتر می‌کنند. مثال آن، تجویز و توصیه به تجدید سیم‌پیچی سوخته الکتروموتور اغلب کولرهای آبی به جای تعویض‌کامل الکتروموتور است که پس از تعمیر و تعویض سیم‌پیچی، راندمان آن به مراتب کاهش می‌یابد و تلفات آن، گاهی تا حدود ۸۰ درصد بالغ می‌شود.

راهکار

کسب مشورت از مشاوران و مهندسان آگاه، توانا، مجرب، راستگو، درستکار، دلسوز و مطلع به دانش جدید و شرایط روز بازار و واگذاری تعمیرات به تکنسین‌ها و متخصصان دارای گواهینامه‌های موثق و دوره دیده از مراجع و آموزشگاه‌های معتبر وشناخته شده.

ان‌شاالله، مردم فهیم ما با درک شرایط موجود و تطبیق آگاهانه مصارف الکتریکی خود با وضعیت کنونی شبکه برق‌کشور، با کمترین خاموشی، تابستان را پشت سر گذارند.

*کارشناس انرژی

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 790042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 1 =